נשיא ברזיל נגד לאונרדו דיקפריו: "מימן את שריפת יער האמזונס"

ז'איר בולסונארו תקף ברשתות החברתיות את השחקן ההוליוודי ופעיל למען איכות הסביבה, וטען כי סייע לארגון שעומד מאחורי הצתת יערות הגשם. "משתתף בקמפיין נגד ברזיל"

לאונרדו דיקפריו וז'איר בולסונארו | צילום: רויטרס

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו האשים אתמול (שישי) את הכוכב ההוליוודי ופעיל למען איכות הסביבה לאונרדו דיקפריו בכך שתרם לארגון שעומד מאחורי שריפת האמזונס. הנשיא טען בפני תומכיו כי "דיקפריו הוא בחור מגניב, לא? נותן כסף לשריפת היערות". עם זאת, בולסונארו לא הציג אף הוכחה לכך.

יום לפני כן, נשיא המדינה הדרום האמריקנית אף תקף את השחקן ופנה אליו בשידור ישיר בעמוד הפייסבוק שלו. "אתה משתף פעולה עם שריפת האמזונס", האשים בולסונארו. "אתה משתתף בקמפיין נגד ברזיל". דיקפריו מצידו, תרם חמישה מיליון דולר להגנה על יערות הגשם אחרי ששטח נרחב מהם עלה באש לפני כשלושה חודשים. לא רק הנשיא האשים את דיקפריו, אלא גם בנו הפולטיקאי, אדווארדו. "השחקן תרם 300 אלף דולר לארגון שהצית את היערות", טען בולסונארו הצעיר בציוץ בטוויטר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאחר פיגוע הדקירה: בבריטניה חוששים מעליית דאע"ש • פרשנות

בכירים בכחול לבן: האפשרות לממשלת אחדות – עדיין על השולחן

"חשוב לי לשנות": עינת קליש רותם מסכמת שנה כראש עיריית חיפה

השריפה המשתוללת ביער האמזונס
השריפה המשתוללת ביער האמזונס | צילום: רויטרס

האשמות הנשיא הברזילאי מגיעות לאחר מעצר שנוי במחלוקת של ארבעה מתנדבים מכוחות הכיבוי שהואשמו, ככל הנראה ללא הוכחות, בהצתת היער במטרה להגביר את מאמצי הגיוס למען ארגון לא ממשלת בין-לאומי. לוחמי האש שוחררו בשבוע שעבר לאחר שהציבור במדינה גילה עניין בפרשה והעלה שאלות הנוגעות לחקירת המשטרה המקומית.

לפני כשלושה חודשים הודיעה ממשלת ברזיל כי לא תקבל 22 מיליון דולר לסיוע שהוצעו לה על ידי מנהיגי המדינות המתועשות בוועידת הג'י 7. בולסונארו התייחס להצעה, שיזם עמיתו הצרפתי עמנואל מקרון ואמר כי "צרפת מתייחסת לברזיל כאל קולוניה".

השריפה המשתוללת ביער האמזונס
השריפה המשתוללת ביער האמזונס | צילום: רויטרס

כזכור, אזור יער האמזונס עלה בלהבו זמן רב, וענן שחור כיסה את שמי העיר סאו פאולו ואזורים נוספים במדינה. אירועי הלהבות צברו תהודה ברשתות החברתיות השונות, בעיקר פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, פעמים רבות בליווי ההאשטאג #preyforamazonia.

חלק משמעותי מהשריפות נבע מהצתות מכוונות של חקלאים מקומיים, שברצונם לערוך בירוא יערות - פינוי שטחים לצורך גידולים ושטחי מרעה לבקר. בדרך זו החוואים גם מוחים על כוונת הממשלה לייעד את האזורים הללו לצרכים תעשייתיים.

כבר לפני ארבעה חודשים האשים בולסונארו קבוצות שוחרות איכות סביבה בהצתת השריפות באמזונס, אך אלה תקפו אותו חזרה וטענו כי מדובר בניסיון להסית את תשומת הלב מהפיקוח הלקוי. "מאז כניסתו לתפקיד, בולסונארו והממשלה הנוכחית מפרקים בשיטתיות את המדיניות הסביבתית של ברזיל", אמרה דניקלי אג'יאר, מארגון "גרינפיס" במדינה.