המחקרים שמנסים לטפל בפרקינסון - לפני התפרצות המחלה

גילוי הגורמים הגנטיים למחלת הפרקינסון, סלל את הדרך לקראת המאמצים המדעיים למצוא תרופות יעילות, שנים רבות לפני הופעתה. "מקווים שייווצרו טיפולים שיעצרו את התפתחות המחלה" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 07:34

ישראל היא אחת מזירות הקרב הכי חשובות במאבק במחלות הנוירולוגיות, כמו הפרקינסון והאלצהיימר. מחקרים רחבים שנערכים בארץ ובעולם בימים אלה מתקדמים בניסיונות לבלום את התקדמות המחלות האלה ואולי אף למנוע אותן.

מחלת הפרקינסון מוכרת בעיקר בשל התסמינים המוטוריים שלה. לא ברור עדיין מה גורם למחלה, אבל היום ידוע כי קיימות 12 מוטציות גנטיות שהן חלק מגורמי הסיכון שעלולים לגרום להתפתחותה. ישראל היא המדינה שבה הריכוז הגבוה בעולם של נשאים ונשאיות של המוטציות האלה. אחד מכל שלושה חולי פרקינסון ממוצא אשכנזי נושא את אחת המוטציות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חקירת התאונה בת"א: הקורקינט הושכר לשימוש ע"י ת"ז של אדם אחר

"הכול הלך": מייבש הכביסה התפוצץ – בית המשפחה נשרף כליל

התפתחות בחקירת היעלמות נהג המונית – אשתו ואביה נחקרו

מוות תאי עצב כתוצאה ממחלת הפרקינסון
מוות תאי עצב כתוצאה ממחלת הפרקינסון | צילום: חדשות 13

כיום הרפואה יודעת לתת מענה רק לתסמינים של מחלת הפרקינסון. הגילוי בשנת 2005, שלפיו למחלת הפרקינסון ישנם גם גורמים גנטיים טרף את הקלפים. מחקרים החלו לבדוק אם המחלה מתבטאת באופן שונה אצל נשאי מוטציות גנטיות שונות וזה סלל גם את הדרך לשלב הבא - מעקב צמוד אחר נשאי הגנים הרבה לפני הופעת המחלה עצמה.

פרופסור אבי אור אורטנגר, מומחה לגנטיקה באיכילוב: "עצם העובדה שאנחנו מתחילים להבין את הבסיס הגנטי של פרקינסון, זה נותן לנו את התקווה שאנחנו נבין את המחלה הזאת, ייווצרו תרופות חדשות, ייווצרו טיפולים שיעצרו את המחלה, את התפתחות המחלה".

חולה פרקינסון, אילוסטרציה
חולה פרקינסון, אילוסטרציה | צילום: חדשות 13

במחקרים בין-לאומיים חדשים ששניים מהם נערכים גם בבית החולים "איכילוב", ניתן לחולים ולחולות בפרקינסון שאובחנו מוקדם טיפול חדשני שאמור לעצור את התקדמות המחלה. השאיפה היא שבעתיד הקבוצה הזאת תקבל את הטיפול כבר בשלב הופעת הסימנים המקדימים.