הערכה: רוב הסיכויים שהחיסון הישראלי לא יגיע לייצור המוני

לישראל אין את היכולת לייצר כמות המונית של חיסונים ללא שת"פ בינ"ל • במכון הביולוגי יחסנו בתחילת הניסוי רק 100 בני אדם, ובהמשך - אלפים. משיימצא חיסון, הוא יינתן קודם לצוותים הרפואיים

זמן צפייה: 06:36

לאחר שהבוקר (חמישי) נודע כי המכון הביולוגי יחל בניסוי חיסון הקורונה בבני אדם כבר אחרי החגים, כעת מתברר כי יעברו עוד חודשים עד שישראל תוכל לייצר את החיסון באופן המוני ולחסן את כל האוכלוסייה.

המרוץ לחיסון הוא לא רק קרב בין מדינות אלא בין תאגידים. ישראל, למשל, אומנם השקיעה בחברת "מודרנה" שהגיעה לשלב השלישי והאחרון בפיתוח החיסון - אולם כרגע, כאמור, אין למדינה את היכולת לייצר כמות המונית של חיסונים ללא שיתוף פעולה בין-לאומי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מאסר עולם לדוד חיים שרצח וקבר את גרושתו בחצר ביתם בתל מונד

עימות בין כ"ץ לראש אגף התקציבים במהלך דיון: "סתום את הפה"

המרוץ לחיסון: המכון הביולוגי יחל ניסויים בבני אדם אחרי החגים

אנשי מד''א במתחם ''היבדק וסע'' בירושלים לבדיקות קורונה | צילום: מד''א

בינתיים, במכון הביולוגי מתכוננים להתחיל בניסויים כבר בחודש אוקטובר הקרוב. בשלב הראשון יחוסנו 100 בני אדם שהתנדבו לכך, בשלב השני - שצפוי להתקיים בדצמבר, יחוסני כאלף בני אדם, ורק בהמשך יחליטו מה באשר לשלב השלישי. ככל הנראה, בשלב זה יחסנו עשרות אלפים.

היעד של המכון הוא לייצר כמה מיליונים של חיסונים עד האביב. אם וכאשר זה יקרה, לישראלים תהיה קדימות על קבלת החיסון - בדגש על צוותי הרפואה. עם הזמן, יחסנו גם את הקשישים וכן את אלה המוגדרים בקבוצת סיכון.

גורמי הביטחון מעריכים כי ישראל לא תהיה הראשונה למצוא את החיסון לקורונה, אולם מדגישים כי קיימת חשיבות אסטרטגית במציאת הנוגדן, זאת משום שאחרי שהוא יימצא - כל מדינה תדאג לעצמה ותחסן קודם כל את תושביה.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר במרכז השליטה של המחלקה לטיפול בחולי קורונה ובמחלקת קורונה עתידית, בבית החולים שערי צדק בירושלים. במענה לשאלה על לוחות זמנים לייצור החיסון, אמר נתניהו: "כרגע הולכים להיות שלושה שלבים. השלב הראשון זה ניסוי במאה בני אדם. השלב השני זה ניסוי באלף אנשים. השלב השלישי זה ניסוי ב-30 אלף - שזו הדרישה הבין-לאומית".

"הניסוי עד אלף בני אדם יסתיים עד סוף השנה, הניסוי ב-30 אלף איש - במידה שנעבור את שני השלבים הראשונים ומבחן הבטיחות שעובר צמוד להם, יהיה עד סוף הרבעון הראשון", הסביר. "אני לא רוצה לחכות את כל הזמן הזה, וכפי שאמרתי, הנחתי להתחיל לגייס אופציות ממדינות שונות ומגורמים שונים, במידה שנצלח את כל הדברים האלה ברבעון - יהיה לנו כבר מפעל שמתחיל לייצר בעצם".

"המכון הביולוגי בישראל עבר את כל השלבים של הניסוי בבעלי חיים, לדעתי יותר ממקומות אחרים לפני שהוא מגיע לניסוי בבני אדם. אבל הניסוי הזה הוא סטנדרטי לכל תרופה".