חמאס פעל להכלת אירועי "יום הנכבה" - אך מצפה לתמורה • פרשנות

ארגון הטרור קיים את הבטחתו לרסן את ההפגנות בגבול הרצועה, בתנאי שהבנות הרגיעה, הכוללות העברה של עוד כסף קטארי, ייושמו. לעומתו, הג'יהאד האיסלאמי שואף להגיע להסלמה בתקופת האירוויזיון

זמן צפייה: 04:39

המתיחות בדרום: מחאות "יום הנכבה" שנערכו היום (רביעי) ברצועת עזה הסתיימו בשקט יחסי, לאחר שכ-10,000 פלסטינים השתתפו בהפגנות בחמישה מוקדים לאורך גבול הרצועה. חמאס פרס מאות פעילים כדי למנוע מהמפגינים להתעמת עם כוחות צה"ל, כיוון שהבטיח למצרים להכיל את ההפגנות, בתנאי שהבנות הרגיעה עם ישראל ייושמו - כפי שבארגון דורשים.

למרות המענק הקטארי על סך 30 מיליון דולר שהועבר לרצועה ביום שני, בחמאס ממתינים ל-180 מיליון דולר נוספים מקטאר. לטענת הארגון, הכסף שהגיע עבר למשפחות נזקקות - ולא לפקידים. במקביל, הג'יהאד האסלאמי מאתגר את חמאס מימין, מקשה על יישום ההבנות ומחפש כל תירוץ אפשרי שיוביל להסלמה - דווקא בתקופת האירוויזיון. השקט היחסי שבהן עברו ההפגנות שונה לחלוטין מאירועי "יום הנכבה" בשנה שעברה, במסגרתם לקחו חלק 45 אלף מפגינים - ונהרגו 61 פלסטינים.

לעוד כתבות בנושא: 

"מאה דולר לכל משפחה ענייה"; דיווח: החלה חלוקת המענק הקטארי

"יום הנכבה"; בעזה עבר בשקט יחסי: כ-10,000 פלסטינים הפגינו בגבול

לקראת הפגנות "יום הנכבה" בעזה: בצה"ל נערכים בכוחות מתוגברים

הפגנות יום הנכבה
הפגנות יום הנכבה | צילום: רויטרס

כאמור, כ-10,000 פלסטינים ציינו ברחבי הרצועה את ההתנגדות הפלסטינית לתוצאות מלחמת העצמאות. מצה"ל נמסר שהמפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים במספר מוקדים, כי הושלכו מספר מטענים בשטח הרצועה וכן כי זוהו מספר ניסיונות התקרבות לגדר המערכת. במקום פעלו גם כוחות ריסון של חמאס, שלבשו וסטים כתומים. משרד הבריאות ברצועה מסר כי 60 פלסטינים נפצעו בדרגות שונות מירי צה"ל.

בתוך כך, כוח צה"ל עצר חשוד שחצה את גדר המערכת בצפון רצועת עזה לשטח ישראל - והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון. כמו כן, צוותי כיבוי פעלו לכיבוי חמש שרפות שפרצו כתוצאה מבלוני תבערה, באזורים שונים בעוטף עזה. כמו כן,

(בווידאו: מפגינים ברצועת במסגרת מחאות "יום הנכבה")

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190515-1621 ' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד המהומות ברצועה ' kid='' duration='0'']

מוקדם יותר, כהכנה להפגנות, כוחות צה"ל סגרו את הצירים בעוטף. על פי הערכת כוחות הביטחון, עשרות אלפי פלסטינים היו צפויים לקחת חלק בהפגנות, ובצה"ל נערכו בכוחות מתוגברים. היה קיים חשש מאירועים אלימים חרף ניסיונות הריסון של חמאס. במקביל להפגנות, שרפה פרצה באזור קיבוץ נחל עוז כתוצאה מבלון תבערה.

השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, כתב בטוויטר כי "נפגשתי לפני מספר ימים בפעם השנייה בתוך חודש עם שר האוצר הישראלי, משה כחלון, כדי לדון בקיזוז הכספים שלנו שמבצעת ישראל. לא הגענו לפתרון. אני הדגשתי את עמדותינו כי אנו מסרבים לכל סוג של קיזוז וכי לא נסכים לקבל כספים מקוזזים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190515-1432' autoplay='0' credit='' desc='שריפה שפרצה בנחל עוז כתוצאה מבלון תבערה ' kid='1_b43f4l3d' duration='17'']

חמאס הוציא הודעה לרגל "יום הנכבה" ובה קרא לפלסטינים בירושלים, בגדה המערבית ובשטחי ישראל לקחת חלק במחאה. בהודעה נכתב כי "העם הפלסטיני לא יוותר על מולדתו, לא יחזור בו מזכותו לשיבה אל ארצו והפלסטינים עדיין מחזיקים במפתחות לבתיהם. אנו מתנגדים בצורה נחרצת לכל הפרויקטים הרוצים לחסל את הסוגייה הפלסטינית או הרוצים להפחית את זכויותינו, ובראשן 'עסקת המאה'".

נוסף לכך, חמאס טענו כי "זוהי זכותו של העם הפלסטיני להתנגד לישראל בכל האמצעים ובראשם ההתנגדות החמושה המהווה אופציה אסטרטגית לשמירה על הפלסטינים ולהחזרת זכויותיהם. אנו מתנגדים באופן מוחלט לכל צורות הנורמליזציה עם ישראל ומחשיבה אותה כסכין בגב העם הפלסטיני, פגיעה בזכויותיו וכעידוד עבור ישראל לביצוע פשעים נוספים נגדנו ונגד המקומות הקדושים".

הפגנות יום הנכב ברצועה
הפגנות יום הנכב ברצועה | צילום: רויטרס
השריפות בעוטף עזה מהצד הפלסטיני
השריפות בעוטף עזה מהצד הפלסטיני | צילום: רויטרס