בעלי ערוץ 10 לשעבר יוסי מימן הלך לעולמו

מימן, בן לניצולי שואה, היה בן 75 במותו. הוא הקים את ערוץ 10 והיה בעליו עד לסגירתו. הוא היה אחראי לפרויקטים של גז, תשתיות וחקלאות. לפני כשבע שנים חלה בשחמת הכבד והלילה הוא נפטר

זמן צפייה: 03:59

בעלי ערוץ 10 לשעבר יוסי מימן הלך הלילה (שבת) לעולמו - והוא בן 75 במותו. מימן הותיר אחריו אישה, עו"ד הלית בן ישראל, ואת שלושת ילדיו – אוהד, יואב והשחקנית ויוצרת הקולנוע נועה מימן.

הערך בוויקיפדיה ידבר עליו כמיליארדר ואיש עסקים. אנחנו כאן נזכור אותו בעיקר כמי שהחזיק על שתי כתפיו את ערוץ 10 במשך שנים ארוכות קשות ומאתגרות.

יוסי מימן נולד לניצולי שואה יוצאי פולין במחנה עקורים בגרמניה. את הילדות העביר בפרו בדרום אמריקה. הוא למד בארצות הברית ועלה ב-1971 לישראל. מימן הקים את חברת "מרחב" לפעילות בשורה של מדינות.

הוא הוציא לפועל פרויקטים במיליארדי דולרים בתשתיות ואנרגיה וחקלאות בדרום ובמרכז אמריקה  ובמדינות ברית המועצות לשעבר. בשנת 2000 הפך מימן לכוכב בישראל. הוא הביא גז ממצרים והקים ערוץ חדש שנועד לשנות את שוק הטלוויזיה המקומי: קראו לו ערוץ 10.

יוסי מימן בפרימיירה של הסרט השיבה הביתה
הביא גז לישראל והקים את ערוץ 10. יוסי מימן | צילום: בוצ'צ'ו

"ערוץ עשר התחיל כתחביב. 'שיהיה לי מה לעשות כמה ערבים' וכמו אימבציל נשארתי", סיפר מימן בעבר. "אמרתי שלא יזרקו אותי מהמגרש בקלות. זה היה קרב מטורף. בסוף, מבחינה אישית, זה היה קרב מיוחד, ומבחינה כספית זה היה אסון. ההישארות בערוץ 10 הייתה אי שפיות זמנית מתמשכת".

בעשור האחרון, החיים של יוסי מימן היו רכבת הרים. ב-2011 באביב הערבי הופל נשיא מצרים חוסני מובארק. שורה של פיצוצים ופיגועים החלו נגד צינור הגז שהזרים גז לישראל. ב-2012 ביטלו המצרים את החוזה עם מימן. ב-2014 גילה יוסי מימן שהוא חולה בשחמת הכבד. הוא חיפש כבד להשתלה. ירד במשקל ל-48 קילו.

ב-2016 עבר השתלת כבד בניתוח של 14 שעות. ב-2018 מכר מימן את כל עסקי הגז שלו ליצחק תשובה. "עשיתי החלפת כבד, גמרתי עם הטלוויזיה, גמרתי עם הגז ועם מצרים. ועכשיו צריך לחשוב מה הלאה", אמר בריאיון לכלכליסט.

מימן חשף באותו ריאיון את מאחורי הקלעים סגירתו של ערוץ 10: "נתניהו אמר פעם: 'אני פעלתי לסגור את ערוץ 10'. למה לסגור אותו? עברנו עבירות ביטחוניות? היינו סוכן של האויב? הבנתי שאני פה תחת התקפה מהדרג הכי גבוה שיש. להגיד 'פעלתי לסגור' זאת למעשה פגיעה בדמוקרטיה".

היה מי שהעריך שמימן אישית השקיע בערוץ 10 500-400 מיליון שקל. מימן הביע צער גדול על סגירת ערוץ 10. "לו יכולנו, אני, הרגולטורים, העובדים והתעשייה להכניס את כל האנרגיה שבזבזנו לבקבוקים, היינו יכולים לייצא אותה ולעשות צחוק מהסעודים. שלא לדבר על כך שמבחינה כספית זה היה אסון". יוסי מימן היה בעל השליטה בערוץ 10 מאז עלייתו לאוויר ב-2002. הוא היה שם מההתחלה ועד הסוף המר.

פרויקט מרכזי נוסף של מימן היה צינור הובלת הגז מאל-עריש שבמצרים לאשקלון. הגז המצרי סיפק כ-40 אחוזים מהגז הטבעי בישראל. הכול השתנה כאשר התגלו מאגרי הגז בים, וב-2011 כשמובארק נפל באביב הערבי, צינור הגז של מימן ספג עשרות פיגועים, עד שמצרים ביטלה את חוזה הגז ב-2012.

פיצוץ כתוצאה של חבלה בצינור הגז בין ישראל למצרים
פיצוץ כתוצאה של חבלה בצינור הגז בין ישראל למצרים | צילום: רויטרס

בעקבות הנפילה של ערוץ 10 והנפילה של עסקי הגז, מימן סיפר שהחל לשתות. והרבה. "שחמת הכבד הייתה החשבון", סיפר. "הייתי באמת בגבול שבין חיים למוות".

כאשר נשאל ממה הוא הכי מבסוט ענה: "לאורך כל הדרך לא דפקתי אף אחד. אני מעדיף להיות הפראייר ולא המנוול. אנשים היו מנוולים כלפיי, אבל אם אנשים חשבו שאני פראייר, לא מפריע לי. ארצה להיזכר כמי שמאוד אוהב את המדינה ואת העם היהודי".

יהי זכרו של יוסי מימן ברוך.