מחשש להסלמה לפני הבחירות: סוף שבוע מתוח בדרום

בצה"ל העלו את רמת הכוננות לקראת העימותים הצפויים על הגדר כמידי יום שישי. במערכת הביטחון חוששים מהידרדרות בשל הערכה שישראל תימנע מללכת לעימות נרחב - אולם אין הוראות מיוחדות לתושבים

זמן צפייה: 00:31

המתיחות בדרום: במערכת הביטחון מגבירים את רמת הכוננות בסוף השבוע, מחשש להסלמה. בצה"ל מתכוננים לעימותים קשים בהפגנות היום (שישי) סמוך לגדר הרצועה, זאת לאחר שבסוף השבוע שעבר היו עימותים אלימים בין הכוחות ובין המפגינים, במהלכם נהרגו שני פלסטינים ונפצעו עשרות.

הלילה נשמר השקט ולא בוצע ירי מהרצועה, בניגוד ללילות האחרונים. בצה"ל נערכים לאפשרות של ירי רקטות לעבר יישובי העוטף במהלך סוף השבוע הקרוב ובמהלך הימים הקרובים עד ליום הבחירות; וכן לחיכוך על הגדר ולניסיונות חדירה לתוך שטח ישראל.

על פי הערכות במערכת הביטחון, ארגוני הטרור צפויים להסלים את הפעולות מול ישראל, בשל הערכה שישראל תימנע מללכת לעימות צבאי נרחב לפני הבחירות. עם זאת, למרות הכוננות הגבוהה, גם היום אין הוראות מיוחדות לתושבי הדרום, והפעילות שם מתקיימת כסדרה.

בנימין נתניהו מפונה מהבמה
נתניהו מפונה מהבמה באשדוד במהלך ירי הרקטות, השבוע | צילום: חדשות 13

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשרות להסלמה משמעותית בדרום, טרם המראתו לפגישה עם נשיא רוסיה פוטין בעיר הנופש סוצ'י. "כנראה שלא תהיה ברירה אלא לצאת למערכה רחבה בעזה", אמר בריאיון לרשת ב', והוסיף:"לא אצא למלחמה אלא כמוצא אחרון - לא אסכן את חיי חיילינו רק כדי לקבל מחיאות כפיים".

הדברים נאמרו לאחר שבוע מתוח בדרום. שלשום נורו שתי רקטות מהרצועה לעבר אשדוד ואשקלון, זאת בזמן שראש הממשלה נתניהו נאם בכנס פוליטי באשדוד. האירוע הופסק וראש הממשלה הורד מהבמה על ידי מאבטחי השב"כ. אישה בת 46 לקתה בחרדה כתוצאה מהירי, והיא פונתה לבית החולים אסותא באשדוד. לאחר הירי הורתה עיריית אשקלון לפתוח מקלטים ברחבי העיר.

בתגובה לירי הרקטות תקף צה"ל כמה יעדי טרור במתחם צבאי של חמאס בצפון הרצועה; במקביל דיווחו תושבי כמה יישובים בעוטף על ירי מקלעים לעבר מטוסי חיל האוויר. גם במהלך התקיפות נשמעו אזעקות צבע אדום, אולם מאוחר יותר הודיעו בצה"ל כי מדובר בהתרעות שווא. עוד נמסר, כי כיפת ברזל ביצעה ניסיון יירוט שלא לצורך.

בחמאס ובג'יהאד האסלאמי הכחישו בימים האחרונים כי הם אלה שעומדים מאחורי אירועי ירי הרקטות האחרונים, כך על פי דיווח בעיתון "אל אחבאר". מקור שתואר כ"מעורה בפרטים" אמר לעיתון, כי מצרים ביקשה מהארגונים לשמור על רגיעה בדרום, בתמורה לשיפור המצב הכלכלי ברצועת עזה.