"הכול סגור ואין עבודה": הקורונה מאיימת למוטט את הכלכלה בסיני

כשהמגפה התפשטה, התיירים הפסיקו להגיע לחופים. כדי להציל את הענף, בחודש הבא ייפתחו חלק מהמוקדים תחת מגבלות. בינתיים, המקומיים מחכים לחזרת הישראלים. "חוזרים להורים ומחפשים עבודה אחרת"

זמן צפייה: 01:28

"הכול סגור. ישראלים ותיירים אחרים לא באים לפה - ובגלל זה כמעט שאין עבודה", כך תיאר ג'ומעה לחדשות 13, נהג מונית מסיני, את התקופה האחרונה בחצי האי שבו הוא חי. ענף התיירות הוא מקור הכנסה מרכזי במצרים ובייחוד בסיני, אך עם פרוץ מגפת הקורונה - כמו במדינות רבות בעולם, השמיים נסגרו, התיירים הפסיקו להגיע, והענף ספג מכה כלכלית קשה.

השבוע, למרות העלייה בתחלואה, הכריזה הממשלה כי כבר בתחילת חודש יולי ייפתח נמל התעופה במצרים לטיסות בין-לאומיות, זאת לראשונה מאז נסגר בחודש מארס. ערי התיירות המוכרות בסיני, בהן שארם א-שייח' ודהב, ייפתחו בהדרגה לקליטת תיירים. באזורים אלה, הסבירה הממשלה, אובחנו מעט מקרי קורונה.

"לא היו כאן הרבה חולים", אמר לחדשות 13 אלאדין, בעל החושה "בארכה", שבימים תירותיים מארחת בכל יום כ-100 איש, רובם ישראלי. "אנחנו מרגישים שהממשלה סגרה פה הכול כי היא דואגת לעצמה וחוששת שהמגפה תגיע לקהיר". לדבריו, החשש מפני הקורונה כלל לא מורגש באזור, והמקומיים רוצים רק לחזור לעבור. "אנחנו יודעים שאין קורונה ומרגישים פה בטוחים", סיפר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המגפה נגמרה? יממה שנייה ברציפות – מספר שיא של נדבקים בעולם

חיים סבן ייעץ לבכיר האמירויות בעניין פרסום המאמר נגד הסיפוח

זיקוקים ורעש במסיבה במגדל יוקרה בת"א – מארגני האירוע ייחקרו

קורונה במצרים
קורונה במצרים | צילום: רויטרס

"יש הרבה אנשים שעובדים בחושות, או עם תיירים במקומות אחרים, שחזרו לעיר שלהם ולמשפחה שלהם. הם מחפשים עבודה אחרת, לא יודעים מה יהיה איתם בעתיד", סיפר אלאדין. "יש כאלה כמוני, שנאלצים להוציא את כל החסכונות שלהם, שאגרו במשך זמן רב".

עד כה רשמה מצרים 1,377 מתים וכמעט 40 אלף נדבקים, כאשר יותר מ-7,000 בני אדם אובחנו כחיוביים לנגיף רק בשבוע החולף, הקשה ביותר מאז פרוץ המגפה. קהיר, גיזה ואל-קליובייה, על כל 24 מיליון תושביהן, היוו את מוקד ההתפרצות הגבוה ביותר בכל המדינה, זאת בעוד בדרום סיני, כאמור, הנגיף כמעט ולא הורגש.

המלונות באזור נפתחו כבר בחודש שעבר לתיירות מקומית, תוך הגבלת אורחים ובתנאי היגיינה קפדניים. במקביל, מצרים הודיעה כי כבר בשבועיים הקרובים יוסרו חלק מהמגבלות, כך ששעת העוצר הלילי תרד, ושעות פעילות התחבורה הציבורית וזמן פתיחת החנויות יורחבו בהתאם. בינתיים, ולפחות עד סוף חודש יוני, החופים והפארקים יישארו סגורים.

קורונה במצרים
קורונה במצרים | צילום: רויטרס

ג'ומעה, אלאדין וחבריהם מחכים לתיירים שישובו לחופים, אבל לא במתכונת שעליה החליטה הממשלה. "אם בדרך כלל יש בחוף 100 רוחצים - עכשיו אעבוד רק בשביל 50", הסביר אלאדין, "הממשלה מחייבת אותי לקנות אמצעי היגיינה רבים כדי לעבוד, אחרת לא אוכל לעבוד".

ולמרות הניסיון לחזור לשגרה, במערכת הבריאות במצרים מזהירים מפני "קטסטרופה הומינטרית" שעלולה להיווצר אם וכאשר תירשם עלייה חדה במניין הנדבקים. במצב כזה, התריעו, הצוותים הרפואיים ובתי החולים לא יצליחו להתמודד. "בצפון סיני חסר ציוד לבדיקות וכן ביגוד לאנשי הרפואה", סיפר גורם לאתר אל-ערבי אל-ג'דיד. לטענתו, חלק מהרופאים כלל לא עברו הכשרה מיוחדת להתמודדות עם חולים שלא ברור אם אכן נדבקו בנגיף.

קורונה במצרים
קורונה במצרים | צילום: רויטרס