"תקופת החגים - מורכבת מבחינת התפשטות החצבת"

ברקע שני מקרים של פגיעה מוחית קשה אצל חולים, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו הבהיר בריאיון לחדשות 13 שלא ניתן להגביל כניסת תיירים בעלי פוטנציאל הידבקות. "מדגיש הצורך להתחסן"

זמן צפייה: 03:19

התפשטות החצבת: פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הסביר היום (חמישי) בריאיון ל"החדשות" כי בתקופת חגים ישנו חשש גובר להידבקות במחלת החצבת.

"אנחנו רואים את תקופת החגים כתקופה מורכבת מבחינת התפשטות המחלות מהסוג הזה", ציין פרופסור גרוטו. "בראש השנה האחרון ובחגים הקודמים, ראינו שזה הלהיט את הלהבות. אנחנו מאוד מקווים שבפסח הזה פחות נראה את זה, מה גם שמאז החגים הקודמים ועד עכשיו הספקנו גם לחסן הרבה מאוד אנשים".

לעוד כתבות בנושא:

לאחר שלקתה בחצבת: דיילת אל על סובלת מנזק נוירולוגי בלתי הפיך

סכנת החצבת: 2 מיליון ישראלים לא מחוסנים; מלאי המנות לא מספיק

לראשונה: גן ילדים יהודי בניו יורק נסגר בעקבות התפרצות החצבת

חולה חצבת
חולה חצבת | צילום: istock/getty images

פרופסור גרוטו חזר והדגיש את חשיבות ההתחסנות כדי למנוע ריבוי מקרים של הידבקות במחלה. "אנחנו חוזרים ומדגישים את הצורך להתחסן, אנחנו מתמקדים בעיקר בחיסון של ילדים, שהיו צריכים להתחסן ולא עשו זאת עדיין – אנחנו קוראים להם באופן פיזי ומפעילים את תחנות טיפות חלב גם במהלך החג, כדי לאפשר הגעה של חלק מהאנשים שלא הגיעו. כמו כן יש לנו גם אזהרות בתוך בתי החולים - שחולים לא יכנסו במיוחד עם מחלות רגישות".

לדבריו, לא ניתן למנוע או לצמצם את ריבוי המקרים על ידי הגבלת תיירות ממקומות בעלי פוטנציאל גבוה להידבקות במחלה. "יש כללים בין-לאומיים בעניין הזה ואי אפשר להכריז על סגירת תיירות ממדינה מסוימת. החצבת היום היא כלל עולמית אז בגלל הערבוב של מקרים בחו"ל ומקרים בארץ, לא נוכל למנוע את זה על ידי סגירת דלתות".

גרוטו הסביר גם על שני מקרי החצבת שגרמו לנזק נוירולוגי בלתי הפיך, ואמר כי בשניהם חלה הסתבכות של דלקת במוח שהובילה לפגיעה הקשה. לדבריו מדובר בסיבוך נדיר, אולם "כשיש מאות חולים, אז אנחנו רואים גם את הסיבוכים של המחלה".

זאת, לאחר שאתמול נודע כי דיילת אל על בת 43 שלקתה בחצבת, סובלת ככל הנראה מנזק בלתי הפיך. למקרה זה נוסף מצבו של ילד בן עשר, וסובל כעת מפגיעה מוחית בלתי הפיכה, לאחר שלקה גם הוא במחלה.

הדיילת, שמצויה כעת בתרדמת, אושפזה לפני כשבועיים בבית החולים מאיר שבכפר סבא, לאחר שנדבקה במחלה. היא הגיעה במצב של ערפול הכרה וחום גבוה ומאז מצבה הרפואי המשיך להידרדר.

עם היוודע דבר מחלתה, הודיע משרד הבריאות כי בטיסת אל על 002 שיצאה משדה התעופה קנדי בניו יורק ב-26 במארס ונחתה בארץ יום למחרת, נכח חולה בחצבת, וציין כי במידה שנוסעי וצוות הטיסה יפתחו מחלת חום, הם מתבקשים ליידע את הרופא המטפל על חשיפה לחולה חצבת. נוסף אליה, הילד בן העשר נמצא גם הוא במצב של תרדמת וסובל מנזק בלתי הפיך, כתוצאה ממחלת החצבת.