המתכונת המצומצמת במשק והמעקב הדיגיטלי: כל ההנחיות החדשות

רה"מ הודיע על שורת צעדים חדשה בעקבות התפשטות הקורונה. עובדי המגזר הציבורי שאינם חיוניים יצאו לחופשה, שירותים חיוניים ימשיכו לפעול כרגיל. 5 מיליארד שקלים נוספים יוקצו להנעת המשק

זמן צפייה: 07:52

מגפת הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) על שורת הגבלות נוספות, במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה, בראשם מעבר המגזר הציבורי למתכונת חירום וצמצום העבודה במגזר הפרטי. כמו כן, הוחלט לשקול הסגר מקומי על יישובים שבהם התפרץ הנגיף ולהפעיל מעקב דיגיטלי אחרי אזרחים - במטרה להתחקות אחר צעדיהם של חולי הקורונה. "הממשלה הלילה תקנות לשעת חירוטם שתאפשר צעדים דיגיטליים למאבק בקורונה", אמר נתניהו בפתח דבריו. "כל השרים ביקשו פיקוח קפדני על זה כדי שלא יעשה בכלי שימוש לרעה, הערב נאשר זאת לפרק מוגבל של 30 יום".

"כל מנכ"ל בשירות הציבורי יודיע לעובדים מי מגיע, מי עובד מהבית ומי יצא לחופשה. זה יכנס לתוקף ברביעי בבוקר. העובדים יצאו לחופשה מוקדמת על חשבון ימי חופשה", אמר. "בנוסף, נעביר את המגזר הפרטי למתכונת מצומצמת. העסקים והחברות מתבקשים לצמצם את מספר העובדים במקום העבודה ב-70 אחוז".

"הערב אנחנו מעמידים רשת ביטחון כלכלית לכל אזרחי ישראל", הוסיף. "נשאיר שירותים חיוניים במתכונת מלאה, קודם כל סופרים ומרכולים. אין בעיה של מזון ואין סיבה להתנפל את המדפים".

עוד בחדשות 13:

פרסום ראשון: החל ממחר – מלון דן פנורמה ת"א יקלוט חולי קורונה

הנגבי התבקש לא להישבע בשל חשש שנחשף לקורונה – והגיע בכל זאת

בצל מגבלות הקורונה: הכנסת ה-23 הושבעה במליאה

שר האוצר משה כחלון
שר האוצר משה כחלון | צילום: חדשות 13

בהמשך התייחס שר האוצר משה כחלון למשבר אליו נקלע המשק. "אנחנו ערים לקשיים ולבעיות שנוצרו. אנחנו יודעים שמצפים לנו אתגרים לא פשוטים", אמר. "בכוונתי להקצות עוד חמישה מיליארד שקלים עבור חבילת צעדים על מנת להצמיח את המשק, וכדי להניע מנועי צמיחה על מנת לסייע לעסקים הקטנים לנוע ולהתקיים. זה יגובש בימים הקרובים".

"במגזר העסקי, מי שייצא לחל"ת יקבל דמי אבטלה בתנאים משופרים", פירט. "בגלל המשבר נוריד את רף הזכאות לדמי אבטלה לשישה חודשי עבודה במקום 12. לגבי עסקים קטנים ועצמאים, נקדים את התשלומים לכל הספקים.

חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23
חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23 | צילום: דינה וולמן - דוברות הכנסת

עיקרי תוכנית האוצר בתחום הבריאות: הגדלת מלאי חירום ותרופות - רכש של מסיכות, ציוד מגן ומכונות הנשמה, בינוי ופיתוח של כ-1,000 מיטות אשפוז לחולי קורונה. תגבור מערך המעבדות ומד"א על מנת לאתר את החולים ולהגדיל את מספר הבדיקות. בינוי מתחמי בידוד בבתי החולים הגריאטריים. רכש ממשלתי של חדרי מלון בפריסה ארצית למחויבי בידוד. תקני כוח אדם 600 תקני אחיות, 200 תקני רופאים, 250 עובדי אחזקה במערך האשפוז, תגבור אלפי סטודנטים לסיעוד ורפואה לפי צורך. הסברה קמפיינים להסברה ופרסום והפעלת מוקדים, ומאמצים למציאת חיסון.

בנוסף, הורה האוצר על שורת צעדים למתן מענה לצרכים אזרחיים: אמצעי מיגון וחיטוי, רכש לשעת חירום, הגברת פריסת הכוחות לשמירה על הסדר הציבורי, הבטחה להמשך אספקת תרופות סדירה לאורך המשבר.

במסגרת ההגבלות על המשק, הוחלט בהסכמה עם ההסתדרות כי העובדים שאינם חיוניים בעת הזו יצאו לחופשה על חשבונם עד סוף פסח. בנושא הדיגיטציה: האצת האזור האישי והאזור העסקי והעלאת 80 שירותים מרכזיים. קידום פתרונות שירות מרחוק מלשכות השירות. הרחבת פיתוח של קורסים מקוונים והאצת העברת מידע בין משרדים.

מיטות בחדרי בידוד לחולי הקורונה
מיטות בחדרי בידוד לחולי הקורונה | צילום: רויטרס

הקלות יינתנו גם לבעלי העסקים ולעצמאיים, בהם הקדמת תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים. הקדמת תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים. דחייה ופריסה של תשלומי ביטוח לאומי של חודש אפריל. דחיית תשלומי חובה לעצמאיים ועסקים קטנים ובינוניים. דחיית תשלומי ארנונה עסקית תוך סיוע תזרימי לרשויות חלשות.

בנוסף, ינתן מענק סיוע לעצמאים בגובה 6,000 שקלים, המיועד לעצמאים קטנים אל מול ההפסדים הצפויים להם בשל הירידה בפעילות המשקית.

במסגרת הקלות נגישות האשראי לעסקים: קרן הלוואות בערבות מדינה. הקלות במתן הלוואות והגדלת מסגרת אשראי. הקלת מגבלת האשראי על ענף הנדל"ן.

תצוגת השערים והמדדים בבורסה בטוקיו
תצוגת השערים והמדדים בבורסה בטוקיו | צילום: רויטרס

לצד זאת, ינקטו צעדים להרחבת רשת הביטחון הסוציאלית: הסכמות בין ארגוני העובדים והמעסיקים על אי פיטורים בתקופה הקרובה, שיצאו לחופשה בתשלום – או ללא תשלום. הקלה משמעותית בזכאות לדמי אבטלה על ידי קיצור תקופת האכשרה. מענק מיוחד למפוטרים. רישום מהיר ודיגיטלי לשירות התעסוקה ללא צורך בהתייצבות פיזית. תכנית לשיפור ההכשרה המקצועית להשתלבות מהירה בשוק העבודה.

צעדים שינקטו להקלת הנטל הכלכלי המיידי על האזרח: הקדמת תשלומי מס הכנסה שלילי. הקלות במתן הלוואות והגדלת מסגרת אשראי. דחייה בתשלומי המשכנתאות ע"י הבנקים ומשרד השיכון לזכאים. שירותים בנקאים דיגיטליים מורחבים.

בנוסף, ינקטו צעדים להקלה על עסקים ואזרחים: דחיית חידוש רישיונות ותעודות לאזרחים. צמצום חובת המענה לצרכן וזמני אספקה וטיפול. עצירת רגולציה חדשה ומתגבשת. דחיית תיקון ליקויים שאינם מסכני חיים בהצהרה.

רופאים המטפלים בחולי קורונה
רופאים המטפלים בחולי קורונה | צילום: חדשות 13

קידום מואץ של תשתיות צמיחה למשק: קידום החדשנות והמו"פ באמצעות מענקי הרשות לחדשנות. עידוד השקעות וייצוא באמצעות מענקי משרד הכלכלה. האצת פרויקטים: חשמול מסילת הרכבת, הוספת מסילה רביעית, רכבות קלות בגוש דן ובירושלים, נתיבים מהירים ונתיבי תחבורה ציבורית. הקמת עשרה מרכזי תחבורה משולבים בגוש דן. הקמת הקו הכחול בירושלים מגילה לרמות. הכפלת מסילות החוף ת״א-חוף כרמל. חיבור הגליל העליון ובקעת הירדן לרשת הולכת המים הארצית. הקמת קו הולכת גז לצורך הגדלת ייצוא הגז הטבעי למצרים. השקעה בתשתיות ניקוז עבור הסרת חסמים ומניעת שיטפונות. תכנית רב שנתית להגדלת מספר המהנדסים האזרחיים לתשתיות ובינוי.