ישראל שיגרה לחלל את לוויין הריגול "אופק 16"

משרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו בהצלחה את הלוויין המתקדם משדה ניסויים במרכז הארץ, והוא נכנס למסלולו בחלל והחל לשדר נתונים. נתניהו: "מגדיל את יכולותינו לפעול נגד אויבי ישראל"

זמן צפייה: 03:14

משרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו הלילה (שני) לחלל את לוויין הריגול "אופק 16". הלוויין, ששוגר משדה ניסויים במרכז הארץ, הינו לוויין תצפית אלקטרואופטי בעל יכולות מתקדמות. "אופק 16" כבר נכנס למסלולו והחל לשדר נתונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לשיגור בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו לא מרפים לרגע מהמאמצים שלנו בנושא הביטחון. ההצלחה של הלוויין אופק 16 מגדילה מאוד את היכולות שלנו לפעול נגד אויבי ישראל, אויבים קרובים ואויבים רחוקים כאחד. היא מרחיבה מאוד את היכולות שלנו לפעול בים, ביבשה, באוויר וגם בחלל".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2007061547' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד רגע שיגור הלוויין' kid='1_ph2psviv' duration='147'']

"הצלחת שיגור הלוויין היא עוד הישג אדיר למערכת הביטחון", אמר שר הביטחון בני גנץ. "העליונות הטכנולוגית והמודיעינית של המדינה היא אבן יסוד בביטחונה. העובדה שישראל היא אחת מ-13 מדינות בעולם בעלות יכולת שיגור לחלל, אינה מובנת מאליה והיא עומדת בזכות האנשים ששוקדים על המערכות הללו ומקדמים יכולות פורצות דרך לאורך השנים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי ההבטחות: כמה מהכסף שהוקצה להצלת המשק – הגיע לאזרחים?

בתגובה לירי לעוטף: צה"ל תקף עמדות חמאס בעזה

"פייק ניוז הורג": המתקשר שטוען שהנגיף הונדס – ומסכן אלפים

לוויין ''אופק 16''
שיגור לוויין ''אופק 16'' | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מינהלת החלל "אתגר" במפא"ת. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי של הפרויקט - חטיבת טילים וחלל, באמצעות מפעל "חלל", מובילה את הפרויקט יחד עם "מלמ" המפתחת את המשגר.

את מצלמת הלוויין פיתחה חברת "אלביט מערכות". חברת "תומר" - החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית, וכן חברת "רפאל" ייצרו את מנועי טיל השיגור. בפרויקט שותפות חברות רבות נוספות, בהן "רוקר" ו"סיאלו".

שיגור לוויין ''אופק 16''
שיגור לוויין ''אופק 16'' | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל') עמוס ידלין, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "השיגור המוצלח של הלוויין מקנה לישראל יכולת אסטרטגית ומודיעינית ייחודיות. חשיבות ההישג בולטת בימים אלו בהם מסתמנת אפשרות להסלמה מול איראן. 'אופק 16' יוכל לספק תמונת מודיעין עדכנית ואיכותית ממדינות רחוקות".

משרד הביטחון משקיע מאות מיליוני שקלים בכל שנה בפיתוח תחום החלל ותעשיית הלוויינות. תוכנית הפיתוח הרב שנתית מביאה לשדרוג היכולות האסטרטגיות של מדינת ישראל, לחיזוק משמעותי של תעשיית ההיי-טק הישראלית וליצירת מקומות עבודה רבים.

שיגור לוויין ''אופק 16''
שיגור לוויין ''אופק 16'' | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

הלוויין הישראלי הראשון "אופק 1" שוגר לחלל לפני כ-32 שנה, בשנת 1988. מדינת ישראל הייתה המדינה השביעית בעולם שהגיעה ליכולת מלאה בחלל, וכיום ישראל היא אחת מ-13 מדינות בעלות יכולת זו, לצד ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, איטליה, בריטניה, הודו, דרום וצפון קוריאה, יפן, אוקראינה ואירן.