בתמורה להקדמת המשלוחים: ישראל תעביר לפייזר נתוני מתחסנים

משרד הבריאות הודיע כי במסגרת ההסכם שימנע את עצירת מבצע החיסונים, ישראל תעביר לענקית התרופות פרטים על מתחסנים ש"יאפשרו הבנה לגבי השפעת החיסון על ההתמודדות עם מגפת הקורונה"

זמן צפייה: 04:26

כשעה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי משלוח חדש של חיסונים מחברת "פייזר" יגיע לישראל בתחילת השבוע הבא, פרסם משרד הבריאות הודעה שבה נכתב כי בתמורה להקדמת המשלוח ענקית התרופות תקבל מישראל את נתוני המתחסנים.

"מערכת הבריאות הישראלית היא מהמובילות בעולם הודות למנגנונים המקצועיים של קופות החולים, בתי החולים, המעבדות ומד"א. אנו מנטרים באופן רציף את תוצאות מבצע החיסונים. הניטור כולל נתונים כלליים אודות נתוני התחלואה במגפה: מספר מאומתים, חולים קשים, נפטרים ומספר מחוסנים. ידע זה חשוב לצורך הבנה של נתוני 'עולם אמיתי' לגבי השפעת החיסון על התמודדות עם המגפה. נתונים אלו משותפים עם הציבור על בסיס יומי, ואותו המידע יועבר גם לחברת פייזר", נכתב בהודעה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

האם מהפכת סימון המזון שינתה את הרגלי האכילה של הישראלים?

האם מותר ללכת לים – ומה לגבי חו"ל? כל התשובות על הידוק הסגר

מהצפון ועד הדרום: מפת המחסומים לאכיפת הסגר הכללי

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

בהודעה נכתב כי הפנייה לפייזר הגיעה בניסיון להימנע ממחסור חיסונים בישראל, וכעת עם הקדמת משלוחי החיסונים הביעו תקווה במשרד הבריאות כי "ההסכם יסייע לנו להמשיך לחסן ביעילות את כל מי שמעוניין בכך ולחזור לשגרה המיוחלת במהרה".

כאמור, מוקדם יותר הערב (חמישי) הודיע נתניהו כי ישראל צפויה לקבל בשבוע הבא משלוח עם כמות משמעותית של מנות חיסון מפייזר. לדבריו, "נהיה המדינה הראשונה שיוצאת מהקורונה - ההסכם מאפשר לנו לחסן את כל אזרחי ישראל מעל גיל 16 עד סוף חודש מארס ואולי אף לפני כן".

נתניהו ציין כי משלוחי החיסונים יגיעו לארץ ברכבת אווירית, כאשר הראשון בהם יהיה כבר ביום ראשון. "ישראל תהווה מדינת מודל עולמי לחיסון מהיר של מדינה שלמה, לכן הקדמנו את הגעת החיסונים ואת מספרם", הסביר ראש הממשלה. "הניצחון במרחק נגיעה, לשם כך דרוש מאמץ אחרון של כולם".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

שר הבריאות יולי אדלשטיין, שדיבר אחרי נתניהו, הוסיף כי "כ-70% מהאוכלוסייה בסיכון כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון. הבשורה על הגעה של עוד מאות אלפי חיסונים נותנת לנו זריקת עידוד ותקווה. במוצאי שבת נתחיל לתת את המנה השנייה. בשבוע הבא נחזור לקבוע את התורים החדשים לאוכלוסיות נוספות בתעדוף, ולא רק לבני 60 ומעלה".

משמעות הגעת משלוח זה היא שקופות החולים ככל הנראה יקדימו תורים למתחסנים חדשים, ומבצע החיסונים לא יוקפא, אלא יימשך. מעבר לכך, במשרד הבריאות ידונו בתעדוף צוותי הוראה, כאשר שר הבריאות יולי אדלשטיין בעד.