השר אוחנה הכריע: מפקד מג"ב ניצב קובי שבתאי ימונה למפכ"ל הבא

כפי שפורסם בחדשות 13, השר לביטחון הפנים ימליץ בפני ועדת גולדברג על מינוי מפקד משמר הגבול למפכ"ל המשטרה: "ערכי, יוזם, בעל נסיון עשיר ועטור צל"שים". גונדר קטי פרי תמונה לנציבת שב"ס

זמן צפייה: 06:37

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הכריע כי מפקד מג"ב, ניצב קובי שבתאי, ימונה למפכ"ל הבא של המשטרה - כך פורסם היום (שלישי) לראשונה בחדשות 13. השר ימליץ בפני ועדת גולדברג על מינויו לצד מינוי גונדר קטי פרי תמונה לנציבת שב"ס. שבתאי ימונה למפכ"ל לאחר שנתיים שבהן אין מפכ"ל קבוע, בעוד ניצב מוטי כהן משמש כממלא המקום.

"הרעיון שעמד בבסיס החלטתי לגבי העומדים בראשות שני הארגונים הוא שמחד, אני סבור שלעומד בראש יש צורך בהיכרות מעמיקה עם הארגון וניסיון בתפקידים שונים, ומאידך – אני מאמין ששני הארגונים זקוקים לריענון ולשינוי. לכן, עשיתי כמיטב יכולתי לבחור מועמדים שיעמדו בשני התבחינים", הסביר אוחנה.

ניצב יעקב שבתאי, מפקד משמר הגבול
ניצב קובי שבתאי, מפקד משמר הגבול | צילום: דוברות מג''ב

"שבתאי הוא קצין ערכי, יוזם, בעל נסיון עשיר ועטור צל"שים. הוא הוביל את החיל בתקופה הקשה והמאתגרת של אינתיפאדת הסכינים, במהלכה לוחמי ולוחמות משמר הגבול ניצבו בחזית לשמירה על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. משמר הגבול הפך תחת פיקודו לחיל המבוקש ביותר לשירות בקרב צעירות וצעירים בישראל".

גונדר קטי פרי
גונדר קטי פרי | צילום: דוברות המשטרה

שבתאי, בן ה-56, נשוי ואב לשלושה, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרת ישראל כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בצנחנים. מאז שירת במגוון רחב של תפקידים ובהם מפקד תחנה ומפקד שני מרחבים בטרם מונה לתפקידו האחרון כמפקד משמר הגבול. במהלך שירותו נפצע מספר פעמים במהלך פעילויות מבצעיות, לאחריהן קיבל את עיטור המופת בשנת 1995 ואת עיטור האומץ בשנת 2004. שבתאי בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.

גונדר קטי פרי, בת ה-56, נשואה ואם לשלושה, התגייסה לשב"ס לפני כ-30 שנה ומאז שירתה בשורה רחבה של תפקידים בארגון ובהם קצינת מודיעין, מפקדת בבית מעצר, ראש מחלקת האסיר, ראש מנהל משאבי אנוש, סגנית מפקד מחוז מרכז וראש מנהלת תפני"ת (בג"צ תנאי המחיה) בטרם מונתה לתפקיד הבכיר של מפקדת מחוז דרום, והייתה לאישה הראשונה בתפקיד שטח מבצעי זה. פרי בעלת תואר ראשון ושני בלימודי אסלאם ומזרח תיכון, מחזיקה בתואר שני נוסף במדעי המדינה והיא גם בוגרת המכללה לביטחון לאומי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו החליט: סגן ראש המוסד ימונה לראש המוסד הבא

יפעת שאשא-ביטון מצטרפת למפלגה של גדעון סער

כ"ץ הכריז על מענק נוסף לעסקים – צפוי להיבלם אם הכנסת תתפזר

מטעם המשטרה נמסר כי "משטרת ישראל מברכת את ניצב יעקב (קובי) שבתאי על בחירתו לתפקיד המפקח הכללי הבא של משטרת ישראל. ההחלטה על מינוי מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל הינה החלטה חשובה והכרחית בפרט בעת הזו, זאת בראש ובראשונה לעתיד המשטרה וחוסנה, וכפועל יוצא גם לעתידה וחוסנה של המדינה והחברה כולה".

המפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך, בירך על החלטת השר לביטחון הפנים, ומסר כי "לאחר שנתיים שבהן התנהלה המשטרה ללא מפכ"ל ממונה, אני שמח שהשר לביטחון הפנים בחר למנות קצין ראוי ומוערך לתפקיד המפכ"ל. משטרה ללא מפכ"ל היא תעודת עניות לדמוקרטיה ונס החנוכה הביא איתו אור גדול גם למשטרת ישראל. כבר בעבר ציינתי כי המפכ"ל הבא ראוי שיבוא משורות המשטרה בה מכהנים קצינים מצויינים ומנוסים שיכולים להמשיך ולהוביל את המשטרה ליעדים חדשים ולהוות כתובת בטוחה לאמון הציבור. מאחל לקובי שבתאי הצלחה רבה ואין לי ספק שיעמוד באתגרי התפקיד, כי רבים הם".

כזכור, ביום שבת האחרון, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ, בו הודיע כי עליהם לאייש מיד את המשרות הבכירות שטרם אוישו. "יש להצר על מצב בלתי רצוי זה, ההתנהלות חותרת תחת עקרונות מרכזיים בעבודת הממשלה".

מכתבו של מנדלבליט נכתב לאחר שלפני כשבועיים, שופטי בג"ץ הוציאו צו מוחלט לממשלה, ודרשו לקדם את מינוי המפכ"ל. "חלפו שנתיים מאז הסתיימה כהונתו של המפכ"ל הקודם", נכתב בצו. "על המשיבים לפעול להבאתו של מועמד לתפקיד המפכ"ל בפני הוועדה המייעצת לממשלה לעניין מינויים לתפקידים בכירים, במהירות הראויה".

זאת ועוד, לפני כחודש פנה מנדלבליט לבג"ץ, וביקש להוציא צו על תנאי לממשלה שיביא לקידום מינוי מפכ"ל המשטרה. גנץ אמר בתגובה לפניית מנדלבליט כי "אי אפשר להשאיר מדינה בהמתנה - קורא למנות מפכ"ל ופרקליט מדינה, ולהשלים את כל המינויים בהקדם האפשרי".

בסוף השבוע ציין אוחנה בריאיון בחדשות 13 כי הוא מעריך שיכריז על זהות מפכ"ל המשטרה בשבוע הבא. "החלטתי שיהיה נכון למנות מפכ"ל שהיה ניצב במשטרה, יכול להיות גם ניצב בדימוס - המפכ"ל צריך להיות אדם שצריך להכיר את המשטרה ואת עבודתה", הסביר אוחנה. לדבריו, ניצב בדימוס יורם הלוי הוא בין המועמדים המובילים לתפקיד.