"אפשר למות מזה": הרעלן בדבש שמסכן תינוקות עד גיל שנה

נבג הבוטוליניום מתפתח לעיתים בתוך הממרח האהוב, ועל אף שלמבוגרים הוא לא גורם כל נזק - עבור תינוקות מדובר בסכנת חיים ממשית. עם זאת, הורים רבים לא מודעים לאזהרות משרד הבריאות בעניין

זמן צפייה: 02:34

הישראלים אוהבים ללקק דבש, אבל רגע לפני שהזהב הנוזלי מציף את שולחנות החג יש להתריע שבדבש המתוק יש גם עוקץ – בוטוליניום פעוטות: מחלה רעילה שנגרמת מרעלן הבוטוליניום, אותו החומר המשמש לטיפולי יופי ובוטוקס. מסתבר שנבג הרעלן הזה עלול להימצא גם בדבש. הוא אינו מהווה כל סכנה למבוגרים, אבל בעבור תינוקות ופעוטות עד גיל שנה, שמערכת העיכול שלהם עדיין לא מפותחת - הוא כבר עלול להיות קטלני.

מהתסמינים האלה סבל תינוק בן שבעה חודשים, שאכל פירורי עוגת דבש . "זה התחיל כשהיו לו תסמינים של חולשה כללית" סיפרה אמו של התינוק. "הוא לא המשיך להתפתח, לא התהפך, זה היה מלחיץ".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אבו מאזן: "נקים ועדה שתבחן את הפסקת העבודה מול ישראל"

"נחשבות לא מחונכות": נשות מזרח י-ם נלחמות על מקומות הבילוי

דיווח: תשעה לוחמי מיליציות איראניות נהרגו בתקיפה בסוריה

ילד עם תפוח בדבש
ילד עם תפוח בדבש

למרבה המזל, אחרי חודשיים של מחלה יצא התינוק מכלל סכנה והבריא לחלוטין. "זה יכול להגיע לכדי צורך בהנשמה", אמר ד"ר יותם אלמוג, שטיפל בתינוק. "אם התינוק לא מטופל בזמן, אפשר גם למות מזה". המקרה הנוכחי חריג במיוחד, כיוון שאפילו לא מדובר בחשיפה לדבש ניגר, אלא לעוגת דבש שנאפתה בחום גבוה – ולמרות זאת נותרה רעילה ומסוכנת.

ב-20 השנים האחרונות דווח בישראל על חמישה מקרים בלבד של בוטוליזם תינוקות. המקרה האחרון אובחן ב-2016, וגם בעולם המקרים נדירים. אולי זו הסיבה שלא רבים מודעים להמלצה הברורה של משרד הבריאות, ושל רשויות הבריאות בעולם – להימנע ממתן דבש לתינוקות עד גיל שנה, זו שניתן לקרוא באותיות הקטנות על חלק מצנצנות הדבש ברשתות בשיווק.

דבש
דבש