הטיפול החדשני שהורג תאי סרטן - ועשוי לרפא חולים בתוך חודש

טיפול "קאר-טי" הוא אחת מפריצות הדרך הגדולות ביותר של חקר הסרטן בשנים האחרונות, במהלכו תאי מערכת החיסון עוברים תהליך של הנדסה גנטית והופכים לצבא מיומן בקרב נגד המחלה • סטטוסקופ

זמן צפייה: 08:51

אחת מפריצות הדרך הגדולות ביותר של חקר הסרטן בשנים האחרונות הוא טיפול שגורם לגוף בעצמו בתאים הסרטניים ועשוי לגרום לריפוי מלא מהמחלה בתוך חודש. הטיפול נקרא "קאר-טי" ובמהלכו תאי מערכת החיסון עוברים תהליך של הנדסה גנטית והופכים לצבא מיומן בקרב נגד הסרטן.

כשהמערכת החיסונית שלנו עובדת באופן יעיל, היא יודעת להרוג תאים סרטניים בכוחות עצמה. זה קורה בעזרת תאים לבנים מסוג T שמכונים "טי קילר". במצב תקין, התאים הלבנים מזהים תא סרטני, מתחברים אליו ומשחררים רעלנים שהורגים אותו - סיכול ממוקד. הבעיה מתחילה כאשר התא הסרטני מצליח לרמות את המערכת החיסונית בדרכים שונות. כך מתפתח גידול.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

"צעד נועז": ארה"ב תאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות

בפעם השנייה בתוך שנה: אולם האירועים נסגר בגלל ליקויי תברואה

דירוג קווי האוטובוס: איזה קו קיבל הכי הרבה תלונות מהנוסעים?

ניסוי בתאים סרטניים
ניסוי בתאים סרטניים | צילום: חדשות 13

בתחילת התהליך לוקחים דם מהמטופל. לאחר מכן, במעבדה, מפרידים בין תאי ה-T לשאר התאים ומרבים אותם כך שתהיה כמות גדולה שלהם. בשלב הזה מחדירים באמצעות וירוס גנים לתאי ה-T שיכול לזהות סמן שיש על כל תאי ה-B, להתחבר אליהם ולהרוג אותם.

דוקטור אברהם אביגדור, מנהל המכון להמטולוגיה במרכז הרפואי שיבא הסביר על הטיפול: "אנחנו מנצלים את היכולת של תאי ה-T להילחם בתאי הסרטן כדי לחזק אותם ולהנדס אותם מחדש. אנחנו מדביקים את תאי בווירוס. הוא נכנס פנימה. אלה הם תאים חדשים לחלוטין, תאים מהונדסים שאותם אנחנו מחזירים אותם לחולה כדי שיוכלו לתקוף את תאי הלימפומה".