לקראת הפגנות "יום הנכבה" בעזה: בצה"ל נערכים בכוחות מתוגברים

על פי ההערכות, עשרות אלפי פלסטינים צפויים להשתתף בהפרות הסדר על גדר הגבול. על אף ההבטחה של חמאס כי יפעל לרסן את ההתפרעויות, קיים חשש לאירועים אלימים ולאיבוד שליטה על המפגינים

זמן צפייה: 00:35

שנה לאחר העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, ולקראת הפרות הסדר הצפויות להתקיים היום (רביעי) לציון "יום הנכבה", בצה"ל נערכים בכוחות מתוגברים בדרום. זאת, ברקע הפסקת האש שהושגה בתום סבב ההסלמה האחרון. מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר פרוס עם סוללות כיפת ברזל באופן מקסימלי, כולל מערך המילואים, ברחבי העוטף וכן בגוש דן.

לפי ההערכות צפויים להגיע להפגנות בגדר עשרות אלפי פלסטינים, וקיים חשש מאירועים אלימים חרף ניסיונות הריסון של חמאס. תושבי הדרום הונחו לשמור על עירנות גבוהה, בשל האירועים הצפויים.

חמאס, שאחראי על ההפגנות, עלול לאבד שליטה על עשרות אלפי הפלסטינים שצפויים להשתתף בהן, על אף שהבטיח למנוע אירועי אלימות קשים. בשנה שעברה הסתיימו אירועי יום הנכבה ב-60 הרוגים פלסטינים מאש צה"ל במהלך ההתפרעויות על הגדר. גם השנה ייערך צה"ל עם פריסה של צלפים לאורך הגבול ובאמצעים לפיזור הפגנות. במקביל, התושבים בעוטף עזה קיבלו הנחיות לשמור על עירנות גבוהה במהלך היום.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

על רקע "יום הנכבה": ארה"ב מזהירה מפני התקפות טרור בישראל

פרסום ראשון: חומה נוספת נגד טילי נ"ט נבנית ביישובי העוטף

"מאה דולר לכל משפחה ענייה": דיווח - החלה חלוקת המענק הקטארי

קריאה לפלסטינים בעזה להשתף בהפגנות לציון יום הנכבה

חבר הלשכה המדינית של תנועת הג'יהאד האיסלאמי, חאלד אל-בטש, מסר אתמול לכלי תקשורת פלסטיניים פרטים בדבר ההפגנות המתוכננות לציון יום השנה ה-71 ל"נכבה": "המסר העוצמתי יתבטא בהתגייסות ההמונים בשטח ובעריכת המחאות בכלים הבלתי אלימים ובתקווה שלא יפלו הרוגים מקרב המשתתפים". עוד ציין אל-בטש כי "ייצאו לשטח אלפי משתתפים לאות תמיכה ב'זכות השיבה', קריאה להסרת המצור מעזה והתנגדות ל'עסקת המאה'".

חמאס מנסה להלהיט את הרוחות גם בגדה המערבית ובאזור הר הבית, ובדרשות הרמדאן קוראים לקיים מהומות. "צריכים לדעת שכל אחד מהאומה האיסלאמית הוא פצצה מתקתקת שתתפוצץ ברגע שהחליפה של המוסלמים יקרא לצאת לג'יהאד", אמר במהלך השבוע נידאל סיאם, דרשן במסגד אל-אקצא.

מפגינים ביום הנכבה שצויין לפני שנה
מפגינים ביום הנכבה שצויין לפני שנה | צילום: רויטרס

אתמול הופצה בעזה כרזה המאיימת לשגר רקטות בעת קיום האירוויזיון. עם זאת, מעריכים בישראל, אין התרעה לירי או סימנים לכך שהג'יהאד האיסלאמי יעז לירות במהלך ימי האירוויזיון. ביום שני הוציאה שגרירות ארצות הברית בירושלים אזהרה לתיירים השוהים בישראל מפני הסלמה אפשרית בדרום הארץ. זאת, על רקע "יום הנכבה", וכן על רקע יום השנה להעברת שגרירות וושינגטון מתל אביב לירושלים. על פי הודעת השגרירות, ארגוני טרור עלולים לנצל את תקופת האירוויזיון להפגנות ומתקפות אלימות, בדגש על ירי רקטות לעבר אשדוד, אשקלון ובאר שבע.

בתוך כך, ביום שני החלה חלוקת המענק הקטארי ברצועת עזה - כך על פי דיווחים פלסטיניים. בסך הכול יחולקו למשפחות הנזקקות בעזה 30 מיליון דולרים. ביום ראשון בלילה נכנס לרצועה שגריר קטאר, מוחמד אל-עמאדי, דרך מעבר ארז. זאת, כדי לפקח על העברת הכסף הקטארי - כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הגיע גם הוא לרצועה. "מקווה שכל הצדדים יפעלו כדי שהרגיעה בעזה לא תקרוס, ושהשקט יישמר לפחות לשלושה שבועות כדי שנוכל להתחיל לבצע את הפרויקטים ההומניטאריים", אמר מלאדנוב. "בסוף השבוע שעבר היינו קרובים מאוד למלחמה רביעית. אנו זקוקים לשיתוף פעולה מכולם: מהרשות הפלסטינית, מצרים וישראל, למען שיפור החיים בעזה וכדי שתהיה להם תקווה לעתיד טוב יותר".

בד בבד, החלה אתמול בניית חומה נוספת בגבול רצועת עזה, להגנה על יישובי ישראל מפני ירי טילי נ"ט - כך פורסם לראשונה בחדשות 13. סוללת העפר שתוקם תהיה בסמוך לבתים שנמצאים תחת איום של ירי טילי קורנט, כשבקביל ייפתח ציר חלופי מהחשש לירי טילים לעבר הכניסה ליישוב. ישנן נקודות נוספות בעוטף שצה"ל מקיים ישיבות בניסיון למצוא להן פתרון.

ביום שלישי שעבר החלה בניית קיר מגן בסמוך לקיבוץ ארז, שימנע פגיעה ישירה של טילים על הרכבים הנוסעים. הקיר נבנה בזירת מותו של משה פדר, תושב כפר סבא בן ה-60 שנהרג מפגיעת טיל נ"ט ברכבו בסבב ההסלמה האחרון. זאת, לאחר שפורסם לראשונה בחדשות 13 כי ביום שני שעבר הגיעו לאזור הפגיעה מפקד אוגדת עזה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ראשי הרשויות בעוטף וקב"ט המועצה האיזורית שער הנגב אייל חג'בי - והחליטו על הקמת הקיר. עד לסיום העבודות, הציר הראשי המוביל לקיבוץ ארז ייסגר על ידי המשטרה הצבאית.

אירוע מותו של פדר, נגרם כתוצאה מפגיעת טיל קורנט ברכבו, עת שנסע בכביש 34 בשטח המועצה האזורית שער הנגב. הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, נטלה אחריות לירי.