תחקיר התרסקות ה"סנונית": אירעה ככל הנראה מהפרעה בזרימת אוויר

דובר צה"ל פרסם את ממצאי חקירת האירוע שבו נהרגו איתי זיידן וליהוא בן-בסה, ממנו עולה כי בסבירות גבוהה, ההתרסקות נגרמה כתוצאה מתופעה נדירה שמכונה "הזדקרות" - ולא מתקלה טכנית

זמן צפייה: 00:30

דובר צה"ל פרסם הערב (רביעי) את ממצאי התחקיר של התרסקות מטוס ה"סנונית" שאירעה בסוף נובמבר אשתקד, שבה נהרגו רב-סרן במילואים איתי זיידן ורב-טוראי ליהוא בן-בסה, ממנו עולה כי ההתרסקות לא אירעה בשל תקלה טכנית, אלא כתוצאה מהפרעה בזרימת אוויר תקינה לכנף המטוס, תופעה שלא הייתה מוכרת בעולם, וכך גם בחיל האוויר.

לפי ממצאי התחקיר שהוצג אמש למפקד חיל האוויר עמיקם נורקין, התאונה, שקרתה ב-24 בנובמבר 2020 במהלך קורס טיס, נגרמה בסבירות גבוהה כתוצאה ממצב טיסה בלתי נשלט בשל "הזדקרות", שהיא מצב של הפרעה בזרימת אוויר תקינה לכנף המטוס, באופן שפוגע בכוח העילוי של המטוס ועלול לגרום לגלגול ואובדן גובה. כאמור, על פי הממצאים, ההזדקרות בטיסתם של השניים התרחשה תוך כדי פנייה בגובה נמוך, שממנה לא יכל או לא הספיק צוות המטוס להיחלץ, טרם הפגיעה בקרקע.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

עדויות תיקי נתניהו: פרדו זעם על מילצ'ן שהמליץ על כהן כסגנו

תיק חקירת אסון המעלית נסגר ללא נאשמים: "לא נמצא גורם שהתרשל"

ביידן: "פוטין רוצח – הוא ישלם מחיר על ההתערבות בבחירות"

רס''ן איתי זיידן ורב''ט ליהוא בן-בסה, ההרוגים בהתרסקות המטוס בנגב
רס''ן איתי זיידן ורב''ט ליהוא בן-בסה, ההרוגים בהתרסקות המטוס בנגב | צילום: דובר צה''ל

צוות המומחים שחקר את נסיבות התאונה קבע כי בעקבות חוסר ההיכרות עם הסיכון לאובדן שליטה בטיסה בגובה בעת הזדקרות בפניה במטוס ה"סנונית", צוותי האוויר לא הוכשרו להתמודדות עם התופעה. כמו כן, ההזדקרות לא זוהתה במסגרת קליטת המטוס בחיל, והיה חוסר במידע בספרות יצרן המטוס בנוגע לתופעת ההזדקרות שהצוות חווה בטיסה זו. עוד ציין צוות התחקיר כי מבדיקה עם מתפעלים אחרים של המטוס בעולם - סיכון זה לא היה מוכר.

זאת ועוד, הממצאים מצביעים על כך שהתאונה לא נבעה בשל בעיה טכנית והמטוס היה שמיש לאורך כל הטיסה. במסגרת החקירה נחקר ההיבט האחזקתי בחברת "סנונית" במשותף עם החוקר הראשי של משרד התחבורה, אשר בדק את איכות האחזקה והעמידה בפעולות האחזקה הנדרשות, והתרשמותו הייתה שרמת האחזקה גבוהה. 

מפקד חיל האוויר שקיבל את ממצאי הדוח הסופי, קבע כי בסבירות גבוהה הסיבה הישירה לתאונה טמונה בתופעה שלא הייתה מוכרת בעולם ובחיל לאורך כעשרים שנות שירות של המטוס בו, והנחה על ביצוע מספר פעולות, ביניהן בחינה וביצוע של ניהול סיכונים שיאפשר שולי בטיחות מתאימים בהטסת חניכים בבית הספר לטיסה, התאמת המבנה הארגוני של טייסת המיון לצורכי הטייסת ואתגריה, עדכון הספרות החילית וספרות הטייסת והכשרת צוותי האוויר ללמידה ולהבנה של התופעה שהתגלתה. כמו כן, הנחה לעדכן את המתפעלים השונים בעולם בדבר תוצאות החקירה. 

זירת ההתרסקות של כלי הטיס סמוך לקיבוץ משמר הנגב בדרום
זירת ההתרסקות של כלי הטיס סמוך לקיבוץ משמר הנגב בדרום

"צוות תחקיר המומחים הפך כל אבן וביצע חקירה מעמיקה ומורכבת על מנת להגיע לסיבה בגינה קרתה בסבירות גבוהה התאונה הקשה. לצורך חקירה זו ביצענו מספר טיסות ניסוי בארץ ובחו"ל, על גבי מטוס 'סנונית', שמטרתן הוכחת התופעה האווירודינמית שהתגלתה. כל תאונה הינה בת-מניעה והלקחים מתאונה זו יופקו בחיל. אני כואב את כאבן של משפחת זיידן ומשפחת בן-בסה היקרות ונמשיך ללוותן בהמשך הדרך", סיכם מפקד חיל האוויר.