תנועת הרכבות התחדשה; ועד העובדים: "מכפישים אותנו"

לאחר התערבות ההסתדרות, הודיעה הנהלת רכבת ישראל כי נמצאו פקדים שיחליפו את אלה שהודיעו על מחלה, וכי לאחר כשעתיים הקווים ישובו לפעול. הוועד: "אנו דאגנו למציאות העובדים המחליפים"

זמן צפייה: 01:43

השביתה ברכבת: השביתה ברכבת ישראל הסתיימה הבוקר (שישי) לאחר כשעתיים. ההנהלה הודיעה כי אותרו פקדים מחליפים לשמונה שהודיעו על "מחלה", זמן קצר לאחר שההסתדרות הורתה להנהלה להשיב את תנועת הקווים לסדרה ולאתר את העובדים שנעדרו. עם זאת, ציינה ההנהלה כי קיים חשש מהמשך שיבושי הקווים בשעות הצהריים.

בתוך כך, הודיעה ההסתדרות כי יושב הראש ארנון בר דוד הורה על הקמת ועדת בדיקה, שתבחן את האירועים שהובילו לשביתה הזמנית של הרכבת. בראש הוועדה יעמוד יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי.

"הנהלת הרכבת מתנצלת בפני הנוסעים, רואה בחומרה רבה את הצעד הפראי והבלתי חוקי שננקט הבוקר על ידי נציגות העובדים, ותפעל בכל הדרכים על מנת למנוע מקרים כאלה בעתיד", נמסר מההנהלה.

לעוד כתבות בחדשות 13:

האסון בגיבוש: "ראיתי פנסי אוטובוס באוהל, עליתי – ובלמתי"

תוצאות הבחירות הסופיות: בנט ושקד בחוץ; הליכוד התחזקה במנדט

ניסיון חיסול בלוד: גבר נמצא ירוי ברכבו; מצבו אנוש

רציף של רכבת ישראל
רציף של רכבת ישראל | צילום: דוברות רכבת ישראל

בהמשך, הודיעה ההנהלה כי פנתה ליו״ר ההסתדרות, וביקשה "לרסן את גילה אדרעי שנוקטת בקו פראי של השבתות אלימות ופתאומיות, לצד הפעלת מעל 40 צעדים ארגוניים הפוגעים מידי יום בנוסעים".

עם זאת, ועד העובדים טען כי הוא זה שדאג לסיום השיבושים. "הוועד דאג למציאת עובדים חלופיים ומרגע זה הרכבת שבה לפעילות סדירה", נמסר בהודעה. "חבל שהנהלת הרכבת, במקום לדאוג להפעלה תקינה של הרכבת, עסוקה בהכפשת עובדיה".

קודם לכן, כאמור, יו"ר ההסתדרות, ארנון בן דוד, הודיע כי הארגון קורא להנהלת הרכבת לבטל את "שביתת המגן" וכי בכוונתו "לפעול ביחד לבניית מערכת יחסי עבודה תקינים". זאת, זמן קצר לאחר שוועד העובדים הודיע כי אין לו קשר לעובדה ששמונה מנהלי תנועה הודיעו על מחלה.

"ועד העובדים לא נתן שום הנחיה או הוראה לאף מנהל תנועה להשבית שום פעילות", נמסר מהוועד קודם לכן. "אין שביתה ואין עיצומים בעבודת הפקדים. הנהלת הרכבת החליטה לפגוע ברכבת ובנוסעים כדי לייצר משבר מבויים ופיקטיבי. ועד העובדים וגילה אדרעי קראו על ההחלטה חסרת האחריות והמיותרת של הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות מהתקשורת".

רכבת ישראל
רכבת ישראל | צילום: חדשות עשר

"מדובר בעובדים החולים כבר כמה ימים, הוועד פועל על מנת לסייע למצוא עובדים שיחליפו את מנהל המשמרת החולה. במקום להפיץ דברי שקר בתקשורת על ההנהלה לדבר עם עובדיה. המדובר במהומה רבה על לא מהומה ובהנהלה שלא בוחלת בכלום כדי לפגוע בעובדיה ולעשות כל מאמץ ,לרבות הפצת נתוני שקר והכפשות שווא כדי לנסות להשניא את עובדיה שלה, על הציבור", לשון תגובת ועד העובדים.

הבוקר, כאמור, שמונה פקדים, מנהלי תנועה בפיקוד הרכבות הארצי, הודיעו שלא יוכלו לעבוד בשל מחלה. בהנהלת הרכבת הודיעו כי בשל העובדה שמדובר במחצית הפקדים בחברה, תנועת הרכבות תיעצר לחלוטין.

הנהלת הרכבת הגדירה את הודעת הפקדים "צעד ארגוני פראי ובלתי חוקי", וטענה כי מדובר ב"נסיקה של מאות אחוזים במספר הודעות המחלה ביחס לימים כתיקונם". עוד הוסיפה כי בשל העובדה שבכל החברה מועסקים 21 פקדים שחלקם סיימו משמרת לילה, ואחרים מסרבים להגיע לעבודתם מחוץ למשמרת הקבועה – אין אפשרות להפעיל את הרכבות.

"בשל כך, ומסיבות בטיחותיות אשר אינן מאפשרות הפעלת תנועת הרכבות עם פחות מ-4 פקדים במשמרת, נאלצת הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות ברחבי הארץ, בהתאם לנהלי הבטיחות, עד לעצירה מוחלטת בשעה 8:00", נמסר מהנהלת הרכבת, "זאת - עד להודעה חדשה".