קבינט הקורונה אישר: חנויות הרחוב ייפתחו ביום ראשון

חרף התנגדות משרד הבריאות, רה"מ ורוב השרים תמכו בפתיחת החנויות בשבוע הבא, בהגבלה של 4 לקוחות ובהתאם להנחיות התו הסגול. נתניהו: "אם נראה בסופ"ש הבא עלייה בתחלואה, נצטרך לעצור ההקלות"

זמן צפייה: 02:53

קבינט הקורונה אישר היום (רביעי) את השלב הבא באסטרטגיית היציאה מהסגר, כך שהחל מיום ראשון הקרוב ייפתחו חנויות הרחוב - למעט בערים האדומות הבוהקות, תחת הגבלה של 4 לקוחות בכל חנות - ובתנאי שכל המוכרים יעברו בדיקת קורונה. החלטת השרים באה בניגוד לעמדת משרד הבריאות, שביקש לדחות מעט את הפתיחה.

שני שרים בקבינט טענו כי לפי הבנתם, הם חשבו שהם מאשרים את פתיחת החנויות רק בערים הירוקות - ולא בצהובות, כתומות ואדומות. ואכן, תחילה הכוונה הייתה לאשר את הפתיחה רק בערים נקיות מחלואה - אולם נוסח ההחלטה כולל את כל הערים, למעט אלה שמוגדרות, כאמור, "אדומות בוהקות".

נתניהו הצהיר: "אם נראה בסופ"ש הבא שיש עלייה בתחלואה - נצטרך לעצור את ההקלות ואולי אף להדק את ההגבלות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ספירת הקולות בעיצומה: אלו המדינות שיכריעו את גורל הבחירות

בית המשפט קבע: יגאל עמיר לא ייצא לבר המצווה של בנו

ועדת חוקה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את "חוק איי התיירות"

יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

בנוסף הכריע הקבינט כי סטודנטים יוכלו לשוב ללמוד במוסדות האקדמיים, תחת כמה תנאים: עד 20 סטודנטים בקפסולה קבועה כולל מרצה קבוע, והלימודים יוכלו להתקיים רק בשטח פתוח.

שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה זאב אלקין בערך על ההחלטה: "אני מברך את קבינט הקורונה על אישור התקנות, זה צעד קטן ראשון של מערכת ההשכלה גבוהה בדרך ליציאה מהסגר שאמור לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה להתחיל בהוראה פרונטלית".

בדיון, שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע כי ישראל לא עומדת ביעדים, ולכן "לא ניתן להמשיך בהקלות", אחרת, הזהיר: "תהיה התפרצות מחודשת של הנגיף". עוד לפני דבריו של אדלשטיין, היה זה פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו, שהתריע כי מקדם ההדבקה עלה ל-0.88 - מספר גבוה יותר מזה שנקבע בעבר כתנאי לביצוע השלב הבא בהקלות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה כי "במציאות שנוצרה - אין לנו ברירה אלא לפתוח ולסגור לפי ההתפתחויות". לדבריו, "כל העולם חווה את הכישלון", בעוד שבישראל הגלים מתנהלים "בצורה סבירה". עם זאת, נתניהו לא הכחיש את העובדה כי מקדם ההדבקה גבוה מהצפוי.

סגר בתל אביב
סגר בתל אביב | צילום: רויטרס

השרים יולי אלדשטיין, מירב כהן ועמיר פרץ הצביעו נגד ההחלטה, ואילו השרים אוחנה, דרעי, כ"ץ, רגב ושי הביעו תמיכה. הסיבה שפרץ התנגד היא משום שפתיחת החנויות לא כוללת את מתחמי המסחר הפתוחים, שבשלב זה יישארו סגורים.

בתום ישיבת הקבינט, אמר נתניהו: "אנחנו יודעים שיש עלייה מסויימת בתחלואה, ולכן אם אנחנו נראה בסוף השבוע הבא, לקראת השלב השלישי, שיש עלייה בתחלואה - נצטרך לעצור ואולי אפילו להדק את ההגבלות".

לאחר החלטת השרים, מסר השר כ"ץ כי "זהו ניצחון השכל הישר ומתן חמצן להצלת העסקים הקטנים. בעלי העסקים הקטנים ניצבים בחזית המאבק הכלכלי בקורונה ושילמו מחירים גבוהים מאוד בשל ההגבלות שהוטלו. אנחנו מחוייבים לעשות הכול כדי לאפשר להם לחזור לעבודה".

שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים
שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים | צילום: רויטרס

פרופ' גמזו עדכן כי מקדם ההדבקה בחברה הערבית כבר חצה את ה-1, ואמר כי לא יהיה מנוס אלא להטיל סגר על שני יישובים נוספים במגזר הערבי עוד השבוע. בניסיון למנוע זליגה של חולים מהרשות הפלסטינית לעבר ישראל - הציע להחיל את מודל הרמזור גם על אזורים אדומים ברשות, לבצע בדיקות סקר לפועלים פלסטיניים שנכנסים לארץ וכן לאכוף האיסור על כניסת ישראלים לשטחי A ו-B.

עוד הזהירו במשרד הבריאות כי לנוכח היציאה החלקית מהסגר ופתיחת מערכת החינוך, מקדם התחלואה עוד צפוי לעלות. בשל כך, הציע הפרויקטור להעלות את מספר הבדיקות על ידי מתן תמריצים כלכליים לרשויות מקומיות, וכן לשלם מענקים לעיריות שיבצעו בדיקות קורונה רבות ביחס לאחרות.

פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו | צילום: לע''מ

בדיון, קרא שר האוצר ישראל כ"ץ לממש את החלטת הקבינט ולפתוח את חנויות הרחוב, זאת במטרה "לאפשר למשק לפעול", כלשונו, "העסקים הקטנים הגיעו לקצה גבול היכולת". השר הוסיף כי למרות שתחילה דרשו באוצר להגביל את מספר הלקוחות בחנות לחמישה אנשים בלבד, כעת הם מוכנים להתפשר גם על ארבעה לקוחות.

"רה"מ הוביל קו מאוד נחרץ לסגר נרחב", המשיך כ"ץ. "בסופו של דבר, הציבור ציית למגבלות האישיות ולעסקים, כמובן, לא הייתה ברירה. עכשיו, ירדה רמת התחלואה - ומכאן חייבים להתקדם".

שר הביטחון בני גנץ תמך בפתיחת המסחר בערים הירוקות, והסביר: "הדבר הפשוט זה להגיד 'אם אתה ירוק - תפתח, ואם אתה אדום - תסגור'. לא צריך לפגוע באלו שהם בסדר". בעניין הזה, השר דרעי גילה כי הוא מברר אילו סנקציות משפטיות אפשר לנקוט נגד ראש רשות אדומה שיחליט למרוד ולפתוח את העסקים בעירו.

אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

מי שעוד קרא לפתיחה של העסקים היה זה שר הכלכלה עמיר פרץ, שהציע לפזר את הקונים על פני "יותר מקומות", זאת משום שצעד שכזה עשוי "להקטין עומס תחלואה", כדבריו. "עלינו לעמוד בהבטחה לפתוח את חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב, לצד פתיחה מיידית של מרכזי הקניות הפתוחים, שרובם בפריפריה ומעסיקים אוכלוסיות מוחלשות".

"יש פתרונות רבים שטרם בחנו על מנת להגדיל את התעסוקה", הוסיף פרץ. "אחד מהם הוא הגדלת מספר הבדיקות, ולא רק לאלה שקיים חשש שנדבקו - כך נגיע למספר המשקף יותר את המצב האמיתי, כמו גם פתרונות יצירתיים שירתמו מקומות עבודה לקטיעת שרשראות ההדבקה - כדוגמאת רכבי הסעות קטנים במקום אוטובסים".

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב''ם שבחיפה
מחלקת הקורונה בבית החולים רמב''ם שבחיפה | צילום: חדשות 13

ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי-פרייס טענה בדיון כי הפתרונות אותם מציע משרד הבריאות פשוט לא מתקבלים, והוסיפה בזעם: "לא מקשיבים לנו. אנחנו לא עומדים במדדי התחלואה - ובכל זאת ממשיכים לפתוח. עדיין לא ראינו את האפקט מפתיחת כיתות א'-ד' ועדיין אנחנו פותחים משהו נוסף, ביקשנו שלא לערבב צהרונים - והם כן עורבבו".

"למי שזה לא ברור לו", הבהירה, "אנחנו רואים זינוק בתחלואה. דיברתי על זה בעבר שהדגש צריך להיות על מקדם ההדבקה ולא על מספר הנדבקים, כי אם כל הזמן נסתכל על מספר המאומתים - אנחנו נטעה". לדבריה, כעת מקדם ההדבקה בעצם מאותת לנו ש"אנחנו לא בכיוון הנכון".

ד''ר שרון אלרעי ראש שירות בריאות הציבור
ד''ר שרון אלרעי ראש שירות בריאות הציבור | צילום: חדשות 13

השרה מירב כהן הציעה להיות זהירים עם פתיחת העסקים, והסבירה כי "לא יעזור להם לפתוח לזמן קצר - ואז להיסגר. לעשות מהלך שעוד יותר ידרדר את מצב התחלואה הוא בעיניי לא נכון".

שר הפנים אריה דרעי התייחס גם כן לבקשת משרד הבריאות לדחות את פתיחת המסחר, והציע להגביל את מספר האנשים ברשתות המזון כפי שהיה בגל  הראשון, "ולאפשר לפתוח את החנויות ברחובות. בכך נמנע התקהלויות גדולות וצפופות של אנשים ברשתות ונאפשר פתיחת חנויות מסחר".

חזרה לבית הספר בימי קורונה
חזרה לבית הספר בימי קורונה | צילום: חדשות 13

בינתיים, בין משרדי החינוך, הבריאות, האוצר, המדע, המל"ל והשלטון המקומי מסתמנת הסכמה בעניין מתווה החזרה ללימודים. כך, תלמידי כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים בעוד כעשרה ימים, ויחד עמם גם יתחדשו הלימודים בכיתות י"א-י"ב. תלמידי כיתות אלו, הדגישו במשרד החינוך, ילמדו בבתי הספר במתווה של קפסולות - וגם בבית בלמידה מרחוק.

עוד הודיעו במשרד החינוך כי בכוונתם להקים מערך בדיקות נייד שיפעל בתוך בתי הספר, ויאפשר ביצוע בדיקות לתלמידים ולצוותי חינוך. כמו כן, הוחלט כי בכיתות א'-ב' ילמדו בקבוצות מלאות - וללא קפסולות.

בשלב זה, משרד הבריאות הסכים להגדיל את כמות המשתתפים במפגשים בין מורים לתלמידים ל-20. באשר לצהרונים, השר כ"ץ סיפר כי קיים דיונים עם יואב גלנט וראשי הרשויות המקומיות, ועכשיו הם מחפשים דרכים לסייע.

מחלקת קורונה
מחלקת קורונה | צילום: חדשות 13

בד בבד, קבינט הקורונה אישר להחריג מההגבלות כ-8,500 תלמידים עולים חדשים, כך שהם יוכלו להמשיך בלימודי העברית במתווה של קפסולות, זאת בכדי "להאיץ את השתלבותם גם בתקופת המשבר במערכי החינוך שניתנים לתלמידי ישראל", לשון ההודעה.

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מסרה: "אסור שאף ילד או ילדה יוותרו מאחור. יש חשיבות גדולה בסיוע המיידי שצריך לתת לתלמידים עולים ובלימת פערים חברתיים ולימודיים שנוצרים כתוצאה מהריחוק החברתי שנגזר עליהם, בין היתר בדידות גדולה שהם חשים מהמעבר למדינה חדשה".