מרים פרץ: "יום קשה ומורכב - מחזיר אותי ליום שבו נפל בני"

שעות לאחר שנודע כי נעצר המחבל שהיה מעורב בפיגוע שבו נהרג בנה אלירז לפני כעשר שנים, אימו סיפרה על תחושותיה: "יום של גאווה וזיכרון"; רה"מ לפרץ: "בסוף, אנחנו סוגרים את החשבון"

זמן צפייה: 03:03

מרים פרץ הגיבה הערב (ראשון) על לכידת המחבל שהיה מעורב בפיגוע שבו נהרג בנה אלירז לפני כעשר שנים. "היום הזה הוא יום קשה ומורכב עבורי", אמרה פרץ, "יום טעון עם רגשות של עצבות וצער, יום שמחזיר אותי לאותו יום שישי שבו הודיעו לי על נפילת בני אלירז והחייל הלוחם אילן סביאטקובסקי".

"זה לא יום של שמחה", הבהירה, "זה יום של הכרת תודה, יום של גאווה שיש לנו מדינה שלא שוכחת. יש לנו את השב"כ ואנשים חדורי שליחות, כשאנחנו ישנים בלילה - הם פועלים כדי לתפוס את אותם מחבלים וכל אותם מפגעים שפוגעים בנו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-202089700' autoplay='0' credit='' desc='מרים פרץ מדברת אחרי שפורסם כי המחבל נלכד' kid='1_ugqy8nhf' duration='82'']

"זה יום של גאווה כי יש בו זיכרון - לא שכחו את אלירז, הוא לא רק רשום בנייר - הוא חתום בלבבות, והאויב צריך לדעת שגם אם יעברו 10 שנים אנחנו נגיע אליו. זה הכוח שלנו, זאת הרוח שלנו וזאת המדינה שלנו. זוכרים ומחויבים לאלה שבזכותם קמה המדינה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גנץ וכוכבי דנו על עזה: על חמאס להרגיע – או שנסלים את התגובה

גנץ צרח על נתניהו וכ"ץ: "אף פעם לא תכננתם לקיים את ההסכם"

10 שנים לאחר נפילת אלירז פרץ: נעצר מחבל שהיה מעורב בפיגוע

מרים פרץ ששכלה את בנה רב סרן אלירז פרץ
מרים פרץ ששכלה את בנה רב סרן אלירז פרץ | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר הערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם פרץ, ואמר לה כי "המדינה שלנו אומרת שחיי אזרחיה וחיי חייליה הם לא הפקר. אנחנו סוגרים את החשבון - כמה זמן שזה ייקח, בסוף - אנחנו סוגרים את החשבון". נתניהו הוסיף כי הוא יודע "שאין מזור לכאב - ובכל זאת, גם אם זו נחמה פורתא - זו נחמה".

בתוך כך, משרד הביטחון פרסם את התיעוד ממצלמות האבטחה, כפי שלכדו את המחבל עם הגיעו למעבר ארז, שם נעצר בידי השב"כ.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2008091837' autoplay='0' credit='רשות המעברים במשרד הביטחון' desc='' kid='1_jb3dacv5' duration='28'']

כאמור, הבוקר הותר לפרסום כי שב"כ עצר פעיל טרור מרצועת עזה אשר היה מעורב בפיגוע שבו נהרגו אלירז פרץ ואילן סביאטקובסקי. עבדאללה דע'מה, בן 38 מרפיח, נעצר בתחילת החודש על רקע חשד למעורבותו בפעילות טרור כנגד חיילי צה"ל בשנת 2010 על גדר הגבול. היום פרקליטות מחוז דרום הגישה נגדו כתב אישום חמור שכולל עבירות שידול לרצח של חיילי צה"ל, ניהול בארגון טרור וחברות בארגון טרור.

טרם הפרסום, ראש חטיבת הסיכול של השב"כ ברצועת עזה עדכן את מרים פרץ ואת ילנה סביאטקובסקי על תפיסת המחבל שהיה מעורב בפיגוע בו נפלו הבנים שלהן. מרים פרץ הודתה לו ואמרה שכך מנחילים תודעת נצחון לדורות הבאים, שגם אחרי שנים רבות השב"כ לא שוקט וממצה את הדין עם כל מי שפגע בחיילי צה"ל ובאזרחים.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2008091811' autoplay='0' credit='' desc='רה"מ משוחח עם מרים פרץ' kid='1_cshuwml5' duration='43'']

במהלך חקירתו בשב"כ עלה כי הפיגוע תוכנן על ידי ארגון "שהדאא' אל אקצא" החל מספטמבר 2008, ובוצע בפועל על ידם במרץ 2010, בעוד שארגון הגא"פ לקח אחריות על ביצוע הפיגוע. עוד עלה מהחקירה כי סמוך ליולי 2008, עבדאללה, אשר היה פעיל בשהדאא' אל אקצא, הסכים יחד עם פעיל נוסף להצעת הארגון לבצע פעילות טרור נגד ישראל, ולגייס לשם כך פעילים נוספים.

הם גייסו את בסאם אבו דגמה לשורות הארגון לצורך ביצוע הפיגוע. עבדאללה שימש מפקדו של בסאם בחוליה. במסגרת ההכנות לפיגוע, איתרו חברי החוליה מיקום מתאים לביצוע הפיגוע סמוך לגדר המערכת. כמו כן, חברי החוליה גיבשו מתווה להנחת מטען נגד כוחות צה"ל הפועלים בגזרה, וגייסו פעילים נוספים לשורותיהם. עוד עלה בחקירה כי חברי החוליה אישרו את מתווה הפיגוע עם הארגון, אשר היה אמור לספק להם את מטען החבלה למימושו.

אלירז פרץ
אלירז פרץ | צילום: רפרודוקציה

חברי החוליה עברו אימוני ירי לשם שימוש בנשק בזמן הפיגוע, בהם עבדאללה לא לקח חלק, לאור פציעה קודמת שמנעה את השתתפותו. לאחר מספר ניסיונות כושלים לקבלת המטען וסמוך לפני מועד הפיגוע, השיג בסאם מטען ונשק לביצוע הפיגוע מארגון הגא"פ וביצע אותו יחד עם פעילי טרור אחרים, במתווה שסוכם עם עבדאללה ועדנאן. מהחקירה עולה שעבדאללה שידל את בסאם לבצע פיגוע טרור שנועד להביא למותם של חיילי צה"ל.

מלבד מעורבותו בפיגוע, עלה בחקירה כי עבדאללה שימש בתפקיד פיקודי בארגון שהדאא' אל אקצא, היה מעורב בפעילות טרור כנגד כוחות צה"ל ולמעשה שימש כפעיל בארגון עד למועד מעצרו.

עבדאללה דע'מה
עבדאללה דע'מה | צילום: תקשורת שב''כ