"נסראללה נערך לימי קרב כנקמה בישראל": הערכת אמ"ן ל-2021

לפי הערכת אגף המודיעין בצה"ל, חזבאללה עדיין מעוניין לנקום בישראל, אך לא יפגע באזרחים או יירה לעומק. על איראן: "נמצאת במרחק שנתיים מפצצה, ייתכנו חזיתות חדשות שלה בתימן ובעיראק"

זמן צפייה: 04:29

אגף המודיעין בצה"ל פרסם היום (שלישי) את הערכותיו המודיעיניות לשנת 2021, לפיהן ארגון הטרור חזבאללה נרתע ממלחמה עם ישראל ולכן אינו מעוניין בה. עם זאת, באמ"ן הגדירו את רצף המהלומות שחטפו חזבאללה, איראן והסורים כ"גרעון הרתעתי" שעלול לדחוף אותם לפעול נגד ישראל, ואפילו לגרור למערכה צבאית בת מספר ימים באזור הצפון. על פי החוקים החדשים של ארגון הטרור לימי הלחימה, לא יתבצע ירי על אזרחים וחילופי האש יהיו מוגבלים בטווח ובהיקף.

לדברי אגף המודיעין, חזבאללה נכשל פעמיים בניסיון להוציא לפועל פעולת נקם בישראל, זאת בתגובה להרג הפעיל על ידי ישראל ביולי אשתקד בדמשק, לדברי ארגון הטרור. הערכה היא כי חזבאללה עדיין נחוש להגיב בגבול הצפוני, וזאת על פי משוואות התגובה של הארגון. עוד מעריכים באמ"ן כי נסראללה מוכן לבצע פיגוע על גדר הגבול, גם במחיר תגובה ישראלית חריגה שתוביל למערכה קצרה, ואף מוכן להפיל מל"ט של חיל האוויר כדי להגיע לאיזון המשוואה מבחינתו.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

כמה ימים או חודשים: עד כמה איראן רחוקה מפצצה גרעינית?

ביידן: לא נסיר את הסנקציות על איראן עד שתפסיק להעשיר אורניום

דיווח: סבא"א מצאה שרידי חומר רדיואקטיבי בשני אתרים באיראן

Lebanon's Hezbollah Supporters Chant Slogans During Last Day Of Ashura, In Beirut
תומכי חזבאללה בלבנון | צילום: רויטרס

זאת ועוד, הטילים המדוייקים שנמצאים בידי הארגון, כאלו המסוגלים לפגוע במטרה בסטייה של פחות מ-50 מטר, עדיין מוערכים בעשרות טילים בלבד. באמ"ן סבורים כי ישראל לא הגיעה לנקודה שעליה לצאת למתקפת מנע נגד הטילים של חזבאללה, מכיוון שצה"ל מסוגל לתת מענה אפקטיבי לאיום. "אנו עומלים ועוסקים באופן קבוע באיום, ועל אף שאין מדובר באיום שיש להקל בו ראש, אנו מספקים מענה איכותי בשלל אמצעים גלויים וסמויים. בנוסף, הציר השיעי ממשיך בניסיון להתבסס בסוריה כדי לפגוע בישראל דרך רמת הגולן. מאמצינו הרבים מצליחים לפגוע ולצמצם יכולת זו", אמר ראש אמ"ן האלוף תמיר היימן. עוד קבע הדוח כי ההתעצמות של ארגוני הטרור חזבאללה וחמאס נמשכת וכי הם צוברים אמצעי לחימה איכותיים תוצרת איראן.

בהתייחס לאיראן, אגף המודיעין ימליץ שלא להסיר את הסנקציות מעל המדינה כדי לא להעניק רוח גבית למשטר. "איראן ממשיכה להתקדם בהפרות ההסכם עם המעצמות שנחתם ב-2015, ומתקדמת בצבירת חומר בקיע ובצעדי מחקר ופיתוח, חלקם בלתי הפיכים", נכתב. כמו כן, באגף המודיעין מעריכים כי 2021 היא שנת הזדמנות ליצירת לחץ על איראן וכן ליצירת קואליציה בינלאומית נגדה. "איראן לא זנחה את תוכנית הגרעין ואף הגבירה את מאמציה בנושא. במצבה הנוכחי איראן רואה בהסכם מוצא יחיד מהמשבר ולכן חותרת לכל הפחות לחזור להסכם שעליו חתמה ב-2015", אמר היימן.

תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל
תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל

בנוסף, באמ"ן מעריכים כי איראן מתקדמת בתוכנית הגרעין שלה, אך עדיין אין פריצת דרך לעבר הפצצה הגרעינית. לכן, עיקר המאמצים מצד איראן הם בקיצור הזמנים להשגתה. זאת ועוד, באגף המודיעין מעריכים כי אם איראן תחליט להשיג פצצה גרעינית, היא תוכל לעשות זאת תוך שנתיים מרגע קבלת ההחלטה. "איראן נמצאת בנקודת שפל היסטורית בשל המערכה הגוברת נגדה, המכונה בצהל מב"מ (המערכה שבין המלחמות) ובשל המשבר הכלכלי העמוק באיראן והפעלת הלחץ מהמערב", נכתב בהערכה.

כמו כן, באמ"ן התייחסו למערכה נגד התבססותה של איראן בסוריה, והעריכו כי לאיראן אין כוונה לסגת מהרעיון של ההתבססות שם, אך היא בוחנת את אופיה והיקפה. עם זאת, באגף המודיעין מעריכים כי הנוכחות האיראנית בסוריה נמצאת בנסיגה מסויימת, בעוד שאישים איראנים ובני משפחותיהם עוזבים את סוריה, וישנן מסגרות לוחמות שכבר נסוגו מדמשק. נוסף על כך, באמ"ן מתריעים מפני פתיחת חזיתות חדשות בעיראק ובתימן, היכן שאיראן הציבה מלט"ים ארוכי טווח, מכיוון שהן מהוות פתרון יעיל מבחינה כלכלית ואפקטיבי לביצוע פעולות נגד ישראל או ארצות הברית מבלי להסתכן במלחמה.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

באשר להסכמי הנורמליזציה עם המדינות הסוניות במזרח התיכון, כגון איחוד האמירויות ובחריין, באגף המודיעין מעריכים כי מדובר בשינוי היסטורי ומערכתי במזרח התיכון שיוצר משקל משמעותי נגד הגוש השיעי בראשות איראן. זאת ועוד, באמ"ן זיהו כי חיסול קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, בידי ארה"ב בעיראק עודנו מעצב מרכזי של מדיניותה, וכי האיראנים טרם התאוששו מהחיסול.

בנוגע לרשות הפלסטינית, באמ"ן התריעו כי השקט היחסי בשטחים הוא מזויף, וזאת לאור העובדה שעברה עליה שנת הישרדות, כאשר מבחינת התודעה הפלסטינית הם נזנחו בידי מדינות המפרץ.

עימותים בין פלסטינים לחיילי צה''ל בשכם
עימותים בין פלסטינים לחיילי צה''ל בשכם (ארכיון) | צילום: רויטרס

לגבי רצועת עזה, באגף המודיעין מעריכים כי חמאס דבק בהסדרה עם ישראל ואינו רוצה מערכה חדשה, ולכן הוא מנסה לשמור על השקט. בנוסף, המצב ההומניטארי ברצועת עזה מוגדר כיציב. אולם, באמ"ן מעריכים כי שני נתיבים עלולים להוביל למערכה חדשים בעזה בשנת 2021. הנתיב הראשון הוא האזרחי, בעוד שתושבי הרצועה מאוכזבים מהמצב הכלכלי, דבר שביכולתו להוביל להסלמה. הנתיב השני הוא שפעילי ארגון הג'יהאד האסלאמי יפרו את השקט היחסי ברצועה באמצעות ירי רקטות או פעולות על הגדר.

פעיל חמאס
פעיל חמאס | צילום: רויטרס

על פי דוח אמ"ן, מעצבי המדיניות הראשיים של שנת 2021 הם מגפת הקורונה, כלכלת המזרח התיכון שנמצאת בשינוי עמוק, הממשל החדש בארה"ב בהנהגתו של ג'ו ביידן, הפיכת המערכה שבין מלחמות המב"מ למצב יסוד מערכתי של צה"ל והסכמי הנורמליזציה כשינוי היסטורי. עם זאת, באמ"ן מעריכים כי משבר הקורונה לא פגע בבניין הכוח וההתעצמות של האויב, בזמן שכמות ההתרעות והאירועים הביטחוניים לא פחתו בשנת הקורונה.

בנוסף, באמ"ן מזהים כי מאז מאי 2020, הציר השיעי בראשות איראן עוסק ברצון לנקום בישראל, בין היתר באמצעות שיגור מלט"ים, טילים, פיגועים בחו"ל, מתקפות סייבר והשפעה על התנועה הימית, אולם ניסיונותיהם נכשלים.