היום: חנויות הרחוב ייפתחו; רשת "ביג" תפתח בניגוד להנחיות

מרכזי "ביג" לא כלולים בהחלטת קבינט הקורונה לאפשר את פתיחת חנויות רחוב, אך מנהליה הודיעו לשוכרים שיוכלו לשוב לפעול אם הם רוצים ולהסתכן בקנס. תלמידי ה'-י"ב יוכלו ללמוד בשטחים פתוחים

זמן צפייה: 04:50

חנויות הרחוב ייפתחו היום (ראשון) אחרי שקבינט הקורונה אישר זאת ביום רביעי. עם זאת, מרכזי ה"ביג" הרחבי הארץ לא יורשו להיפתח, בטענה שהם לא נחשבים חנויות רחוב, אלא מרכזים שמנוהלים על ידי גוף אחד. "ביג" פנתה לשוכריה והודיעה להם כי מבחינתה המרכזים ייפתחו, ועל השוכרים להחליט אם הם מעוניינים לפתוח את חנויותיהם ולהסתכן בקנס.

מלבד הקניונים ומרכזי המסחר, לא ייפתחו המלונות באילת ובים המלח והישיבה במסעדות - שימישכו לספק משלוחים וטייקאוויי בלבד. הלימודים בכיתות ה'-י"ב לא ישובו לפעילות רגילה, אך משרד החינוך הודיע כי הם כן יוכלו ללמוד בשטחים פתוחים בקבוצות של עד 19 תלמידים ומורה. כמו כן, ממחר תלמידי כיתות א'-ד', חינוך מיוחד, נוער בסיכון ופנימיות, רשאים לצאת לסיור או טיול יומי תוך שמירת הנחיות משרד הבריאות.

מרכז קניות ביג
מרכז קניות ביג | צילום: יח''צ

כאמור, בשבוע שעבר אישר קבינט הקורונה את השלב הבא באסטרטגיית היציאה מהסגר, כך שהחל ממחר ייפתחו חנויות הרחוב - למעט בערים האדומות הבוהקות, תחת הגבלה של 4 לקוחות בכל חנות - ובתנאי שכל המוכרים יעברו בדיקת קורונה. החלטת השרים באה בניגוד לעמדת משרד הבריאות, שביקש לדחות מעט את הפתיחה.

שני שרים בקבינט טענו כי לפי הבנתם, הם חשבו שהם מאשרים את פתיחת החנויות רק בערים הירוקות - ולא בצהובות, כתומות ואדומות. ואכן, תחילה הכוונה הייתה לאשר את הפתיחה רק בערים נקיות מחלואה - אולם נוסח ההחלטה כולל את כל הערים, למעט אלה שמוגדרות, כאמור, "אדומות בוהקות".

נתניהו הצהיר: "אם נראה בסופ"ש הבא שיש עלייה בתחלואה - נצטרך לעצור את ההקלות ואולי אף להדק את ההגבלות".

יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

בנוסף הכריע הקבינט כי סטודנטים יוכלו לשוב ללמוד במוסדות האקדמיים, תחת כמה תנאים: עד 20 סטודנטים בקפסולה קבועה כולל מרצה קבוע, והלימודים יוכלו להתקיים רק בשטח פתוח.

שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין בירך על ההחלטה: "אני מברך את קבינט הקורונה על אישור התקנות, זה צעד קטן ראשון של מערכת ההשכלה גבוהה בדרך ליציאה מהסגר שאמור לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה להתחיל בהוראה פרונטלית".