מחורפנים - לבני אדם: מוטציית הקורונה החדשה מעוררת דאגה בעולם

בזמן שהמאבק העולמי במגפה נמשך, בדנמרק נרשמו עדויות להתפרצות זן חדש של הנגיף אצל בעלי החיים. עד כה מאות בני אדם במדינה נדבקו ככל הנראה ממגע עם חורפן. "עלול להשפיע על יעילות החיסון"

זמן צפייה: 03:29

בזמן שהעולם ממשיך להיאבק בנגיף הקורונה, בדנמרק עולות עדויות על התפרצות מוצטיה חדשה של הנגיף שמקורה בחורפן, מעין סוג שלך יונק קטן שנפוץ בעיקר בחוות לגידול פרוות. בעקבות כך, ממשלת דנמרק החליטה להמית כ-17 מיליון פרטים שחיים ביותר מאלף בתי גידול ברחבי המדינה.

על אף שחורפנים נגועים בקורונה אינם דבר חדש, המוטציה שעובר הנגיף בגופם של היונקים הללו עשוי לגרום להדבקה המונית בעקבות מגע של בני אדם עם החיה. "חלבוני החוד שמאפיינים את וירוס הקורונה עברו מוטציה, לכן הנוגדנים שמופנים כלפי חלבוני החוד שונים עכשיו", אמר ד"ר בוב לאהיטה מהמכון הרפואי בניו יורק, והוסיף כי "הם יתאימו בצורה ספציפית יותר למוטציה הזאת". נכון לעכשיו, אין הוכחות לכך שהזן השונה של הווירוס גורם למחלת הקורונה להיות חריפה יותר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

המומחים לקבינט הקורונה: רף ההדבקה מזנק – והממשלה לא עושה דבר

ראש שירותי בריאות הציבור: "ההדבקה עולה – יש לעצור את ההקלות"

דיווח בארה"ב: רעייתו של טראמפ מעודדת אותו להודות בהפסד

חורפנים בחוות גידול
חורפנים בחוות גידול | צילום: חדשות 13

התהליך שבו הנגיף עבר מוטציה כבר קרה עם העטלפים בסין, אך הוא עלול להוות בעיה גדולה ביחס להווה, לאלו שכבר נדבקו ופיתחו נוגדנים לנגיף הקיים אך לא למוטציה החדשה שלו, וגם ביחס לעתיד, לאלו שכבר קיבלו את החיסון שעלול להיות לא יעיל נגד הנגיף בתצורתו החדשה. "יש לנו אינדיקציות לכך שלמוטציה הייחודית הזאת יש תגובה נמוכה יותר לנוגדנים, וזה עשוי להשפיע בסופו של דבר על יעילותם של חיסונים אפשריים", אמר ג'ף קופוד, שר החוץ של דנמרק.

במדינה הצפון אירופית דיווחו עד כה על כמה מאות בני אדם שנדבקו, ככל הנראה, ממגע עם החורפן, אולם החוקרים בדנמרק מתמקדים כעת בכ-12 נדבקים שבהם התגלתה המוטציה הייחודית שמעוררת את חששם של המומחים. בתוך כך, בארגון הבריאות העולמי הודיעו בסוף השבוע כי חורפנים נגועים התגלו גם בשורת מדינות חוץ מדנמרק, בהן ארה"ב, איטליה, הולנד, שוודיה וספרד.

פינוי החורפנים מהחוות לצורך המתה בדנמרק
פינוי החורפנים מהחוות לצורך המתה בדנמרק | צילום: צילום מסך

"ברצוני להזכיר כי מוטציות הן דבר נורמלי. אנחנו עוקבים אחרי שינויים כאלה בנגיף מההתחלה", אמרה מריה ואן-קרחובה, מומחית מטעם ארגון הבריאות העולמי. במקביל, בריטניה הייתה המדינה הראשונה שסגרה את גבולותיה לבאים מדנמרק, וכל אדם שהגיעה מהמדינה והראה סימנים של קורונה, הוכנס למתקן ביולוגי מיוחד לצרכי בידוד. גם הדנים עצמם הטילו סגר על האזורים הנגועים.