בנק ישראל מעריך: עלות הסגר למשק - כ-10 מיליארד שקלים

לפי התחזיות, ההגבלות הנוכחיות יביאו להשבתת הפעילות הכלכלית של כשליש מהתוצר של המשק - לעומת רבע בסגר הקודם. אם הסגר יימשך אחרי סוכות - העלות נאמדת בכ-9 מיליארד לכל שבוע נוסף

זמן צפייה: 08:57

בנק ישראל מעריך כי עלותו של הסגר, שנכנס לתוקפו היום (שישי) ויימשך עד לאחר שמחת תורה, עומדת על כ-10 מיליארד שקלים. זאת, תוך לקיחה בחשבון שמדובר בתקופה שבה כמות ימי העסקים מוגבלת על רקע חגי תשרי. במקביל, הכלכלנית הראשית במשרד אוצר, שירה גרינברג, העריכה כי עלות הסגר מיום החלתו לפני ראש השנה ועד אחרי סוכות - נאמדת בכ-12-11 מיליארד שקלים.

על פי בנק ישראל, משמעות ההגבלות הנוכחיות כפי שאושרו מביאות לאי-פעילות כלכלית של כשליש מהתוצר של המשק (32% במונחי תוצר) - וזאת לעומת אי-פעילות של כרבע מהתוצר בסגר הקודם במרץ-אפריל. הניתוח לוקח בחשבון את הענפים שיוסיפו לפעול עפ״י התקנות שפורסמו הבוקר.

מדובר בהערכת העלות הישירה בלבד בתקופת הסגר, ואליו צפויות להתווסף עלויות עקיפות ומתמשכות כתוצאה מהפגיעה בפעילות. בנוסף, אם הסגר יימשך גם אחרי סוכות, המשמעות תהיה אובדן תוצר של כ-9 מיליארדי שקלים לכל שבוע נוסף.

עוד בחדשות 13:

שיירת רכבים והפגנות בטווח הקילומטר: כך תיראה המחאה בצל הסגר

יותר עסקים סגורים, פחות תחב"צ: סגר חגי תשרי – מהודק מקודמו

עבודה חיונית בלבד, איסור שהייה בבית זר: ישראל נכנסה לסגר מלא

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13

כאמור, מהיום ועד לצאת שמחת תורה, נסגרו שווקים, חדרי כושר, בתי עסק ומקומות עבודה שאינם חיוניים. כמו כן, התחבורה הציבורית צומצמה וההתכנסויות הוגבלו. מערכת החינוך, כמו גם כלל ענפי הספורט - למעט משחקים בין-לאומיים, הושבתו.

עד 11 באוקטובר, אסור לצאת מהבית למרחק של יותר מקילומטר, זאת למעט מקרים מיוחדים שלהם ניתן אישור. בנוסף, אסורה התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח ו-10 בתוך מבנה סגור. חל איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר. מותרת יציאה מהבית כדי לקנות מזון, תרופות ואופטיקה. פעילות ספורטיבית מתאפשרת רק עם המשפחה הגרעינית.

עוד בחדשות 13:

ישראל נכנסת לסגר שני
ישראל נכנסת לסגר שני | צילום: דוברות המשטרה

בין הגופים שנשארו פתוחים למרות הסגר, ניתן למצוא את המגזר הפיננסי, ענף האנרגיה והחקלאות, שירותי הדת והרווחה, וכן מפעלים שהפסקת פעילותם עלולה לגרום לפגיעה רבה בכלכלה המשפיעה על המשק. המסעדות מורשות לפעול רק במתכונת של משלוחים. נתב"ג יפעל במתכונת מצומצמת, כאשר מי שרכש כרטיס לפני כניסת הסגר לתוקף יוכל להמריא.