גנץ וכוכבי דנו על עזה: על חמאס להרגיע – או שנסלים את התגובה

במקביל לשתי שריפות שפרצו בעוטף מבלוני תבערה, שר הביטחון והרמטכ"ל קיימו דיון בנושא המתיחות הגוברת בדרום. הערכה: אי הבנות בין מצרים, חמאס לג'יהאד האסלאמי הפלסטיני הן שחיממו את הגזרה

זמן צפייה: 04:21

מתיחות בדרום: שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי דנו היום (ראשון) על ההסלמה בעזה ועל הגזרה הדרומית, שמתחממת בימים האחרונים. מהדיון עלתה ההערכה כי ככל הנראה, אי הבנות בין מצרים, חמאס לג'יהאד האסלאמי הפלסטיני הן שהובילו להחרפת היחסים בין ישראל לרצועה.

בדיון נטען כי מה שקורה לאחרונה באזור הוא "רצף אירועים מדאיג", ואף יצא איום לעבר חמאס שבו נאמר כי אם הארגון לא יפסיק לשגר בלונים - ישראל תסלים את תגובותיה.

בתוך כך, לפני זמן קצר פרצו שתי שריפות באזור המועצה אזורית אשכול, זאת - לפי חוקר שריפות מכבאות והצלה לישראל, בשל בלון תבערה שנשלח למקום.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

10 שנים לאחר נפילת אלירז פרץ: נעצר מחבל שהיה מעורב בפיגוע

אירוע ביטחוני בדרום: ירי בוצע מעזה; העבודות על הגדר הופסקו

3 חודשי מאסר לעיתונאית ששפכה שמן רותח על אמה וגרמה למותה

בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני, משהב''ט

מוקדם יותר הבוקר נשמעו קולות ירי לעבר מקום העבודות על גדר המערכת בדרום רצועת עזה. העבודות על הגדר הופסקו ובוצע ירי מרגמות למיסוך המרחב. לאחר מכן בוצע ירי לעבר כוח צה"ל שהוקפץ לנקודה - לא היו נפגעים. צה"ל החל בבדיקת האירוע. בעקבות התקרית, הצירים באזור נחסמו לאורך כל הגבול. אין שינוי בהנחיות לתושבים.

הג'יהאד האסלאמי התייחס לאירוע ומסר כי "הירי ללא הבחנה שבוצע ע"י כוחות צה"ל לעבר אזרחים בבתיהם ושדותיהם ממשיך וחוזר על עצמו. מדובר באיום ברור לאזרחים וחושף את חייהם לסכנה חמורה. אנו מזהירים את הכיבוש מפני המשך בטרור זה, אשר יוביל לתוגבה פלסטינית".

גדר המערכת בגבול עם רצועת עזה
גדר המערכת בגבול עם רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

אתמול דווח בעיתון הלבנוני אל-אחבאר, כי חמאס העביר מסר למתווכים המצרים, לפיו "תקופת השקט שעל גבול הרצועה צפויה להסתיים". עוד דווח בעיתון, שנחשב מקורב לארגון הטרור העזתי, כי הסיבה לכך היא ש"ישראל ממשיכה להדק את המצור על הרצועה ומכשילה פרויקטים לפיתוחה, באופן שפוגע במצב ההומניטרי".

על פי מקור בחמאס, ההסלמה באזור הגבול עם ישראל צפויה אולי אפילו "כבר במהלך הימים הקרובים", וכי הציפיה היא שהארגונים החמושים ברצועה, חמאס, ג'יהאד אסלאמי וארגונים נוספים, יגיבו על כל צעד התקפי שתעשה ישראל, כולל בירי רקטות לעבר ישראל ובלוני תבערה. זאת, בצל סיום תקופת העברת הכסף הקטרי בסוף החודש הנוכחי, שצפויה להחמיר עוד יותר את המצב הכלכלי ברצועת עזה.

בלוני נפץ שאותרו במועצה האזורית אשכול
בלוני נפץ שאותרו במועצה האזורית אשכול | צילום: דוברות המשטרה

אתמול אותר גם צרור בלונים המחובר לחפץ חשוד בשטח חקלאי במועצה האזורית אשכול. שוטרים וחבלן משטרה שהוזעקו למקום טיפלו בחפץ החשוד שהתברר כחומר נפץ. בנוסף נמסר מהמשטרה כי במהלך הלילה נשמע בנתיבות קול נפץ. חבלן שהגיע למקום מצא חומר נפץ שעל פי החשד הגיע באמצעות בלון והתפוצץ. המשטרה פתחה בחקירה.

לדברי הגורמים בחמאס מגיעים לאחר רצף אירועים בדרום השבוע שעשויים לרמוז על הסלמה מתקרבת. שלשום תקף חיל האוויר תשתית תת קרקעית של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה, בעקבות יותר מעשרה שיגורים של בלוני תבערה לעבר עוטף עזה ויישובי הדרום כמה שעות מוקדם יותר, שגרמו לשריפות. בלון אחד אף נחת בערד ונוטרל על ידי חבלני המשטרה.