כך הפך היישוב הבדואי חאן אל-אחמר לסמל המאבק על השליטה בשטחים

לפני כעשור התניע מוני בן ארי, ממייסדי כפר אדומים, מהלך משפטי לפינויו של היישוב הבדואי. תושב אחר של ההתנחלות, דן טרנר, הוא ממובילי המאבק נגד פינויו: "הפינוי הזה לא יהודי"

זמן צפייה: 14:11

דן טרנר הוא תושב כפר אדומים, התנחלות איכותית המשלבת דתיים וחילונים, ובכל כמה ימים הוא מבקר במאחז הבדואי שהפך לסמל פלסטיני, חאן אל אחמר. במקום דר שבט ג'אהלין, והוא מונה בסך הכול 28 משפחות. שני היישובים נמצאים בסכסוך שכנים זה כעשור, כשאנשי כפר אדומים רוצים לפנות את היישוב הבדואי. טרנר וכמה יהודים מארגון "ידידי ג'אהלין" נוספים פועלים נגד הפינוי כבר שנים.

מוני בן ארי הוא האיש שיזם והקים את כפר אדומים. לטענתו פינוי חאן אל אחמר הוא לא זוטות, אלא מהלך דרמטי. לדבריו, "מדובר בקרב על הדרך מירושלים לירדן ולים המלח, לא פחות". גם בועז עידו, שכן מההתנחלות אלון שעובד עם מוני, שותף לאותו חזון: "רוצים שתהיה פה עיר ערבית על כביש מספר 1. מדינת ישראל אומרת – זה לא יקרה". לטענתו של עידו, חאן אל אחמר היא חלק מ"תוכנית אבו פיאד", תוכנית השתלטות של הרשות הפלסטינית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סבתה של חברת הקונגרס: "עצובה שהיא לא הגיעה לבקר"

חשד לרצח בצפון: גופת אישה נמצאה בביתה; בעלה נעצר

ננסי פלוסי: "היחסים עם ישראל ישרדו את חולשת נתניהו וטראמפ"

חאן אל אחמר
חאן אל אחמר | צילום: חדשות 13

"הרשות לא שמה אותם פה", אמר טרנר בתגובה. "הם פה הרבה לפני שהרשות בכלל קמה, והרבה לפני שפיאד חשב בכלל להיכנס לפוליטיקה". טרנר הראה צילומי אוויר שעל פניו, לפחות, מוכיחים זאת. "אנחנו צריכים להסתכל בראי ולהגיד מה ערכי בינינו ומה נכון בעינינו. הפינוי הזה הוא לא יהודי".

"אנחנו אשמים ביוזמה לפנות אותם, הגשנו הבג"ץ", הודה בן ארי. "אנחנו לא לוקחים את החוק בידיים, ולא באים בלילה עם טרקטור". טרנר מנגד אומר: "צריך להסדיר את התשתיות. הכפר הגיש כמה פעמים תוכניות בדיוק כמו שהגשנו במעלה אדומים. עוד הוסיף: "אפשר לעשות תיירות משותפת ודו קיום. המפעל הציוני לא יתפרק מזה, להיפך. אנחנו נקבל הרבה נקודות על זה שנראה שותפות טובה".

דן טרנר עם ראש שבט ג'אהלין, עוד ג'אהלין
דן טרנר עם ראש שבט ג'אהלין, עוד ג'אהלין
בועז עידו, מההתנחלות אלון, מיוזמי פינוי חאן אל אחמר
בועז עידו, מההתנחלות אלון, מיוזמי פינוי חאן אל אחמר | צילום: חדשות 13