"צורחים ומדמים אונס": החייל שמנסה להשתקם מ"טקס החניכה" שעבר

זמן קצר לאחר שהתגייס, ד' מחיל הים חווה התעללות מינית קשה, בין השאר ע"י מפקדיו, במסגרת "זובור". המקרה טויח ו-ד' נקלע לדיכאון. כעת הוא עותר לבג"ץ במטרה למצות את הדין ולעצור את התופעה

זמן צפייה: 04:29

במארס 2017 התגייס ד' לצה"ל כחוקר מודיעין ימי במספן המודיעין של חיל הים. זמן קצר לאחר שהתגייס הוא חווה התעללות מינית קשה, בין השאר על ידי מפקדיו, זאת במסגרת "טקס חניכה" או "זובור". מאז, שלוש שנים אחרי, הוא עדיין מנסה להשתקם מהדיכאון הקשה אליו נקלע לאחר השירות.

בריאיון לחדשות 13, סיפר ד' כיצד הכול התחיל, ואיך - למרות שניסה להתנגד, ואפילו שאביו שלח מכתבים לכל צמרת צה"ל - ההתעללות נמשכה ללא רחם. "הם פשוט היו מכניסים אחד לשני את הידיים לתחתונים, ועושים תנועות של אוננות אחד לשני. כל בוקר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: "המשמעות של תקציב דו שנתי – קיצוצים וגזירות כלכליות"

פרשת הכדורגלנים והקטינות: המשטרה סיימה את השלמות החקירה

התכתבות בעלת הגן ברמלה עם ההורים: "לא ראיתי שום דבר חריג"

החייל ד', עבר ''זובור'' ביחידת חיל הים
החייל ד', עבר ''זובור'' ביחידת חיל הים | צילום: חדשות 13

המפקדים והחיילים במודיעין חיל הים כפו עליו מגע מיני הומוסקסואלי, ואמרו לו כי "כולם פה הומואים". "היו תופסים אחד את השני ומדמים תקיפה מינית, אונס אלים", פירט. "היו צורחים, גונחים כל הזמן. ואני מסתכל עליהם עם דמעות, אני רואה, אני מתחנן, 'תפסיקו, אני לא יכול יותר'. פשוט מסתכלים עליי, מתפוצצים מצחוק ואומרים 'אנחנו נעשה מה שאנחנו רוצים'".

במקרה אחר, סיפר, "הרס"ר תפס לי את הרגליים, פישק אותן, הצמיד את איבר המין שלו והתחכך בי. כולם התפוצצו מצחוק". מאז, כאמור, הוא שקע בדיכאון קשה, הפסיק לאכול, לשתות ולישון. "היו אמירות של 'אנחנו נהרוג אותך', 'אם לא היה צבא היית מת'".

א', אביו של החייל ד' שעבר ''זובור'' ביחידת חיל הים
א', אביו של החייל ד' שעבר ''זובור'' ביחידת חיל הים | צילום: חדשות 13

א', אביו של החייל, שלח כמה וכמה מכתבים למפקד חיל הים האלוף אלי שרביט, לרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט, ולרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי. "הייתי יושב לילות, כותב וכותב, והם במילה אחת, סליחה על הביטוי, חרבנו עליי. יש בצבא תרבות טיוח", טען. "אני שולח ילד בריא לצבא ואני מקבל שבר כלי. בן אדם שרצחו את נשמתו ווידאו הריגה".

חקירת מצ"ח שסוכמה בידי המשטרה הצבאית קבעה כי ד' חווה אכן בשירותו התעללות מינית תוך שורה של כשלים פיקודיים בפרשה. המפקדים, כך קבעה התביעה הצבאית, ידעו וטייחו את ההתעללות המינית, את ההשפלה. הרס"ר ביחידה וחייל נוסף הודו בחקירתם במעשים, אבל בסופו של דבר הסיפור הלך לדין משמעתי ולעונשי מאסר בכלא צבאי קצרים מאוד.

עורכת הדין רוני אלוני-סדובניק
עורכת הדין רוני אלוני-סדובניק | צילום: חדשות 13

לאחרונה ד' עתר לבג"ץ בפרשה. הוא דורש משופטי בג"ץ להורות לשר הביטחון בני גנץ ולרמטכ"ל כוכבי להפסיק את כל הזובורים בצה"ל. "הם הפכו אותו לשבר כלי", טענה עורכת דינו רוני אלוני-סדובניק, "ריסקו אותו לגזרים, הפכו אותו לנכה נפש".

מצה"ל נמסר בתגובה: "בעקבות האירוע נפתחה חקירת מצ"ח אשר בסופה ננקטו צעדים משמעתיים ופיקודיים נגד המעורבים. צה"ל רואה בחומרה כל מקרה של פגיעה או הטרדה על רקע מיני, ופועל למיגור תופעות פסולות אלה".