שיעור הדבקה גבוה פי 7: הדוח על בתי האבות שמשרד הבריאות גנז

פרסום ראשון: במשרד החליטו שלא לפרסם דוח בשל ממצאים מדאיגים שעלו בו. בין היתר, נכתב שמנהלי המוסדות דיווחו על עלייה חדה בדיכאון ובחרדה בקרב הדיירים ועל ירידה מובהקת בתפקודם הקוגנטיבי

זמן צפייה: 01:24

משרד הבריאות גנז דוח על מגפת הקורונה בבתי האבות ובמסודות גריאטריים בארץ בשל שורה של ממצאים מטרידים שעלו מהמחקר שתואר בו - כך פורסם הערב (רביעי) לראשונה בחדשות 13. יש לציין כי הדוח אינו מתייחס לדיור המוגן.

בין היתר, המחקר העלה כי שיעור ההדבקה בבתי האבות גבוה פי שבעה בהשוואה לקהילה וכי יותר משליש ממנהלי בתי האבות דיווחו על עלייה חדה בדיכאון ובחרדה בקרב הדיירים שעליהם הם אחראים. כמו כן, על פי הדוח, ישנה ירידה מובהקת בתפקוד הקוגנטיבי של דיירי בתי האבות, שנמצאים חודשים ארוכים בסגר והם רחוקים מהמשפחות.

נוסף על כך, המחקר, שנערך על ידי מכון גרטנר במימון ארגון "ושמרת" שהוקם בתחילת המשבר למען המוסדות הגריאטריים, והינו המקיף ביותר שנעשה עד היום, הציג עוד שורה של ממצאים מטרידים, בהם הדבקה נרחבת על ידי אנשי צוות בתוך המוסדות וחלוקה לא יעילה של בדיקות מדגמיות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

רה"מ יוזם מתווה יציאה מקוצר; מסתמן: בתיה"ס ישובו לפני העסקים

"קושי להגן בבג"ץ על פסילת ההצבעה להקמת ועדת חקירה לצוללות"

הפרקליטות לביהמ"ש: כל חומרי החקירה הועברו לנאשמים בתיקי רה"מ

בית האבות אחוזת אייל באור יהודה
בית האבות אחוזת אייל באור יהודה | צילום: חדשות 13

כידוע, בגל הראשון חלו שורה של מחדלים בטיפול בהדבקה בבתי האבות, שבהם שיעור התמותה גבוה במיוחד, בשל גיל הדיירים. לפני חודשיים, אישר משרד הבריאות את הפרסום בחדשות 13, לפיו הוחסרו עשרות מתים ממניין המתים הרשמי שדווח בבתי האבות. זאת, בשל מידע שלא הועבר כראוי בין מוסדות גריאטריים ובתי חולים פרטיים - תקלה שנמשכה שבועות ארוכים.

על פי המשרד, מדובר ב-53 בני אדם שנפטרו בבתי אבות בחודשים יולי-אוגוסט. שר הבריאות יולי אדלשטיין הורה לבצע בדיקה מעמיקה לנסיבות ומסר כי הוא רואה את העניין בחומרה רבה. במקביל, מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי הורה לאחד את הדיווחים של מקרי התמותה יחד. זאת, משום שעד אז המוסדות הגריאטריים דיווחו למשרד הבריאות באופן נפרד.