נסראללה מאיים? כך הגיב חזבאללה לפעולות ישראליות במהלך השנים

מזכ"ל הארגון מתאפיין ככזה שלא ממהר להורות על נקמה. ב-2014, הגיב רק לאחר כחודש על תקיפת משלוח נשק בלבנון, ושנה לאחר מכן המתין עשרה ימים לאחר חיסול ג'יהאד מורנייה - כיצד יפעל כעת?

זמן צפייה: 02:12

על רקע המתיחות הגוברת בגבול הצפוני, בצה"ל מנסים להבין כיצד יגיב מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה, איזו פקודה הוא יביא לכוח רדואן, ה"סיירת" של הארגון? כאשר סוקרים את התגובות של חזבאללה במרוצת השנים, תמיד לקח לו כמה ימים לפעול. נסראללה תמיד העדיף את גזרת חוות שבעא, הר דב, כמגרש המשחקים בו הוא יבצע את נקמתו, אלא שהפעם הוא מבטיח כי הוא יגיב אחרת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו: "מציע לנסראללה להירגע – ישראל יודעת להגן על עצמה"

"המתקן שהופצץ" יקר ונדיר – ויעכב את פרויקט חזבאללה בשנה

נסראללה: "נגיב על ההרג בסוריה ונתקוף בעומק ישראל"

Hezbollah Fighter Walk Near A Military Tank In Western Qalamoun
פעילי חזבאללה בסוריה | צילום: רויטרס

ב-24 בפברואר 2014 בלבנון נטען שבניגוד לשגרה, חיל האוויר תקף משלוח נשק לחזבאללה לא בסוריה כמו תמיד, אלא בג'נתא שבלבנון. כמעט חודש עבר, וב-13 במארס חזבאללה פוצץ מטען על כוח סיור של צה"ל בהר דב.

האירוע הכי משמעותי עד היום היה ב-18 בינואר 2015, כאשר פעילי חזבאללה בראשות ג'יהאד מורנייה ובכירים איראנים וסורים תכננו פיגוע גדול מרמת הגולן הסורית. אלא שאז, גורם לא ידוע חיסל את אותם פעילים בתקיפה אווירית.

נסראללה הבטיח נקמה, ועשרה ימים לאחר מכן בוצע מארב, שלימים צה"ל כינה אותו "שמש חורפית", ובו נורו מטח של טילי נ"ט נגד שיירה של גבעתי בהר דב. בתקרית נהרגו סמ"ר דור חי ניני ורס"ן יוחאי קלנגל ושבעה חיילים נפצעו.

כמעט שנה לאחר מכן, ב-19 בדצמבר, בוצעה תקיפה אווירית בפרברי דמשק על ידי גורם לא ידוע ובה חוסל הרוצח סמיר קונטאר, רוצח משפחת הרן בנהריה ששוחרר בעסקת גולדווסר ורגב. נסראללה חיכה כשבועיים עד שהורה על תגובה, וב-4 לינואר 2016 מטען של חזבאללה התפוצץ על כלים הנדסיים של צה"ל בהר דב.

Lebanon's Hezbollah Supporters Chant Slogans During Last Day Of Ashura, In Beirut
תומכי חזבאללה בלבנון | צילום: רויטרס

"התגובה של חזבאללה תשתק את איסוף המודיעין הישראלי"

בתוך כך, מקור המקורב לנסראללה מסר היום (שלישי) לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית, כי "חזבאללה לא ימהר להגיב על התוקפנות הישראלית בדאחייה, והתגובה תוגבל לשיתוק היכולת של ישראל לאסוף מודיעין באמצעות מזל"טים".

המקור פירט ואמר כי בפגישה פנימית של הארגון, נסראללה אמר לנוכחים: "אתם יכולים לישון בשקט, התגובה לא תהיה היום". נוסף לכך המקור טוען כי נסראללה אמר כי חזבאללה היא זו שיכולה לקבוע מתי תתקוף ואיפה, וכי ביכולתה להפיל בין ארבעה עד חמישה מטוסים באופן שיגביל את תנועת מטוסי הריגול של ישראל. לפי המקור, נסראללה מסר שאם היה בידיהם נשק איכותי – הם לא היו משתמשים בו רק נגד מזל"טים.

בנוגע לעיתוי התגובה, נסראללה ציין: "בתקיפה בקונייטרה בשנת 2015 איבדנו שישה פעילים והתגובה באה לאחר עשרה ימים וכעת אין למה למהר, נשאיר את הישראלים שיהיו בכוננות".

חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות
חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות | צילום: חדשות ביטחון שדה

מוקדם יותר היום, המגזין הבריטי "טיימס" דיווח כי האתר שתקפו לכאורה המל"טים הישראליים בדאחייה שבביירות הכיל מכשור שמערבב חומרים שמשפרים דיוק של טילים. מהתמונות שפורסמו בדיווח, ניתן לראות בבירור שמה שהותקף הוא מכשיר יקר ונדיר שנקרא "מערבל פלנטארי" שבאמצעותו מייצרים דלק מוצק לטילים.

לחזבאללה יש שני פרויקטים לדיוק הטילים: פרויקט הסבה של רקטות טיפשות לטילים חכמים ופרויקט ששאיפתו לייצר טילים על אדמת לבנון מאפס – כאשר המערבל שהופצץ היה קריטי למיזם זה. המכשיר המדובר, אשר מתוצרת איראנית, הוא יקר ונדיר, ולחזבאללה לקח זמן רב להביאו ללבנון. על פי הערכות, זהו המכשיר היחיד שהיה כזה במדינה.

מוקדם יותר היום מסרו שני גורמים המקורבים לחזבאללה כי הארגון מתכנן מתקפה מחושבת - אך שלא תוביל למלחמה. אחד הגורמים אמר כי מתוכננת "תגובה כזאת שלא תוביל למלחמה שלא חזבאללה ולא ישראל רוצים. הכיוון כרגע הוא מתקפה מדודה, אבל איך שהדברים יתפתחו – זה משהו אחר". הדברים נאמרו לסוכנות הידיעות רויטרס בתגובה לפיצוץ המל"טים הישראליים לכאורה בביירות.

מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה | צילום: החדשות 13

כמו כן, מקור בהתנגדות הפלסטינית בעזה מסר לרשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חזבאללה כי "אם תפרוץ מלחמה בין ישראל לחזבאללה - אנו נהיה בקו העימות" וכי "על ישראל לקרוא טוב את מסר הסיוע שלנו להתנגדות בלבנון".

הלילה הצהיר ארגון חזבאללה כי  ומיוחסים לישראל, הכילו חומרי נפץ ונועדו לתקיפה - ולא נשלחו לטובת איסוף מודיעין. בהצהרת הארגון נטען כי מבדיקת החבלנים עולה כי כלי הטיס הכיל חמישה קילוגרמים וחצי של חומר נפץ מסוג C4. על פי ההודעה, המל"ט נשלח על מנת לגרום לפיצוץ - אך לא הצליח בכך.