לקראת הסגר: מסתמן ניסיון למתן משמעותית את ההגבלות

גורמים במשרד האוצר יחד עם גורמים נוספים מפעילים לחצים כבדים לקראת ההחלטה מחר. פרופ' רוטשטיין: "אין צורך ללכת לסגר. ישראל לא ערוכה להתמודד איתו". בענף התיירות חוששים מקריסה

זמן צפייה: 19:29

ישראל הולכת להסגר: לקראת הצבעת השרים מחר, מופעלים הערב (שבת) לחצים כבדים, גם מצד משרד האוצר, וגם מצד גורמים נוספים, על מנת למתן באופן מהותי את צעדי הסגר. רבים, גם במערכת הפוליטית וגם במערכת הרפואית סבורים כי הצעדים האלה אכן ימותנו עד לסוף השבוע.

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, תקף היום את ההחלטה ללכת להסגר. לטענתו "אין צורך ללכת לצעדים כאלה, אלא יש להגדיל את ההספק בבתי החולים". עוד טען, כי "לישראל את האפשרות להתמודד עם מה שיקרה בהסגר, לדוגמא הדבקות בתוך הבתים ובין בני המשפחה".

על השולחן של שרי הממשלה יונחו מחר שתי הצעות, הסגר מלא או ריסון מהודק, התוכנית שאותה גיבש פרופ' גמזו ועליה הוא המליץ. אלא שהשבוע אימץ הקבינט דווקא את עמדת הסגר המלא מחשש מפני הדבקה המונית בקורונה, כיוון שלטענתם זאת הדרך היחידה להתמודד עם הנגיף.

פרופסור זאב רוטשטיין, מנכ''ל המרכז הרפואי הדסה
תוקף את ההחלטה. פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ''ל המרכז הרפואי הדסה | צילום: חדשות 10

אחת הסוגיות המרכזיות שעליהן צפוי עימות בממשלה הוא השבועיים הראשונים של הסגר. חלק מהשרים מעוניינים לבטל את המגבלה הקשה הזו, אבל גורם בכיר אמר הערב כי יש לה אפקט מרכזי על התודעה הציבורית. ״לנו זה חשוב, כי ההחלטה על סגר תגביר את המשמעת״, טען.

ההצעה כוללת הקלות משמעותיות על קיום תפילות בבתי הכנסת, ממה שצפוי היה בתחילה. ביישובים אדומים כל קבוצה תכלול 20 מתפללים, ומספר הקבוצות המותר הוא כמספר הכניסות למקום כשהוא מוכפל פי 2, ולגבי שתי הכניסות הראשונות - כשהוא מוכפל פי 3, ובלבד שיישמר שטח של לפחות 4 מ״ר לכל מתפלל. כלומר, בבתי כנסת גדולים, ניתן יהיה להכניס עשרות רבות של מתפללים.

בענץ התיירות והמלונאות חוששים מאוד מפני ההגבלות, ומתכוונים להיתלות בהקלות שינתנו למתפללים - ולבקש גם הם החרגות. אמנם יש לציין כי התוכנית עצמה כרגע לא כוללת סגירה של בתי המלון, אולם בפועל בתי המלון ייאלצו לשבות, כיוון שהפעלת המתקנים, בהם הברכות, חדרי האוכל וכדומה, לא יפעלו, ומגבלת ה-500 מטרים לא תאפשר גישה.

לאור זאת סביר להניח שעשרות ומאות אלפי ישראלים שהזמינו חופשות לחגים ייאלצו לבטלן, מה שיגרום להפסדים משמעותיים מאוד לענף. בנוגע לטיסות יש בלבול רב בשלב הזה, כיוון שאין קביעה מפורשת אם ייאסר או יותר לטוס על פי המגבלות החדשות, ובנוסף לא ברור מה יהיה דינו של מי שלבקש לחזור.