נתניהו: "מציע לנסראללה להירגע - ישראל יודעת להגן על עצמה"

ברקע תקרית המל"טים בלבנון, ראש הממשלה התייחס לאיומיו של מזכ"ל חזבאללה, ואמר: "מציע לארגון, ללבנון ולסולימאני - היזהרו בדבריכם ועוד יותר במעשיכם. אנו יודעים להשיב לאויבינו כגמולם"

זמן צפייה: 03:02

המתיחות בצפון: ברקע תקרית המל"טים ברובע הדאחייה בביירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שלישי) לאיומיו של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה, ואמר כי "אני מציע לו להירגע, הוא יודע יפה מאוד שישראל יודעת להגן על עצמה היטב - ולהשיב לאויביה כגמולם". 

עוד הוסיף נתניהו: "אני רוצה להגיד לנסראללה ולמדינת לבנון, שמאכסנת את הארגון הזה שרוצה להשמיד אותנו, וגם לקאסם סולימאני - היזהרו בדבריכם ועוד יותר במעשיכם". הדברים נאמרו בטקס הנחת אבן פינה למרכז הפיתוח העולמי של "מובילאיי" בירושלים. זאת, לאחר הפרסום בחדשות 13 לפיו ישראל העבירה מסר חריף ללבנון באמצעות ארצות הברית כי במקרה שחזבאללה יתקוף בתגובה לאירוע - ישראל תראה בממשלת לבנון אחראית.

לכתבות נוספות בנושא: 

ברקע המתיחות בצפון: צה"ל מגביל תנועה באזור גבול לבנון

חזבאללה: "שני המל"טים שהופלו בביירות הכילו חומר נפץ"

ישראל במסר ללבנון: אם חזבאללה יתקוף – נראה בממשלתכם כאחראית

רה''מ נתניהו
רה''מ נתניהו | צילום: החדשות 13

בד בבד, ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי שוחח בטלפון עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ואמר לו כי "התוקפנות הישראלית היא הפרה של ריבונותינו ומהווה הפרה של החלטה 1701". "התוקפנות הישראלית באזור ריכוז אוכלוסייה עלולה להוביל להסלמה מסוכנת באזור שלא ניתן לצפות את תוצאותיה", הוסיף אל-חרירי, שאמר כי הוא סומך על רוסיה שתמנע הסלמה.

מוקדם יותר היום הגביל צה"ל תנועת כלי רכב בכמה כבישים הסמוכים לאזור גבול לבנון. על פי ההנחייה, אין לבצע נסיעה שאינה נחוצה במקרה של פחות חמישה קילומטרים מהגבול. בין היתר, נאסרה נאסרה הנסיעה שלא לצורך בכביש בין בירנית לסאסא ובין אביבים לרמות נפתלי. כמו כן, נאסרה התנועה בכבישים 8990, 8993, 8967 שבין אביבים לדובב, בסמוך לגבול, ו-886 שבין יפתח למשגב עם.

מדובר צה"ל נמסר כי "לאור הערכת מצב מבצעית הוחלט כי תנועת רכבים צבאים מסוימים במספר צירים תתאפשר על בסיס אישור פרטני ובהתאם להערכת המצב. במקביל נשמרת השגרה האזרחית במרחב".

חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות
חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות | צילום: חדשות ביטחון שדה

הלילה הצהיר ארגון חזבאללה כי שני המל"טים שהופלו בדאחייה שבביירות ומיוחסים לישראל, הכילו חומרי נפץ ונועדו לתקיפה - ולא נשלחו לטובת איסוף מודיעין. בהצהרת הארגון נטען כי מבדיקת החבלנים עולה כי כלי הטיס הכיל חמישה קילוגרמים וחצי של חומר נפץ מסוג C4. על פי ההודעה, המל"ט נשלח על מנת לגרום לפיצוץ - אך לא הצליח בכך.

בתוך כך, רוסיה הודיעה כי היא מודאגת מהתקיפה הישראלית לכאורה בלבנון, וקראה למעורבים להפגין איפוק ולשמור בקפדנות על החוק הבין-לאומי. בהודעה שפרסם משרד החוץ הרוסי נכתב כי "מוסקבה מביעה דאגה עמוקה מההסלמה באזור. אנו מדגישים את הסכנה של פעולות כאלו, ומזהירים שהן עלולות להניע עימות חמוש שתוצאותיו בלתי צפויות".

שריפה בביירות לאחר שלטענת חזבאללה התרסקו שני מל''טים
שריפה בביירות לאחר שלטענת חזבאללה התרסקו שני מל''טים | צילום: חדשות מהשטח

בד בבד, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המקורב לחיזבאללה דיווח כי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ניסה לשכנע את ממשלת לבנון במהלך השיחות שקיים עמה כי ישראל "אינה מתכוונת לשנות את כללי המשחק". גורמים מסרו לעיתון כי וושינגטון מסרה לביירות שהתקיפה בסוריה "הייתה הכרחית כדי למנוע מתקפה מתוכננת מצד האיראנים וכי בצה"ל לא התכוונו לגרום לאבידות בנפש בשורות פעילי חזבאללה".

כמו כן, דווח בעיתון כי פיצוץ הרחפנים נבע כתוצאה מתקלה טכנית, וכי בשל התקלה - הרחפן השני נשלח על מנת לפוצץ את הרחפן הראשון, שהיה במשימת סיור תקופתית. "לא הייתה כל כוונה לבצע פעולת תקיפה", נמסר.

Whatsapp Image 2019 07 26 At 1
נסראללה בטקס לציון יום השנה למוסד סיוע לבנוני

ביום ראשון כאמור, העבירה ישראל מסר ללבנון באמצעות ארצות הברית - כך אמרו לחדשות 13 פקידים ישראלים בכירים. הפקידים הבכירים ציינו כי במהלך שיחת טלפון שקיים ראש הממשלה נתניהו עם שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, הוא ביקש ממנו להעביר מסר לראש ממשלת לבנון, סעד חרירי, לפיו במקרה שחזבאללה יתקוף בתגובה לאירוע הרחפנים, ישראל תראה בממשלת לבנון אחראית ותגיב נגד מדינת לבנון כולה.