מנכ"לית משרד האוצר: "בסגר הקרוב יתווספו עד 200 אלף מובטלים"

קרן טרנר אייל העריכה בריאיון בגל"צ כי מעגל האבטלה יורחב משמעותית בשל הסגר שיחל בשישי ויימשך כ-3 שבועות, אולם הדגישה: "זה הרע במיעוטו. עד עכשיו נמנענו מסגר - אבל במשרד הבריאות לחצו"

זמן צפייה: 05:43

מעגל האבטלה צפוי להתרחב משמעותית בסגר הקרוב, כאשר עד 200 אלף בני אדם נוספים צפויים לאבד את מקום עבודתם - כך העריכה הבוקר (שני) מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל בריאיון לגל"צ. טרנר אייל הדגישה כי בכירי האוצר טרם ערכו חישוב מדויק, אולם לדבריה, אם המדינה הייתה מכריזה על הגבלות מחמירות יותר בסגר - מספר המובטלים יכול היה להגיע ליותר ממיליון וחצי ישראלים, "לפחות זו תקופה של חגים, כך שזה קצת יותר נוח. זה הרע במיעוטו", אמרה.

בשלב הראשון של ה"ריסון המהודק" עליו הכריזה הממשלה, ייסגרו כלל העסקים לקבלת קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחיה, חדרי כושר ומסעדות. "אני מקווה שהמקומות האלה ייפתחו בקרוב", אמר טרנר אייל, "אבל בשלב הראשון צריך להפחית בצורה משמעותית את היקף התחלואה. עד עכשיו נמנענו מסגר והכלכלה די התאוששה, אולם במשרד הבריאות לחצו עלינו לצעדים קשים יותר. וכשהם באים ואומרים 'צריכים לעשות צעד קריטי', אנחנו מנסים לאזן, לתת מקום לכלכלה – אבל צריכים שינוי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

3,167 נדבקים חדשים; שיעור הבדיקות החיוביות – הגבוה מזה שבוע

התנועה תוגבל, המגזר הפרטי יעבוד: כל מה שצריך לדעת על הסגר

הסגר יימשך 3 שבועות; רה"מ: מערכת הבריאות הניפה דגל אדום

מנכ''לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל
מנכ''לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל | צילום: חדשות 13

כאמור, אמש אישרו שרי הממשלה סגר שייכנס לתוקף החל מיום שישי, ערב ראש השנה, בשעה 14:00 למשך שבועיים. מדובר באישור טכני בלבד - והוא צפוי להימשך שלושה שבועות - עד 11 באוקטובר בשלב הראשון. משרד האוצר הודיע כי ההערכה היא שהעלות המשקית של צעדי הסגר תעמוד על כ-6.5 מיליארד שקל.

על העלות למשק אמרה טרנר כי "זה יכל להיות יותר גרוע. אני שמחה שבסוף הצלחנו לתת ביטוי גם לפגיעה הכלכלית האפשרית. אנחנו לא במצב טוב, התחלואה לא במצב טוב ונדרשים צעדים לרסן אבל אנחנו צריכים לדאוג לכלכה שלנו, ואני חושבת שאתמול בדיון הצלחנו לאזן את העניין הזה. הייתי רוצה לראות משק קצת יותר פתוח - אבל צריכים להוריד את התחלואה ומהר".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בשל הסגר, תוגבל התנועה ביציאה מהבית של עד 500 מטר, למעט צרכים מותרים שיפורטו בתקנות. מערכת החינוך תיסגר, למעט חינוך מיוחד, פנימיות וחריגים נוספים. כלל ההתקהלויות יוגבלו לפי הצבע "האדום" במודל הרמזור - עד 10 איש בחלל סגור, עד 20 בשטח פתוח.

כמו כן, אושר מתווה תפילות מיוחד לחגים. בשטח פתוח יותרו תפילות בקפסולות של עד 20 איש. במבנה סגור יחולק לפני אזורים. באזורים אדומים תותר תפילה בקבוצות של עד 10 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור יהיה כנגזרת של מספר הכניסות למבנה. באזורים שאינם אדומים – תותר התפילה בקבוצות של עד 25 אנשים במבנה סגור.

פעילות התחבורה הציבורית תצומצם ותותאם להיקף הפעילות במשק לפי אותו שלב. בכל הנוגע לתעופה, צוות בראשות שר הבריאות או נציגו ובהשתתפות נציגי שרת התחבורה, שר הפנים ושר החוץ וראש המטה לביטחון לאומי או נציגו יגישו את המלצתם בנושא עד מחר בערב.