בחזרה לאירוע הדחפור שהסתבך - וגרם לסבב ההסלמה האחרון בעזה

הסבב החל בתקרית שקרתה בין כיסופים לחאן יונס, עם הפצת תיעוד של דחפור צה"ל מרים את גופת מחבל הג'יהאד האסלאמי, שחוסל לאחר שהניח מטען חבלה. מפקד הכוח: "נתחקר ונשפר את מה שצריך"

זמן צפייה: 09:13

גם בצה"ל יודעים היטב שסבב ההסלמה האחרון בעזה, שנקרא "חוות החיות" על שם ספרו המופתי של ג'ורג' אורוול, היה מיותר, אפילו יותר מתמיד. הסבב החל בתקרית טקטית קטנה, בין כיסופים לחאן יונס, כאשר הופץ תיעוד דחפור של צה"ל מרים את גופת מחבל הג'יהאד האסלאמי שחוסל לאחר שהניח מטען חבלה.

מפקד סיירת חרוב, סא"ל גל ריץ', שפיקד על האירוע רואה בו הצלחה. ריץ' אמר כי "ברמה הטקטית התעסקנו בלעמוד במשימה, לפגוע באויב, וגם להביא את הגופה הזאת בחזרה, כי הייתה לה חשיבות מודיעינית ומבצעית". אלא שלאחר סיכול פיגוע המטען, העסק החל להסתבך.

לכתבות נוספות בנושא:

צה"ל: מטוסי קרב הפילו מל"ט שהמריא מעזה וטס לכיוון מערב

14 רקטות לעוטף: נפילות בגן משחקים ובחצר מפעל בשדרות

כך השתמש הג'יהאד בתקרית הדחפור – כדי לתרץ את הירי לעוטף

ניסיון הפיגוע בגבול רצועת עזה
ניסיון הפיגוע בגבול רצועת עזה | צילום: חדשות 13

ההחלטה הייתה להביא את גופת המחבל של הג'יהאד האסלאמי, לכן הוכנס הכלי הכי ממוגן למקרה שיש עוד מטעני חבלה או צלפים בתוך עזה, סמוך לגדר. אלא שבתוך הרצועה ניסו הפלסטינים לחטוף את גופת המחבל. נהג הדחפור העמיס בצורה שגויה את הגופה המטולטלת על שן הדחפור, כל זה קרה מול כמה מצלמות פלסטיניות. בתוך כמה דקות, התמונות מתקרית השופל התפשטו במהירות בעזה והפכו לסמל ברצועה.

ריץ' אמר כי "אנחנו נלמד, נתחקר, ונשפר את מה שצריך. תמיד יש מה לשפר. אירועים כאלה של איסוף גופות בדרך כלל קורים בלילה. באירוע דומה שקרה דרומה יותר לא הייתה תהודה תקשורתית. אבל המדיניות של לקחת את הגופה ולהביא אותה לשטחנו היא מדיניות שקיימת. זאת אומרת, זה לא משהו שהוא חדש".