הבאג במערכת החקירות האפידמיולגיות - שגרם לחשד שגמליאל שיקרה

פרסום ראשון: בדיקת הפרקליטות העלתה שהשרה סיפרה כי שהתה בטבריה, אך כשל טכני גרם למחשב להזין אוטומטית את שם העיר שבה היא גרה - ולא את המקום שעליו דיווחה. ואיך זה עלול להשפיע עליכם?

זמן צפייה: 01:26

באג במערכת המחשב של החקירות האפידמיולגיות הוא שגרם לחשד כי השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל שיקרה ואמרה כי לא שהתה בטבריה ביום כיפור - כך פורסם היום (שני) לראשונה בחדשות 13.

בדיקת הפרקליטות העלתה כי השרה גמליאל אמרה אמת בחקירתה האפידמיולגיות, וסיפרה ששהתה בטבריה. אולם, כשהחוקרת העבירה את הנתונים למחשב, כשל טכני גרם לכך שבאופן אוטומטי הוזנה העיר שבה גמליאל גרה, ולא העיר שבה דיווחה שהייתה. בשל כך, למרות שהחוקרת הזינה את שם העיר טבריה, הנתון שנכנס למחשב היה תל אביב.

לכתבות נוספות בנושא >>

סופית: היועמ"ש החליט שלא תיפתח חקירה פלילית נגד השרה גמליאל

עדויות: השרה גמליאל הגיעה לכנסת בשבוע שעבר למרות שחשה ברע

הסעיף שבגינו תיחקר גמליאל אם תיפתח חקירה: הפרעה לעובד ציבור

גילה גמליאל
גילה גמליאל | צילום: רפי קוץ

כעת, לאחר שהתגלה כי המערכת מזינה באופן אוטומטי את מקום מגוריו של הנחקר גם כשהוא מספר על הערים שבהן הוא שהה, נבדק אם מדובר בטעות גורפת שגרמה לשיבוש בחקירות רבות. ייתכן כי אנשים רבים שהיו אמורים לקבל התרעה כי שהו בקרב חולה מאומת לא קיבלו על כך הודעה.

מוקדם יותר, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליטכי לא תיפתח חקירה פלילית נגד גמליאל בגין אי אמירת אמת בחקירה האפידמיולוגית שביצעה לאחר שנדבקה בקורונה. מנדלבליט קבע כי אין בסיס לטענה זו וכי "ממצאי הבדיקה מלמדים שהשרה שיתפה פעולה באופן מלא ומסרה עובדות אמת כהווייתן".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל | צילום: דוברות המשרד לשיוויון חברתי

היועמ"ש התייחס גם לטענה כי גמליאל נדבקה לאחר שהפרה את הנחיות הסגר, ומסר כי העביר את הטיפול למשטרה, שתברר עם גמליאל את טענותיה על כך שטעתה בשיקול הדעת, אך לא עברה על החוק משום שהדירה שבה שהתה בטבריה היא בבעלותה.

לפני כשבועיים, כזכור, נודע שגמליאל נדבקה בקורונה. על פי הפרטים שפורסמו בעיתון "הארץ", גמליאל, שמתגוררת בתל אביב, נסעה ביום כיפור למשפחת בעלה בטבריה בניגוד להגבלות הסגר, ושם נדבקה בנגיף. עוד דווח כי השרה אף ניסתה להתחמק מהחקירה האפידימיולוגית וטענה כי נדבקה בנגיף מהנהג שלה.

בתגובה לטענות, אמרה אתמול גמליאל כי "אני מבינה שבתקופה זו שבה קיימת חשיבות רבה לשמירה על אמון הציבור בהנחיות הממשלה, טעיתי בשיקול דעתי והיה מקום לנהוג אחרת". השרה ביקשה להתנצל, והודיעה: "אשלם את הקנס הנדרש".