בצל פרשת כלי השיט: צה"ל חושף את ספינת הטילים החדשה • תיעוד

האח"י מגן, שתכלול משגרי כיפת ברזל וטילים להפלת מטוסים, תצא מגרמניה לאחר שנרכשה בעסקה שהפכה לתיק 3000. משימתן המוצהרת היא להגן על אסדות הגז, אך בפועל יהיו חוד החנית ההתקפית של צה"ל

זמן צפייה: 00:36

צה"ל חשף הערב (חמישי) את ספינת הטילים הגדולה ביותר של חיל הים, האח"י מגן, שנרכשה כחלק מעסקת כלי השיט עם תאגיד הפלדה הגרמני, טיסנקרופ. בהמשך, עסקה זו עמדה בבסיס תיק 3000, המכונה גם פרשת הצוללות. בצבא משוכנעים שזו ספינת השטח הנכונה ביותר לצרכי חיל הים הישראלי מבין כל האפשרויות שנבחנו. כמו כן, בחיל הים טוענים כי הסברה לפיה ספינות השטח נכפו על חיל הים היא מופרכת ושגויה.

האח"י מגן, שהיא ספינת סער 6, תפליג מקיל שבצפון גרמניה בחודש הבא בתום שלוש שנות ייצור עם עיכובים ועננת השחיתות. במבצע חסר תקדים שיימשך שנה וחצי יורכבו עליה מערכות לחימה, תקשורת ומודיעין ישראליות. בהמשך יגיעו לישראל שלוש ספינות שטח סער 6 נוספות, עם 2,000 טון משגר של כיפת ברזל מובנית וטילי ברק 8 ליירוט טילים, כאשר רבע מצוות הספינה יורכב לראשונה מלוחמות. מדובר בספינת המלחמה הגדולה ביותר שהייתה אי פעם לחיל הים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מיקי זוהר נחקר באזהרה בחשד לסחיטה באיומים של מנדלבליט

"הטיל עליו אימה משמעותית": אביעד משה נאשם גם בהתעללות בבנו

לילה של הפגנות אלימות ומעצרים: ארה"ב סוערת לאחר הבחירות

האח''י מגן, ספינת הטילים החדשה של צה''ל | צילום: דובר צה''ל

הצי של חיל הים, ממנו נגרעו מספר סטי"לים ותיקים בשנים האחרונות, יחודש לראשונה אחרי 25 שנים. צי הסטי"לים יתייצב בכך על 15 ספינות, לעומת המספר שנקבע בצה"ל ואושר במטה הכללי של 21 ספינות, למילוי המשימות הימיות בשגרה, בחירום ובמלחמה.

בחיל הים נמנעים מלדבר על תהליך הרכש עצמו של הספינות שנמצא במרכז הפרשה הפלילית, ומעדיפים להתמקד בציר המקצועי מבצעי. בחיל אומרים שאין כיום בעולם ספינות מלחמה של פחות מ-2,000 טונות, ולצורך ההשוואה, כל קורבטה חדשה שמקבל חיל הים המצרי בעת הזו שוקלת כ-6,000 טון. כמו כן, לדברי גורמים בחיל, מגוון השיקולים שנלקחו והובילו לבחירה באופציה הגרמנית כללו את היכולת החמקנית של הספינה מול מכ"מי אויב, מנחת המסוק לדגם ה"סי-הוק" החדש, מחיר, מהירות כלי השיט, ההנעה, המשקולות, מגורי החיילים ועוד.

האח''י מגן, ספינת הטילים החדשה של צה''ל | צילום: דובר צה''ל

המכ"ם הישראלי מסוג אדיר יוכל לצפות במקביל מהספינה למאות ק"מ, ב-360 מעלות, ישקול לבדו 2.5 טון וייתלה בגובה של 17 מטרים. הספינה תכיל לראשונה באופן מובנה שתי סוללות עם עשרות מיירטי כיפת ברזל, 16 טילי ברק 8 להפלת מטוסים מטווח 70 ק"מ ואמצעי לחימה נוספים. אורך הספינה הוא 90 מטרים, ישרתו עליה 80 אנשי צוות והיא תכיל כ-100 מיטות. הספינה צפויה להפליג כ-2000 שעות ים בשנה למשך 30 שנים.

משימתן המוצהרת של הספינות החדשות תהיה הגנה על אסדות הגז בשעת חירום, אך בפועל הן יהיו חוד החנית ההתקפית בשגרה ובמלחמה. כבר עכשיו ברור לחיל הים כי לא יהיה מנוס, לפחות ביממה הראשונה של המלחמה הבאה, "לקרר" את אסדות הגז מאחר ופגיעה באחת מהן, בעודה מפיקה גז, תביא להשמדתה. לפי ניתוח שבוצע באגף התכנון, האסדות, המספקות כיום ולעשורים הבאים את מרבית האנרגיה של ישראל, הפכו לאתר האסטרטגי מספר אחד להגנה מול איום הנשק המדויק של חזבאללה.

האח''י מגן, ספינת הטילים החדשה של צה''ל | צילום: דובר צה''ל

התעצמות חיל הים תתבטא בשנה הקרובה גם במספר שיא של חימושי ים-חוף מתקדמים, לביסוס העליונות הימית. זאת, לצד ריבוי משימות של המערכה בין המלחמות לסיכול התחזקות חזבאללה וחמאס ומול נסיונות בלתי פוסקים להעברות אמל"ח מתקדם לזירה.

החימוש המרכזי שיהיה במוקד המהלומה של חיל הים במלחמה הבאה הוא היאחונט הרוסי, טיל שיוט מונחה, מהמתקדמים והמהירים בעולם, שעל פי הערכות נמצא בסוריה. מנגד, לפי הערכות נוספות, כוחות חזבאללה אומנו לשיתוק של שני הנמלים המרכזיים של ישראל. על כן, הדרך היעילה ביותר להתמודדות עם מאות טילי היאחונט ודומיהם היא על ידי השמדתם בתקיפות מהלומה קטלניות, כבר בשעות הראשונות של המלחמה.

האח''י מגן, ספינת הטילים החדשה של צה''ל | צילום: דובר צה''ל