משרד הבריאות ממליץ להימנע מלהתחסן בשליש הראשון של ההיריון

המומחים הסבירו כי כדי למנוע חשד לקשר בין החיסון לתופעות המאפיינות את השליש הראשון - כמו דימומים או הפלות טבעיות, מומלץ לדחות את קבלת החיסון • מצבן של 3 יולדות שנדבקו בקרונה הידרדר

זמן צפייה: 01:07

משרד הבריאות הוציא הערב (חמישי) כמה הבהרות לגבי חיסונים והיריון, והמליץ לנשים להימנע מלהתחסן בשליש הראשון. בהודעה נכתב כי השליש הראשון מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים, הפלות ספונטניות והיווצרות מומים עובריים. לכן, על מנת למנוע חשד לקשר בין קבלת החיסון ותופעות אלו, "אנו ממליצים לנשים הרות שאינן שייכות לקבוצות הסיכון להתחסן החל מהשליש השני".

"נשים בסיכון" הכוונה לעובדות מערכת הבריאות או כל קבוצה אחרת שהוגדרה בסיכון לפי משרד הבריאות, או כאלו שבקבוצת סיכון לתחלואה קשה כגון השמנת יתר, סכרת טרום היריונית, יתר לחץ דם ועוד. ההמלצה לגבי נשים אלו, ציינו, היא להתחסן. "בכל שלבי ההיריון, אין כל הוכחה על נזק לעובר או למהלך ההיריון כתוצאה מהחיסון", הסבירו המומחים.

ההמלצה להתחסן ניתנה גם עבור נשים בהיריון בשליש השני או השלישי וכן עבור מניקות. באשר לנשים אשר מתכננות היריון או שנמצאות בטיפולי פריון, ההמלצה היא לקבל את שתי מנות החיסון טרם הכניסה להיריון. מי שכבר קיבלה מנה ראשונה של החיסון וגילתה כי הרתה, מומלץ לה להשלים את המנה השנייה של החיסון לפי לוח הזמנים המקובל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לוין מציע: הארכת הסגר זמנית עד יום ב' – אז יאושר חוק הקנסות

פייזר הודיעה: החיסון שלנו יעיל גם נגד המוטציה הדרום אפריקנית

אדלשטיין: "לצאת במצב התחלואה הנוכחי מהסגר – זו הפקרות"

אישה בהיריון בבית החולים
אילוסטרציה | צילום: אימג' בנק / Getty Images

מוקדם יותר, בית החולים בילינסון עדכן כי חלה הידרדרות במצבן של שתי יולדות שנדבקו בקורונה ואושפזו לפני כעשרה ימים. מצבן של השתיים, שחוברו למכונת הנשמה, מוגדר קשה מאוד ואינו יציב. ד"ר איליה קגן, מנהל מחלקת טיפול נמרץ קורונה, מסר: "כיוון שחלה החמרה במצבן החלטנו לחבר אותן למכשיר האקמו שמחליף את תפקוד הריאות עד להתאוששותן". יולדת נוספת במצב קשה בבית החולים שיבא.

מחלקות לטיפול בחולי קורונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה
בית חולים (ארכיון) | צילום: רוני אלברט

בחודש שעבר פורסם בחדשות 13 כי יולדת בת 31 שנדבקה בקורונה ומצבה הוגדר קשה, הגיעה לאשפוז בבית החולים קפלן שברחובות - אולם משום שלא הייתה עבורה מיטה פנויה בטיפול הנמרץ, היא הועברה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע.

זמן קצר לפני כן נודע כי תושבת בני ברק בת 26, שאובחנה גם היא כנשאית של הנגיף, אושפזה בבית החולים מעייני הישועה במצב קשה. כבר בתום הלידה חלה החמרה במצבה, ומייד בסופה חוברה הצעירה למכונת הנשמה. בהמשך, הצליחה לנשום בכוחות עצמה אולם אז לפתע חלה ירידה נוספת, עד שמצבה הוגדר קשה.