תחקיר הרג המשפחה ברצועה: "ההערכה הייתה שלא ייפגעו אזרחים"

צה"ל פרסם את מסקנותיו מהתקרית שאירעה בדיר אל-בלח במבצע "חגורה שחורה", שבה נהרגו 8 בני משפחה. מהתחקיר עולה כי "המטרה אושרה מודיעינית כמה פעמים, כשהפעם האחרונה ימים לפני התקיפה"

זמן צפייה: 03:18

דובר צה"ל פרסם היום (שלישי) תחקיר על התקרית שבה נהרגו שמונה בני משפחה פלסטינים בתקיפת צה"ל בדיר אל-בלח, במהלך מבצע "חגורה שחורה".

מהתחקיר עולה כי "המטרה שהותקפה הופללה כמתחם צבאי של הג'יהאד האסלמי, שממנו בוצעה פעילות צבאית בעבר וכן במהלך ימי הקרב של 'חגורה שחורה'" בעת תכנון וביצוע התקיפה, מודגש בתחקיר, "ההערכה בצה"ל הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה". עוד נמצא כי המטרה אושרה מודיעינית בפיקוד הדרום ביוני האחרון, ותוקפה כמה פעמים, האחרונה שבהן ימים ספורים טרום תקיפתה.

בתחקיר התברר כי במתחם שהותקף אמנם בוצעה פעילות צבאית, אך הוא לא היה מתחם סגור ובפועל נמצאו בו גם אזרחים. בסיכום התחקיר התקבלו כמה המלצות שתכליתן לצמצם ככל הניתן את האפשרות שאירועים חריגים שכאלה יחזרו על עצמם. "גם כאשר צה"ל נדרש לפעול בתנאים מורכבים אלה, הוא ימשיך לתחקר אירועים בהם נפגעים אזרחים בלתי מעורבים ולהפיק לקחים כנדרש", נמסר.

ההרס לאחר תקיפת צה''ל בדרום הרצועה | צילום: רויטרס

כמה ימים לאחר התקרית התייחס דובר צה"ל למותם של שמונת בני המשפחה, ומסר: "צה"ל מצר על כל פגיעה באזרחים בלתי מעורבים, ונוקט דרך קבע במגוון מאמצים, מודיעיניים ומבצעיים, על מנת להימנע, ככל הניתן, מפגיעה באזרחים אגב תקיפה של מטרות צבאיות".

עוד מסר דובר צה"ל כי המבנים שהותקפו במהלך המבצע הוגדרו מטרות צבאיות לפני כמה חודשים, והמידע עבר תיקוף נוסף על ידי גורמי מקצוע כמה ימים לפני ביצוע התקיפה. "מתחקיר ראשוני, הפללת המטרה ותכנון התקיפה נעשו בהתאם להוראות המחייבות בצה״ל. בהתאם למידע שעמד לרשותנו בעת ביצוע התקיפה, לא היה צפוי שאזרחים בלתי מעורבים ייפגעו".

כזכור, מבצע "חגורה שחורה" החל עם חיסול בהאא אבו אל-עטא, בכיר הג'יהאד האסלאמי, בתקיפה אווירית של צה"ל ב-12 בנובמבר. המבצע ארך 50 שעות, שבמהלכן ירה ארגון הטרור הקיצוני הג'יהאד האסלאמי כ-450 רקטות לעבר ישראל. 60% מהן נפלו בשטח פתוח, וכיפת ברזל רשמה הצלחה גדולה כשיירטה 90% מהרקטות הנותרות. מנגד, 25 מחבלים של הג'יהאד חוסלו בתקיפות צה"ל ברצועה, כמו כן, כאמור, נהרגו תשעה אזרחים פלסטינים נהרגו בתקיפות.