הרחובות הריקים בסין הנגועה - והבידוד בישראל • תיעוד מיוחד

הנגיף הסיני תפס את מאי ואלדד, סטודנטים ישראלים, במהלך השהיה בסין. הם שבו לישראל, וכעת נמצאים בבידוד בבית. "המליצו להימנע ממגע עם אחרים". בישראל מודים: ללא ניתן למנוע כניסת הנגיף

זמן צפייה: 08:31

אלדד בראשי ומאי שמולביץ' הם זוג חברים, סטודנטים בשנות ה-20 לחייהם, סטודנטים ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים. לאחרונה השניים השתתפו בתכנית מיוחדת ללימודי שפה בעיר הנגג'ו שבסין, כ-180 קילומטרים משנגחאי. לאחר סיום התכנית הם תכננו להמשיך ולטייל, אלא שהתפרצות הנגיף קטעה את התכנית.

בשל המצב המחמיר הם נאלצו להקדים את חזרתם ולשוב לארץ באופן מיידי. בעוד שבסין הם נדבקו כדי לוודא שהם אינם חולים, כאן בארץ, הם מספרים, הם לא נבדקו כלל. "בישראל לא בדקו אותנו בכלל", סיפרה מאי, "אבל רואים שמאוד מפחדים ממי שמתקרב עם מסכות".

"אני ומאי הגדלנו ראש", הוסיף בראשי, "אני פניתי לרופאת המשפחה שלי, אבל היא אמרה לי לא להגיע. היא המליצה לי להישאר בבית במשך שבוע. להימנע ממגע עם אנשים אחרים". במשך להמלצות משרד הבריאות ורופאי המשפחה השניים נכנסו לבידוד – כל אחד בנפרד. .

בתוך כך בישראל מודים הערב (שבת) כי לא ניתן למנוע את כניסת הנגיף הסיני לארץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס מחר  דיון רב משתתפים בנוגע להיערכות לאומית והתמודדות עם נגיף הקורונה. בדיון ישתתפו שרי ממשלה, מנכ״לי משרדים וכל גורמי המטה הרלוונטיים, בהם שרי הבריאות, האוצר, החוץ וכן גם ראש המל"ל, מנהל המכון הביולוגי, מנהל רשות האוכלוסין, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, מנכ"ל מד"א, ועוד.

סטודנטים ישראלים השוהים בסין
אלדד בראשי ומאי שמולביץ' בסין, בשבוע שעבר | צילום: חדשות 13
אלדד בראשי, סטודנט ישראלי ששוהה בבידוד, לאחר שביקר בסין
''הרופאה אמרה לי לא להגיע''. בראשי בבידוד בביתו | צילום: חדשות 13
"אנחנו לא לוקחים סיכונים מיותרים", אמר נתניהו, "הנגיף נמצא כבר בחמש יבשות וביותר מ-25 מדינות. אנו ערים לכך שלא ניתן למנוע לחלוטין את כניסת הנגיף, ולכן נערכים מראש להתמודדות עם הנגיף לאחר כניסתו הראשונה לישראל". מוקדם יותר היום קבוצה של אזרחים מסין שהגיעו לישראל ממוסקבה, גורשו בשל החשש מהנגיף. הקבוצה, המונה כ-35 איש, הגיע לארץ על טיסה של חברת "אירופלוט" הרוסית והוחזרו בחזרה לבירה הרוסית, זאת לאחר הנחיות משרד הפנים מוקדם יותר השבוע.
הערב הודיעו ברשות שדות התעופה, כי החל מ-12 בצהריים מחר, ייכנסו לתוקפן ההנחיות שהציג שר הפנים אריה דרעי, ויחייבו את כל חברות התעופה שמפעילות קו לנתב"ג. על פי ההנחיות האלה, כל נוסע זר, שלא מחזיק בדרכון ישראלי, ועבר בסין ב-14 הימים האחרונים, לא יורשה להיכנס לישראל; אזרחים ישראלים יוכלו להיכנס, והתבקשו להצמד להנחיות של משרד הבריאות.

מאוחר יותר הודיע דרכי שר הפנים דרעי כי הוא מרחיב את החלטתו מאתמול, וכי גם מעברים אווירים ייסגרו לזרים ששהו בסין. לאור זאת, כניסתם תימנע דרך מעברי הגבול האוויריים, היבשתיים והימיים. בנוסף, רשות האוכלוסין וההגירה "תיתן דעתה למציאת פתרונות מתאימים למצבים מיוחדים". ממשרד הפנים נמסרי כי "שר הפנים דרעי, הנחה את מנכ״ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ׳ שלמה מור יוסף, להיות בקשר רציף עם מנכ״ל משרד הבריאות כדי למצוא פתרונות מתאימים בהתאם להמלצות המתעדכנות בנושא".

במהלך הלילה, סין הודיעה כי מניין ההרוגים מהנגיף במדינה עלה ל-259. עוד ציינו כי 46 בני אדם מתו במהלך היממה האחרונה, 45 מהם במחוז חוביי, שבו התפרץ הווירוס, ואדם נוסף במחוז צ'ונגצ'ינג. במהלך היממה נרשמו 2,102 הדבקות חדשות, כך שבסך הכול 11,791 נדבקו בנגיף.

במקביל, ארצות הברית הכריזה על מצב חירום בשל התפרצות הנגיף הסיני, והודיעה כי תאסור על כניסת זרים שביקרו בסין במהלך השבועיים האחרונים. כמו כן, אזרחים אמריקנים שישובו ממחוז חוביי יושמו בבידוד במשך 14 ימים. כמו כן, חברת הטכנולוגיה "אפל" הכריזה כי היא סוגרת את כל החנויות שלה בסין עד ל-9 בפברואר.