סודות שרבורג: המבצע הנועז להברחת ספינות חיל הים מהנמל הצרפתי

לפני 50 שנה בדיוק, בעיצומו של אמברגו נשק של נשיא צרפת, מאה לוחמים השתלטו בחשאי על חמש ספינות טילים והבריחו אותן לנמל חיפה בערב חג המולד, ורשמו פרק מפואר בתולדות צה"ל

זמן צפייה: 13:04

אחד המבצעים הנועזים ביותר בתולדות המדינה התרחש בנמל שרבורג שבצרפת לפני 50 שנה. מאה לוחמים מחיל הים השתלטו על חמש ספינות טילים והבריחו אותן לנמל חיפה בעיצומו של ערב חג המולד. המבצע, ששינה את מאזן הכוחות הימי לטובת ישראל במלחמת יום הכיפורים, רשם את אחד הפרקים המפוארים במורשת הקרב הצה"לית.

הכול התחיל כאשר ביולי 1969 מטוס אל על שהיה בדרכו מרומא לישראל - נחטף לאלג'יריה. 39 ימים הוחזקו שם הנוסעים ואנשי הצוות עד שישראל הסכימה לשחרר 24 מחבלים והחטופים - שבו הביתה. מהרגע הזה ארגוני הטרור הפלסטיניים ניסו לשכפל את ההצלחה – ואירוע רדף אירוע: ירי על מטוס אל על באתונה ואחר כך באמסטרדם, ואז רימוני יד שהתפוצצו במשרדי אל על בבריסל. כמה חודשים מאוחר יותר, מטען התפוצץ במשרדים באתונה. ורשימת הפצועים וההרוגים רק הלכה והתארכה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

נשאית ה-HIV שנאבקת בסטיגמות: "אנשים בהלם שאנחנו לא מידבקים"

נשיא ברזיל נגד לאונרדו דיקפריו: "מימן את שריפת יער האמזונס"

סיירת נגישות כיתתית: כך מסייעים לתלמידים נכים להשתתף בטיולים

ספינות טילים של חיל הים שהוברחו מצרפת
ספינות טילים של חיל הים שהוברחו מצרפת | צילום: באדיבות ארכיון צה''ל ומערכת הביטחון

בסוף הגיע הרגע שבו מבצע תשורה יצא לדרך. כוחות ישראליים פשטו על נמל התעופה שבביירות והרימו באוויר 14 מטוסים של חברות תעופה ערביות בלילה אחד. בצד השני הבינו את המסר, אך באירופה היו מי שחשבו שישראל הלכה צעד אחד רחוק מדי. בעקבות התקיפה בביירות, שארל דה גול, נשיא צרפת, הרחיב את אמברגו הנשק על ישראל. הבעיה - בנמל שרבורג שבצרפת עגן צי ספינות הטילים העתידי של חיל הים הישראלי. דה גול סירב להעביר אותו לישראל.

ד"ר אריה רונה, מפקד אחד הספינות שהוברחו סיפר על הקושי שנוצר בעקבות האמברגו: "חמש ספינות נשארו בשרבורג, ואי אפשר היה לקיים שייטת בצורה כזו". ישראל נאלצה להגניב בשקט יותר ממאה אנשי צוות ישראלים לספינות ששהו בצרפת. ובערב חג המולד, בשעה שתיים לפנות בוקר, כשאנשי שרבורג היו שיכורים מדי או ישנים מדי כדי להבין מה קורה, חמש ספינות הטילים הניעו מנועים ונמלטו מהנמל. הספינות חלפו על פני ספרד ופורטוגל ושייטו כל הדרך דרך יוון וקפריסין, הבייתה לחיפה. קצת יותר משלושת אלפים מייל בחמישה ימים.