2 ציפורים במכה: בדיקת סרטן השד שמזהה היתכנות ללקות בהתקף לב

מחקרים חדשים מצאו כי בבדיקת ממוגרפיה אפשר לזהות בקלות גם מי עשויה לעבור אירוע לב, ללא מכשור מיוחד או בדיקה חדשנית - הכול כבר שם. אז למה רוב הנשים לא מודעות לכך? • סטטוסקופ

זמן צפייה: 06:50

בדיקת הממוגרפיה היא אחת הבדיקות הנפוצות בישראל. מרבית הנשים מעל גיל 50 מבצעות את הבדיקה הזו מדי שנה, זאת לאור המודעות הגבוהה לגילוי מוקדם של סרטן שד. נשים בקבוצת סיכון מתחילות את הבדיקות אפילו בגיל מוקדם יותר. בחמש השנים האחרונות, מרבית המחקרים גילו שבבדיקת ממוגרפיה ניתן לאתר גם את הסיכון של נשים לחלות במחלות לב. ולמרות זאת - כמעט אף אחת מאיתנו לא יודעת על כך.

"הרבה שנים סחבתי ערכים גבוהים של כולסטרול, אבל אמרו לי שזה 'לא נורא' ושאני לא צריכה תרופות", סיפרה מלי רז, מטופלת במרפאת לב האישה בבית החולים בילינסון. כמו אחד מכל ארבעה ישראלים, גם מלי גילתה שהיא סובלת מכולסטרול גבוה ומיד החלה בקבלת טיפול תרופתי. "אבי נפטר כשהיה בן 64, אבל כשאני הולכת לרופא המשפחה, כל עניין הפטירה המוקדמת שלו בכלל לא פקטור", טענה.

אם מלי הייתה גבר בן 60, די היה בעובדה שאביה נפטר מדום לב כדי להפנות אותה לקרדיולוג, רופא מומחה לרפואת לב, לבדיקות ולמעקב. אבל כשמדובר בנשים, רוב הרופאים לא רואים בכך, משום מה, נורת אזהרה. מלי גילתה שהיא נמצאת בסיכון לסבול ממחלות לב דווקא כשהגיעה לבצע בדיקת ממוגרפיה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי 10 שנות נתק: בוליביה הודיעה על חידוש היחסים עם ישראל

"פרסום זדוני": חפץ תבע את אוחנה וברדוגו על סך חצי מיליון שקל

שופט עליון הביע תנחומים למשפחת מחבל שמת – ועורר סערה

ממוגרפיה, מתוך הכתבה ''סטטוסקופ''
ממוגרפיה, מתוך הכתבה ''סטטוסקופ'' | צילום: חדשות 13

דוקטור אביטל פורטר, מנהלת מרפאת לב האישה בבית החולים בילינסון, החלה להתעסק במחקרים שהראו קשר בין הסתיידויות בעורקי השד לבין הסתיידויות בעורקים הכליליים שמספקים את הדם המחומצן לשריר הלב. חסימה של אחד מכלי הדם תגרום חלילה להתקף לב. "בשנים האחרונות יש ספרות שמראה הקשר בין הסתיידויות שד שפירות שאינן קשורות בסרטן, לבין הסתיידויות בעורקים הכליליים לתחלואה לבבית", הסבירה פורטר, "אבל נשים יכולות להגיע לעשור השישי והשביעי, שם מתחילה התחלואה להיות משמעותית, בלי שיש להן מושג מה הסיכון שלהן".

דוקטור פורטר, יחד עם דוקטור אהובה גרובשטיין, מנהלת יחידת דימות שד בבילינסון, החליטו להשתמש בממוגרפיה כמעין בדיקה לזיהוי ראשוני של נשים שנמצאות בקבוצת סיכון ולזמן אותן מיד לבדיקות נרחבות יותר של המצב הלבבי שלהן. "באינטרנט, אם נחפש אילו בדיקות מומלץ לאישה בעשור השישי לחייה לעבור, נמצא גניקולוג, ממוגרפיה, רופא עור, רופא שיניים - הכול סבבה, אבל אין מילה אחת על הלב", אמרה פורטר.

ואם בגברים מדברים על הכאב הקלאסי - כאבים בחזה עם הקרנה לזרוע שמאל, כמעט מחצית מהנשים שחוות התקף לב כלל לא מציינות כאבים כאלה. זה גורם לאבחון מאוחר של נשים, דבר שעלול לגרום לפגיעה ממשית בשריר הלב, ואפילו למוות. הבעיה היא לא רק המודעות הנמוכה של האוכלוסייה, אלא גם בתוך הקהילייה הרפואית המידע, מסתבר, מחלחל לאט. פורטר הסבירה כי "רופאים זה עם שמרן. צריכים להראות את הנתונים ולהסביר להם, אבל זו לא עוד עבודה. הרופא לא צריך לעשות עיבודים, בדיקות ומדידות, אלא הוא רואה את הנתונים מול הפרצוף. הוא רק צריך לכתוב משפט וזהו".