סודות הכרמלית: הרכבת התחתית המיתולוגית של חיפה חוגגת 60

הרכבת התחתית היחידה בישראל הפכה לאייקון חיפאי - ולחלק בלתי נפרד מביקור תיירותי בעיר. לאחרונה היא עברה חידוש, ואף הכפילה את כמות הנוסעים היומית. "סמל לילדות חיפאית"

זמן צפייה: 10:58

הכרמלית, רכבת תחתית מיתולוגית שהיא אחד מסמליה של העיר חיפה, חוגגת 60 שנים של עליות ומורדות. היא נפתחה ב-1959, הושבתה ב-1986, חזרה לפעילות ב-1992 ואף עברה שריפה ב-2017, שהיוותה הזדמנות לחידוש ומתיחת פנים. בשנים האחרונות הכרמלית זוכה לעדנה מחודשת - מאז כניסת הרב קו לשימוש כמות הנוסעים בכרמלית הוכפלה ועומדת על כארבעת אלפים נוסעים ביום, וגם תיירים משתמשים בשירותיה.

"הרעיון מאחורי הכרמלית היה לחבר את שלושת המרכזים של חיפה – העיר התחתית, הכרמל והדר – באופן ישיר, נגיש ויעיל", הסביר עמרם מצנע, ראש עיריית חיפה לשעבר, שהיה בן 14 כשנפתחה הכרמלית לראשונה. "כילד זו הייתה אטרקציה. אני זוכר איך אבא חושי, ראש העיר המיתולוגי של חיפה, היה צועק עלינו 'ילדים, תרדו!' כשהתרוצצנו הלוך ושוב לאורך הקרונות".

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טראמפ: "אאשר בקרוב הטלת סנקציות על טורקיה"

ערי מלחמה: הצצה למתחמי הלחימה האורבנית של צה"ל

"ישראל מכורה לפלסטיק": העיר שמצליחה להילחם בחומר המזהם

הכרמלית היום
הכרמלית היום | צילום: חדשות 13

בניית הכרמלית החלה ב-1956 אבל את הרעיון הגה הרצל יותר מחמישים שנה קודם לכן, בספרו "אלטוילנד". הרצל חלם על "רכבת חשמלית שתקשר את נמל חיפה עם אזור המגורים על רכס הכרמל". למעשה, הכרמלית היא כלל לא רכבת תחתית. היא פוניקולר – רכבל שנע על מסילה במקום להיות תלוי באוויר. בפוניקולר אין מנוע, והקרונות מושכים אחד את השני, כשמשקלם של הקרונות היורדים מניע את הקרונות העולים.

הכרמלית מעולם לא הייתה רווחית, אבל כפי שמעיד מצנע, לא הייתה כוונה לסגור אותה: "חס וחלילה, היא אייקון חיפאי". כיום מועסקים בכרמלית כ-15 עובדים בסך הכל, והמערכת נוסעת במתכונת חצי אוטומטית. אם נדרשת התערבות, המפעיל בחדר הבקרה יכול להשתלט מרחוק.

הכרמלית הישנה
הכרמלית הישנה | צילום: משה פרידן, לע''מ