בהלה בנתב"ג: עשרות נוסעים מסין נחתו - וגורשו

כ-35 אזרחים סיניים שהגיעו בטיסה של חברת "אירופלוט" ממוסקבה – הוחזרו לבירה הרוסית לאחר הנחיות משרד הפנים. החל ממחר, מי ששהה בשבועיים האחרונים בסין ואינו ישראלי, תימנע כניסתו לארץ

זמן צפייה: 00:51

הנגיף הסיני: קבוצה של אזרחים מסין שהגיעו הבוקר (שבת) לישראל ממוסקבה, גורשו בשל החשש מהנגיף. הקבוצה, המונה כ-35 איש, הגיע לארץ על טיסה של חברת "אירופלוט" הרוסית והוחזרו בחזרה לבירה הרוסית, זאת לאחר הנחיות משרד הפנים מוקדם יותר השבוע.

הערב הודיעו ברשות שדות התעופה, כי החל מ-12 בצהריים מחר, ייכנסו לתוקפן ההנחיות שהציג שר הפנים אריה דרעי, ויחייבו את כל חברות התעופה שמפעילות קו לנתב"ג. על פי ההנחיות האלה, כל נוסע זר, שלא מחזיק בדרכון ישראלי, ועבר בסין ב-14 הימים האחרונים, לא יורשה להיכנס לישראל; אזרחים ישראלים יוכלו להיכנס, והתבקשו להצמד להנחיות של משרד הבריאות.

הלילה הודיעה סין הודיעה כי מניין ההרוגים מנגיף הקורונה במדינה עלה ל-259. עוד ציינו כי 46 בני אדם מתו במהלך היממה האחרונה, 45 מהם במחוז חוביי, שבו התפרץ הווירוס, ואדם נוסף במחוז צ'ונגצ'ינג. במהלך היממה נרשמו 2,102 הדבקות חדשות, כך שבסך הכול 11,791 נדבקו בנגיף.

Workers Take The Body Temperature Of Passengers Before They Enter The Subway Station Outside The Beijing Railway Station In Beijing
בדיקות עם מד חום לאנשים הנכנסים לתחנת רכבת בבייג'ינג, בירת סין | צילום: רויטרס
Medical Staff Transfer A Patient Of A Highly Suspected Case Of A New Coronavirus At The Queen Elizabeth Hospital In Hong Kong
אדם של פי החשד נדבק בווירוס קורונה | צילום: רויטרס
אמש הכריזה ארצות הברית על "מצב חירום רפואי" בשל התפרצות הנגיף הסיני, והודיעה כי תאסור על כניסת זרים שביקרו בסין במהלך השבועיים האחרונים. כמו כן, אזרחים אמריקנים שישובו ממחוז חוביי יושמו בבידוד במשך 14 ימים. כמו כן, חברת הטכנולוגיה "אפל" הכריזה כי היא סוגרת את כל החנויות שלה בסין עד ל-9 בפברואר.

אתמול עדכן משרד החוץ את אזהרת המסע לסין, לפיה הומלץ לאזרחים שלא לנסוע בעת הזו למדינה, ולאלו שנמצאים בה לשקול לעזוב אותה בהקדם. שר הפנים אריה דרעי הודיע כי בהמלצת משרד הבריאות, ייסגרו המעברים היבשתיים והימיים לזרים ששהו בסין בשבועיים האחרונים ושאינם אזרחי או תושבי ישראל. הכניסה תימנע למעט אלה שיש בידם כרטיס טיסה תקף לטיסה שאמורה לעזוב את ישראל עד 6 שעות ממועד הכניסה לישראל, וזאת עד להחלטה אחרת.

היום התגלה מקרה ראשון של הנגיף בספרד, ואתמול בבריטניה, כאשר שני בני אדם מאותה המשפחה אובחנו כחולים. במקביל, גם ברוסיה התגלו שני מקרים ראשונים של אנשים שנבדקו במחלה. בד בבד, ממשלת איטליה הכריזה על מצב חירום לאומי, לאחר ששני תיירים סינים שטיילו במדינה אובחנו כחולים ושהו בבית חולים המתמחה בזיהומים ברומא. כעת, במדינה מנסים לשחזר את מסלול הטיול שלהם.

הבנק הממשלתי ברוסיה השהה באופן זמני את כל הנסיעות העסקיות לסין וכמה מדינות אסייתיות נוספות. כמו כן, סינגפור תשהה הנפקת ויזות חדשות למחזיקי אזרחות סינית. בנוסף על כך, המליצה לתושביה שלא לבקר בסין בשל החשש. נשיא יפן, שינזו אבה, הודיע כי זרים ששהו בסין, במחוז חוביי, בשבועיים האחרונים לא יורשו להיכנס למדינתו בזמן הקרוב.

תדרוס אדנהום, יו''ר ארגון הבריאות העולמי
תדרוס אדנהום, יו''ר ארגון הבריאות העולמי | צילום: רויטרס

ביום חמישי הכריז ארגון הבריאות הבין-לאומי על מצב חירום בעולם בעקבות התפרצות הנגיף הסיני, שלטענתו מתפשט בקצב מהיר של עד פי עשרה נדבקים בשבוע. יושב ראש הארגון, תדרוס אדנהום, אמר שהדאגה הכי גדולה של הארגון היא שהנגיף יתפשט למדינות שבהן התחלואה ירודה.

עם זאת, אדנהום הרגיע ואמר כי "אני מאמין שהצעדים שסין עושה יעצרו את התפשטות הנגיף". כמו כן הוסיף, על רקע הטענות על הסתרת מידע מהרשויות הסיניות, כי "אני רוצה להדגיש שהכרזת מצב החירות היא לא סימן לחוסר אמון בסין".

אדנהום אמר במסיבת עיתונאים שהמחלה "התפרצה באופן חסר תקדים" שהביאה ל"תגובה חסרת תקדים". כמו כן, שיבח את "הצעדים יוצאי הדופן" שנקטו הרשויות בסין כדי למנוע את התפשטות הנגיף.

לפני כן הודיע משרד הבריאות בישראל כי במסגרת ההיערכות לווירוס, תיאסר נחיתת טיסות מבייג'ינג בארץ - עד להודעה חדשה. שר הבריאות, יעקב ליצמן, הוסיף כי נוסעים שיגיעו לארץ מסין - ישירות או דרך מדינות אחרות - ייבדקו ויועברו לבידוד של שבועיים. בתוך כך, טיסה שהייתה אמורה להמריא מסין לישראל, מתעכבת לאחר שהפסיקו את העלייה למטוס.