בסיום התפילות: מאות מתפללים התפרעו במתחם הר הבית

לטענת המשטרה, המתפללים יצאו לאחר תפילת הבוקר לצעדה והחלו לקרוא קריאות לאומניות, תוך הפרת הסדר. כוחות משטרה נכנסו לשטח ההר ופיזרו אותם. מדובר באירוע חריג, לאחר תקופה של שקט יחסי בהר

זמן צפייה: 00:28

מהומות בהר הבית: כמה מאות מתפללים התפרעו הבוקר (שישי) במתחם הר הבית בסיום תפילות הבוקר, כך הודיעה המשטרה. על פי הדיווח, המתפרעים יצאו בתהלוכה, "תוך שהם קוראים קריאות לאומניות ומפרים את הסדר הציבורי במקום".

בתגובה נכנסו כוחות גדולים של המשטרה לשטח ההר בהוראת מפקד המחוז ניצב דורון ידיד, ופיזרו את המתפרעים. מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי בשטח הר הבית, ותפעל למנוע כל התפרעות או קריאות על רקע לאומני".

שוטרים בהר הבית
שוטרים בהר הבית, הבוקר | צילום: חדשות 13

מדובר באירוע חריג יחסית, על רקע שקט שנשמר על ההר מאז הקיץ האחרון. אז בחודש אוגוסט, במהלך חג הקרבן המוסלמי שחל במקביל לצום ט' באב, התפרעו אלפים במתחם ההר, בניסיון למנוע ממתפללים יהודים להיכנס. כשהעימותים התפתחו ברחבה החלו המפגינים בזריקת אבנים, בקבוקים וכיסאות, בעוד שהכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

בכיר תנועת חמאס, חסאם בדראן, התייחס לאירועים ואמר כי הוא "מצדיע לאלפי בני העם הפלסטיני שהגיעו הבוקר להתפלל במסגד וקראו תיגר על צעדי הכיבוש". עוד ציין הבכיר כי הפגיעה במתפללים באל-אקצא היא קו אדום והתנועה לא תאפשר פגיעה בקדושת המקום.

בעקבות האירועים, שגריר ישראל בירדן אמיר ויסברוד זומן לשיחה, בה נמסר לו כי "ירדן מגנה את ההפרות שישראל מבצעת במסגד אל-אקצא". שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, צייץ אז בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לעימותים: "מגנים בחריפות את ההפרות של ישראל סביב מסגד אל-אקצא. איננו תומכים בהתנהגות של שלטונות הכיבוש והניסיונות לשנות את הסטטוס על העיר ירושלים ואתרי הקודש שלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס באותו היום למהומות ולביקורת שהוטחה נגדו על ההחלטה שלא לאפשר ליהודים להתפלל במקום. "לאחר התייעצות עם כל גורמי הביטחון קיבלתי החלטה: גם השנה, כמו בכל שנה, יהודים יעלו להר הבית ב-ט' באב, גם כשזה חג מוסלמי", אמר. "השאלה לא הייתה בכלל אם יעלו, אלא כיצד לנהל את זה בצורה מיטבית ביותר לבטחון הציבור - וכך בדיוק עשינו. מנהיגות זה אחריות ונחישות. כך פעלנו, כך נמשיך לפעול".