מנכ"ל משרד הבריאות לבתי החולים: "מצב חירום - הוסיפו מיטות"

לוי כתב למנהלי בתיה"ח כי אם המהלך לא יספיק, מיטות חדשות ייפתחו על חשבון הקיימות: "עומס התחלואה מותח את ההיערכות לקצה גבול יכולתה" • מהלילה: השבים מדובאי יחויבו בבידוד במלוניות

מחלקת קורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שלח היום (ראשון) מכתב למנהלי בתי החולים הכלליים ובו דרש להוסיף מיטות לטיפול בחולי קורונה עקב הימצאותה של מערכת הבריאות במצב חירום - "אנו עדים לקצב הולך וגובר של חולים הנזקקים לאשפוז, עם מספר חולים קשים וקריטיים גבוה מהגלים הקודמים. בשבועיים הקרובים, עדיין אין צפי לירידה במספר חולים אלו. עומס התחלואה הנוכחי מותח את ההיערכות לקצה גבול יכולתה", נכתב.

בנוסף, פרופ' לוי הנחה את מנהלי בתי החולים לא לסרב לקבל חולים עקב חוסר מקום אשפוז, אלא להיערך בהתאם ולפתוח לאלתר את מיטות החולים לפי היעדים אותם שלח למנהלי בתי החולים בעבר. עוד ציין לוי כי "במידה וגם זה לא יענה על הביקוש, נאלץ לפתוח מיטות נוספות על חשבון מיטות קיימות". כמו כן, הנחה מנכ"ל משרד הבריאות על הורדת העומסים מהצוותים המטפלים על ידי גיוס צוותים רפואיים נוספים מבית החולים, תוך בחינת הצורך בהפחתה או בביטול פעילות שאינה דחופה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"המטרה – לברר אם מושג חיסון עדר": ההסכם המלא עם פייזר נחשף

פרופ' אש: מי שקיבל 2 חיסונים לא יידרש לבידוד בשל מגע עם חולה

דרעי: "נחזיר את סער למחנה"; תקווה חדשה: "זה לא יקרה"

מנכ''ל משרד הבריאות חזי לוי
מנכ''ל משרד הבריאות חזי לוי | צילום: חדשות 13

בתוך כך, החל מהלילה (01:00) כלל החוזרים מדובאי יידרשו לשהות בבידוד במלוניות קורונה עם חזרתם לארץ. במקביל, ביום שלישי בצהריים תתקיים ישיבת ממשלה על המשך הסגר.

במהלך ביקורו היום של שר הביטחון בני גנץ במפקד אלון, אמר כי "ההחלטה על המשך הסגר צריכה להתקבל בהתאם לנתונים ולביצועים. לצערי הנתונים מוכיחים שיש מקומות שבהם שיעורי ההדבקה גבוהים, ופעולות האכיפה ושיתוף הפעולה נמוכים". עוד הוסיף גנץ: "אם אין אכיפה שוויונית, אין טעם להמשיך את הסגר. מי שפותח בית ספר או תלמוד תורה, מי שמתפלל בקבוצה גדולה בבית כנסת, במסגד או בכנסיה, מי שנפגש עם הרבה אנשים ומפר את ההוראות - פשוט מסכן חיים".

ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה, אמר היום כי "אנו בעיצומו של גל שלישי, ואני חושש שעדיין לא הגענו לשיאו. לאור עומסי האשפוז של חולי קורונה בישראל, בית החולים סורוקה החל לקלוט חולים מבתי חולים אחרים, בדומה למה שהתבצע בשיאו של הגל השני של התחלואה".

רופאים המטפלים בחולי קורונה
רופאים המטפלים בחולי קורונה | צילום: חדשות 13

זאת ועוד, מוקדם יותר היום, שבעה מנהלי בתי חולים ציבוריים הקימו מאהל מול משרד האוצר בירושלים במחאה על קריסת בתי החולים וקראו: "ראש הממשלה, שר האוצר ושר הבריאות - תתביישו. החזית של מדינת ישראל מופקרת".

מנכ״ל הדסה פרופ׳ זאב רוטשטיין: "אנחנו רוצים לתת את הלב והנשמה למטופלים שלנו, אבל אין לנו את המשאבים. הלב שלי מתכווץ בגלל שלא אוכל לתת תרופה לחולה שנמצא בחדר המיון. אנחנו מרגישים מושפלים, בתי חולים מסוג ב".

מנכ״ל שערי צדק פרופ עפר מרין: ״במשך 30 שנה טיפלתי באלפים רבים של מטופלים. אם יש יום אחד בקריירה שאשמח למחוק - זה היום הזה. אחרי חצי שנה של בקשות חוזרות ונשנות למשרד האוצר, ושום דבר לא קורה , אנחנו עומדים פה בבושת פנים. אני פונה לראש הממשלה ולשר באוצר - בואו תפרקו איתנו את האוהל הזה, שנחזור למטופלים שלנו. עד שהדבר הזה לא ייפתר נמשיך לשבת פה יום אחרי יום. בצער רב ביום רביעי נצטרך לעבור למתכונת חירום".

בית החולים שערי צדק בירושלים
בית החולים שערי צדק בירושלים | צילום: חדשות 10

מנהל מעייני הישועה שלמה רוטשילד: "אין לנו אבא ואין לנו אמא. אנחנו לא יודעים אין לשלם לספקים ולעובדים שלנו בסוף החודש. אין עם מי לדבר במשרד האוצר. אנחנו דורשים פתרון למען חולי ישראל. ראש הממשלה, שר האוצר, שר הבריאות, תעצרו את האבסורד הזה".

מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, פרופ' פהד חכים אמר: "כל המדינה רעדה בעקבות פטירתו של החולה באיכילוב אתמול. זה יכול לקרוא בכל אחד מבתי החולים שלנו. בתי החולים שלנו לא מסוגלים לנשום יותר. ביום רביעי לא ייכנסו אמבולנסים לבתי החולים בבירת ישראל. גררתם אותנו לזה, אדוני שר האוצר, אתה אחראי להתמוטטותם של שבעה בתי חולים".

מנכ"ל לניאדו נדב חן: "ראש הממשלה, שרי האוצר והבריאות צריכים להתבייש במצב הזה. לא אנחנו. אין לנו אפשרות יותר לטפל במטופלים שלנו. הגיעו מים עד נפש. זו הזדמנות אחרונה להציל את בתי בחולים, אנחנו לא רוצים להיות פה. האזרחים של ירושלים, נתניה, בני ברק ונצרת שווים כמו כל אזרחי המדינה".

מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון
מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון | צילום: חדשות 13