עיריית ת"א החרימה 70 אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים

בעירייה טוענים שהכלים שהוחרמו גרמו למכשול במדרכה, או שהרוכבים עליהם נסעו על המדרכה בניגוד לחוק. בשבועות הבאים יפורסמו עקרונות מחייבים לחברות הפרטיות, לטובת קבלת היתר זמני להפעלה

קורקינט חשמלי של חברת bird
קורקינט חשמלי של חברת bird | צילום: גטי אימג'ס/אימג'בנק

עיריית תל אביב-יפו החרימה בתוך שלושה ימים 70 אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים של החברות שפועלות בעיר - בירד, ליים, ווינד, סקוט, לאו מובייק, ואופני ישראל. דמי שחרור הכלי הם 63 שקלים.

האכיפה מתבצעת בהמשך למהלך שביצעה העירייה בחודש פברואר בו נפגשה עם נציגי החברות הפרטיות המציעות השכרת כלים שיתופיים ופועלות בתחומי העיר, והועבר להן מכתב ובו הוגדרו כללים בסיסיים לשמירת הסדר במרחב הציבורי. רוב הכלים השיתופיים הוחרמו כי גרמו למכשול במדרכה, וכמה מהם הוחרמו מרוכבים שבצעו עבירות של רכיבה אסורה במדרכה.

הקורקינטים החשמליים של Bird מגיעים לתל אביב
הקורקינטים החשמליים של Bird מגיעים לתל אביב | צילום: וויקפדיה/Grendelkhan

בשבועות הקרובים תפרסם העירייה עקרונות הפעלה מחייבים לחברות הפרטיות לטובת קבלת היתר זמני להפעלה שיכללו בין היתר הקפדה יתרה על שמירת הסדר במרחב הציבורי, פריסת הכלים בכל רחבי העיר כולל באזורים מועדפים, העברת נתונים ועוד.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בזכות מהנדסים: הפצוע הקשה ב"צוק איתן" יחזור לרכוב על אופניים

הולך רגל נהרג בצפון; אופנוען מת מפגיעת אוטובוס סמוך לאלעד

כך הפכה מסיבת יום ההולדת לקטטה אלימה עם שוטרים • תיעוד

בשנה שעברה פורסם דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהתפרסם לרגל ציון יום הבטיחות בדרכים, על פיו 97 בני אדם נהרגו בתאונות במעורבות אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים מתחילת שנת 2014 ועד לסוף חודש ספטמבר האחרון.

קורקינט חשמלי (אילוסטרציה)
קורקינט חשמלי (אילוסטרציה) | צילום: דוברות המשטרה

לפי הדוח, בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הנפגעים בתאונות במעורבות אופניים חשמליים, בשיעור של כ-47% בממוצע בשנה. זאת, במקביל להגברת השימוש באופניים חשמליים בישראל; מעל 257,000 זוגות אופניים יובאו בשנים 2017-2014. במקביל, מספר הנפגעים בתאונות אופניים רגילים ירד בכ-10% בממוצע בשנה.

בחודש שקדם לפרסום הדוח, אישרה הממשלה פה אחד הצעת חוק שהוגשה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ להגברת בטיחות רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים. על פי החוק, נאסר על רוכב אופניים חשמליים או קורקינט ממונע לרכוב על אותם כלים, אם אין ברשותו רישיון נהיגה, אם טרם עבר את מבחן הקורס הייעודי, או אם לא ניתן לו אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים. כמו כן, מחוייבים כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה, אשר נועדה להגביר את נראות הרוכבים בכבישים.

אופניים חשמליים
אופניים חשמליים | צילום: istock

הצעת החוק כללה גם קורס ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים, הנפקת אישור כשירות לכל רוכב, חובת חבישת קסדה ושימוש באפוד זוהר, דחיית רישיון הנהיגה בשנה לרוכב בניגוד לחוק, הגדלה משמעותית של הקנסות, החרמה וגריטה של כלי רכב לא תקניים, הרחבת סמכויות הפקחים גם לבתי עסק והקמת צוות בינמשרדי לרישום אופניים חשמליים.

ההצעה התייחסה בעיקר לכשירות הרוכב ולהגברת האכיפה והענישה בקרב רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים. ההחלטה כללה בנוסף תיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה.

ההצעה עוד קבעה כי משרדים נוספים, בהם המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים, יקדמו תיקוני חקיקה בתחום סמכויותיהם, להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים, באמצעות מתן סמכות לשוטרים ופקחים עירוניים להחרמה ולגריטה של כלים חשמליים בלתי חוקיים והטלת קנסות כבדים על בתי מסחר המשווקים ומוכרים כלים אלה.