"החלום מתפוצץ": מתמחות הרפואה עונות לכל הטענות על מאבקן

ארבע מתמחות, ממובילות המחאה הארצית לקיצור התורנויות, הגיעו לאולפן חדשות 13 על מנת לענות על שאלות ולספר על חוויתן האישית. "הכי כואב זה שאין בי את החמלה והאמפתיה לתת למטופלים"

זמן צפייה: 08:52

מחאת המתמחים: לאחר שהשבוע הוגשו אלפי מכתבי התפטרות של מתמחים, סטאז'רים וסטדונטים לרפואה, לאולפן חדשות 13 הגיעו הערב (שבת) ארבע מתמחות ממובילות המאבק כדי לענות לטענות נגדן. המתמחות הן ד"ר עדינה לשנסקי, רפואת ילדים; ד"ר איריס אדלר, רפואה דחופה; ד"ר מיכל טייטל, רפואה פנימית וד"ר ריי ביטון, נפרולוגיה. חברות הפאנל ענו על טענות שעלו ברשתות החברתיות.

על המשמרות הארוכות אמרה ד"ר לשנסקי: "רק ככל שמתקדמים עם השנים באמת מבינים את המהות. עד שלא עושים את זה פיזית, עד שאת לא עומדת מול מטופל ב-4 לפנות בוקר בלי כוח ברגליים - את לא מבינה באמת על מה מדובר". לאחר מכן הוסיפה ד"ר אדלר כי "ב-4 לפנות בוקר אני עייפה, אני לא חדה, אני מפספסת. הדבר שהכי כואב לי הוא שכבר אין בי את החמלה והאמפתיה לתת למטופלים שלי בשעות האלה. וזה כואב לי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בן 16 שלא היה מחוסן נפטר מתסמונת פוסט-קורונה

בעלי ערוץ 10 לשעבר יוסי מימן הלך לעולמו

מחלוקת באופוזיציה הרוסית: מי היה ראוי יותר לזכות בפרס נובל?

[brightcove_iframe video_id='programs-shabbat-edition-articles-part-2110092029' autoplay='0' credit='' desc='איפה עומדת מחאת המתמחים?' poster='' kid='1_6dzd3xud' duration='151']

"הקורונה הייתה תור הזהב שלנו", סיפרה ד"ר טייטל. "ראינו מה זה לעבוד במשמרת של 12 שעות כשיש לנו אמפתיה וסבלנות למטופלים. כשעוד יש לנו מחשה בהירה וקוהרנטית והטיפול הוא טוב יותר. נקודת המשבר הייתה הקורונה כי ראינו שאפשר גם אחרת".

ישנה טענה, של רופאים בכירים בעיקר, כי זו רק תקופה וזה חלק מתהליך ההכשרה. "אני מאוד לא מסכימה עם האמירה הזו", מוחה ד"ר ביטון. "זו אמנם רק תקופה - אך זו תקופה ארוכה, התמחות בסיסית היא 4 שנים ובמקרים מסוימים זה מגיע גם עד לשבע שנים. בישראל מתחילים את השלב הזה מאוד מאוחר, תוסיפי לזה חתונה, ילדים, התפתחות אישית ומקצועית - זה מחרב כל חלקה טובה בחיי היומיום שלנו. אף בן אדם לא צריך לעבוד ככה והמטופלים נפגעים מזה יום-יום".

פאנל המתמחות
פאנל המתמחות | צילום: חדשות 13

ביטון מסכמת את עיקר המאבק: "כולנו באנו לטפל, באנו לעזור, זה בא ממקום אלטרואיסטי עם אמונה אמיתית בדרך. ואז את מגיעה לשם - והחלום מתפוצץ לך בפנים. את מבינה את המחיר האישי שאת משלמת, את המחיר שהמטופלים משלמים".