חרף התקיפה בדמשק: איראן לא פנויה לפתוח חזית נוספת • פרשנות

המתקפה אמש, המיוחסת לישראל, הייתה נרחבת ומשמעותית - ונראה שהיא מעידה על חוסר היכולת של טהראן לפעול בסוריה. לאחר ההודעה על הפרת הסכם הגרעין, האיראנים מתמקדים כעת בזירה מול המערב

זמן צפייה: 04:28

התקיפה אמש (ראשון) בסוריה, המיוחסת לישראל, הייתה רחבה ומשמעותית. רוב היעדים שהותקפו הם באזור גבול סוריה לבנון - ניסיון של האיראנים לפזר אמצעי לחימה גם בנקודות אחרות בסוריה. ייתכן שהתקיפה היא סיכול ישראלי של כוונה איראנית לשגר טילים מעומק סוריה לעבר ישראל, בתגובה לתקיפות האחרונות.

למרות היקף התקיפה, לא בטוח שאיראן פנויה לפתוח חזית עם ישראל כרגע. החזית המרכזית של איראן כעת היא מול המערב - ברקע ההודעה על הפרת הסכם הגרעין, המעידה כי בטהראן ממשיכים למתוח את החבל. נוסף לכך המתקפה בדמשק היא משמעותית כיוון שמעידה על חוסר היכולת של האיראנים לפעול בסוריה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

זריף: לא הפרנו ההסכם, נשוב לקיימו כשאירופה תיישם ההתחייבויות

ההאנגר הושמד לחלוטין: תיעוד מתקיפת המטרות האיראניות בסוריה

סבא"א: איראן חצתה את רף האורניום המועשר המותר בהסכם הגרעין

Whatsapp Image 2019 07 01 At 0
תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל | צילום: חדשות 13

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר הערב כי איראן לא הפרה את הסכם הגרעין, אלא הפרה סעיף מסוים, זמן רב לאחר שהאמריקנים פרשו ממהסכם לחלוטין.

"לא הפרנו את הסכם הגרעין, פסקה 36 שהל ההסכם מסבירה זאת: הפעלנו אותה לאחר הנסיגה האמריקנית ונתנו לשאר המדינות בהסכם מספר שבועות, ונקטנו בפעולה רק אחרי 60 ימים", כתב זריף בטוויטר. "כשבריטניה, צרפת וגרמניה יעמדו בהתחייבויותיהם, נבטל את הצעד שנקטנו".

האיחוד האירופי קרא לאיראן לחזור בה: "נציין כי איראן עמדה בתנאי ההסכם 14 חודשים אחרי הנסיגה האמריקנית מהסכם הגרעין. אנו מפצירים באיראן לבטל את הצעד הזה ולא לנקוט צעדים נוספים שחותרים תחת ההסכם". שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר בריאיון לסקיי: "אנו מעוניינים לשמר את ההסכם, אך אם איראן בחוץ, גם אנחנו". מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב לעולם לא תאפשר לטהראן להשיג נשק גרעיני.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

מקור במשרד החוץ הגרמני התייחס להפרה ואמר כי "אנחנו קוראים לאיראן לחזור בה מהצעד שלה ולא להמשיך לערער את ההסכם. יחד עם המשתתפות האחרות בהסכם הגרעין, נשקול בזהירות את הצעדים הבאים".

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס להפרת הסכם הגרעין של איראן ואמר: "היום הודיעה איראן שהיא מפרה התחייבות מפורשת שלה - טהראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני", סיפר ראש הממשלה.