"לא צריך רופא": לקה באירוע מוחי - ופיתח תוכנה מצילת חיים

לפני ארבע שנים ד"ר דוד גולן עבר שבץ מוחי, ולאחר ההחלמה המציא מערכת אשר סורקת את בדיקת הסי-טי ומזהה אם יש אצל החולה עורק חסום - מצב שבו בכל דקה שעוברת נמחקים במוח שני מיליון תאים

זמן צפייה: 04:01

בכל שנה נרשמים בישראל כ-20 אלף אירועי שבץ – גורם התמותה השני בשכיחותו בעולם ורבים אחרים שלקו בו סובלים מהשלכות.

ד"ר דוד גולן, מומחה לבינה מלאכותית, לקה לפני ארבע שנים באירוע מוחי. לאחר הטיפול הרפואי בבית החולים ותקופת ההחלמה, לגולן צמח רעיון מעורר תקווה – פיתוח מציל חיים שמסייע לצוות הרפואי לקצר את הטיפול לחולים שלקו בשבץ. "לקחת את החולים שצריכים טיפול, את הרופאים שיוכלים לטפל בהם, ולחבר ביניהם כמה שיותר מהר", אמר גולן, שייסד את חברת Viz.ai.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בשורה לתרמילאים: ישראלים יוכלו לטייל בבוליביה ללא אשרת כניסה

"חשוב לי לשנות": עינת קליש רותם מסכמת שנה כראש עיריית חיפה

סודאן: בוטלו חוקי הצניעות המגבילים נשים במרחב הציבורי

Golany
ד''ר דוד גולן, ממייסדי חברת Viz.ai | צילום: חדשות 13

למעשה, על פי הפיתוח, מטופל שמגיע לביה"ח עם חשד לשבץ עובר בדיקת סי-טי שסורקת את המוח שלו, כאשר החידוש המשמעותי הוא שמצנתר המוח מקבל את תוצאות הסריקה היישר לטלפון הנייד שלו. ד"ר איתן אברג'ל, מנהל היחידה לצנתורי מוח בביה"ח רמב"ם, הסביר: "כל דקה שעורק חסום במוח אנחנו מאבדים שני מיליון תאים שלא יחזרו. המערכת מזהה אוטומטית שיש עורק חסום מבלי שום התערבות – לא צריך רדיולוג, נוירולוג או שום רופא באותו בית חולים".

הטכנולוגיה הזאת פועלת במאות בתי חולים בארצות הברית. בישראל, הפיילוט שהחל במרכז הרפואי רמב"ם שבחיפה, התרחב לשני בתי חולים נוספים בצפון – זיו שבצפת והעמק שבעפולה. נוסף לכך, לאחרונה גייסה החברה 50 מיליון דולר שיסייעו במאמצי הפיתוח וההתרחבות.