יכולת תמרון וצריח לא מאויש: החל ייצור הנגמ"ש הגלגלי הראשון

ה"איתן", שצפוי להפוך מבצעי בעוד כשנתיים, הוא רכב משוריין בעל 750 כוחות סוס, שיכול להגיע עד למהירות של כ-90 קמ"ש ולהכיל 13 לוחמים במשך כמה ימי לחימה ברציפות. "יצויד ביכולות קטלניות"

זמן צפייה: 00:34

משרד הביטחון הודיע היום (ראשון) על תחילת הייצור הסדרתי של הנגמ"ש הגלגלי הראשון, "איתן". האיתן הוא רכב קרבי משוריין בעל שמונה גלגלים שמבוסס על טכנולוגיות המרכבה והנמר, ומסוגל לשאת 13 לוחמים. "הוא פותח ונבנה בעקבות לקחי מבצע 'צוק איתן' והוא עתיד להחליף את נגמ"שי ה-M113 הוותיקים של צה"ל", כך נמסר ממשרד הביטחון.

האיתן, שפותח במינהלת המרכבה והרק"ם, הוא בעל 750 כוחות סוס, מהירות של כ-90 קמ"ש, יכולת תימרון גבוהה בשטח אורבני, והוא מסוגל לתפקד ברצף במשך מספר ימי לחימה. בתוך הרכב הוטמעו מערכות טכנולוגיות הכוללות מעל עשר מצלמות יום ולילה, 34 מחשבים, בהם חמישה מסכי מגע, ומעבדים המתפקדים כ"מערכת בריאות" של כלי הרכב, המאפשרים את תפעולו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

סיור וירטואלי ראשון ב"תא הטייס" ברכב העתיד של צה"ל • צפו

בינה מלאכותית, נהיגה אוטונומית: כך ייראה רכב העתיד של צה"ל

מניין המתים מהנגיף הסיני – עקף את מספר קורבנות הסארס

''איתן'' - הנגמ''ש הגלגלי הראשון
''איתן'' - הנגמ''ש הגלגלי הראשון | צילום: דוברות משרד הביטחון

נוסף לכך, שולבו בצריח טכנולוגיות רבות נוספות, שפותחו בשיתוף עם התעשיות הביטחוניות, זרוע היבשה בצה"ל ומפא"ת במשרד הביטחון. האיתנים הראשונים ייכנסו לשירות מבצעי בצה"ל בסוף שנת 2021. הם יצוידו במערכת ההגנה האקטיבית המתקדמת "חץ דורבן" שפיתחה "אלביט" ובצריח לא מאויש, המקנה לכלי קטלניות גבוהה.

ראש מנת"ק במשרד הביטחון, תא"ל גיא פאגלין, התייחס לפיתוח ואמר: "חמש שנות פיתוח אינטנסיבי, שהחלו לאחר מבצע 'צוק איתן', התנקזו אל הרגע שבו לחצנו על מכונות חיתוך הפלדה במפעל המרכבה והרק"ם בתל-השומר. האיתן יהווה שובר שוויון בתמרון העתידי. הוא יאפשר לנייד לוחמים במהירות בין גזרות ויותאם לכל שטחי הלחימה הרלוונטיים לצה"ל. הוא יהיה הנגמ"ש הממוגן בעולם ויצויד ביכולות קטלניות מתקדמות".

''איתן'' - הנגמ''ש הגלגלי הראשון
''איתן'' - הנגמ''ש הגלגלי הראשון | צילום: דוברות משרד הביטחון

מפקד המש"א (מרכז השיקום והאחזקה) של אט"ל, אל״מ אודי אמירה, מסר: "במהלך החודשים האחרונים נערך מפעל המרכבה והרק"ם במש"א לייצור נגמ"ש האיתן. הייצור יתבסס על קווי הייצור וההרכבה של טנק המרכבה סימן 4 והנמר. הקצינו למשימה את העובדים המקצועיים והמיומנים שלנו, אזרחים עובדי צה"ל ומשרתי קבע, שמהווים נדבך חשוב בפרויקט. המש"א גאה להיות בית המערכת לבניית הפלטפורמות הממוגנות לצה"ל".