השרים אישרו את תוכנית הרמזור - לימודים יתקיימו בכל הארץ

בצל הארכת מצב החירום בשל התפשטות הנגיף, קבינט הקורונה אישר את מתווה הטלת המגבלות בהתאם לתחלואה בערים. עוד הוחלט כי שנה"ל תיפתח גם בערים אדומות • 429 נדבקים מחצות, מניין המתים - 919

שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה
שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה | צילום: חדשות 13

קבינט הקורונה אישר הערב (ראשון), את תוכנית "הרמזור" שהציע פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו להתמודדות עם המגפה. לפי המתווה שהציע, הערים יחולקו לארבעה צבעים ירוק, צהוב, כתום ואדום, כאשר המגבלות על הערים יהיו מדורגות, בהתאם למצב התחלואה בהן. עוד הכריע הקבינט כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה בכל הארץ - גם בערים האדומות.

גמזו הביע התנגדות להחלטה לקיים לימודים והצהיר: "טרם התקבלה החלטה לפתוח את שנת הלימודים בערים אדומות. עמדתי החד משמעית לא השתנתה: פתיחת שנת לימודים בערים אדומות תביא להתפרצות התחלואה בערים אלו ובערים אחרות. אמשיך להילחם על כך בימים הקרובים". מחר נקבעה ישיבה של גמזו וגלנט. אם לא יגיעו להסכמה, ראש הממשלה יכריע בעניין.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הורי ילדי הגנים וכיתות א' יורשו ללוותם בימים הראשונים לשנה"ל

700 שקל בחודש לתלמיד: אלה הסכומים שמוציאים הישראלים על חינוך

ניר ברקת נגד ישראל כ"ץ: "אם לא יתפטר – הכלכלה תשלם מחיר"

שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה
שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה | צילום: חדשות 13

לפי המתווה, בין היתר, תותר כניסת 1,000 אנשים לאולמות התרבות בערים ירוקות, כפוף למגבלות התו הסגול. זאת, בתנאי שמכל כניסה ייכנסו עד 100 איש, תוך הקפדה על ההנחיות, וכאשר תפוסת האולם לא עולה על 60%.

מנכ״ל איגוד המסעדות שי ברמן התייחס לאישור המתווה: "תוכנית גמזו מטילה עלינו מגבלות לא פשוטות, אבל היא עושה סדר ותאפשר לנו לפעול על פי מתווה ברור. יש לנו מספר הסתייגויות מהתוכנית, שהעברנו לשרי הקבינט ולפרופסור גמזו טרם הדיון, ואנחנו ננסה לשנות אותם בועדת חוקה חוק ומשפט".

ארגון השחקנים שח"ם בירך על אישור התוכנית: "אין ספק שזו בשורה משמחת לכל העוסקים בתחום שנאלצו לשבת בבית במהלך החצי שנה אחרונה בשל המגפה ואנו מצפים שמנהלי התיאטרות יעמדו בהתחייבויותיהם ויחזירו לפחות 80 אחוז מהעובדים והאומנים לעבודה".

בד בבד, משרד הבריאות עדכן הערב כי 429 ישראלים אובחנו חיוביים לקורונה מחצות, כאשר עד כה בוצעו היום רק כ-5,500 בדיקות. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 7.7%. 444 חולים במצב קשה, מהם 127 מונשמים. מניין המתים ממשיך לעלות, ועומד עד כה על 919.

בתוך כך, משרד הבריאות פרסם הערב את עמדתו לפיה הוא ממליץ על פתיחת מעבר הגבול לסיני, בכפוף לבידוד של שבועיים לשבים. זאת, לאור שיעור התחלואה הרשמי במצרים, שהוא עשירית מזה שיש בישראל.

מוקדם יותר, בריאיון לחדשות 13 הביע שר האוצר ישראל כ"ץ תמיכה בפתיחת שנת הלימודים בכל הארץ, גם בערים אדומות. "הגענו לסיכום עם שר הבריאות ושר החינוך, שבמידה שיש ספק בפתיחת מקום לימודים או אזור לימודים - תהיה התייעצות של שלושת השרים. במידה ולא יסכמו זה יועבר להכרעת רה"מ, אמר כ"ץ. "אני תומך בעמדת שר החינוך שצריך להתחיל את הלימודים בכל המקומות".

סיני
סיני | צילום: רויטרס

יש לציין כי ממסמך שהגיע לידי חדשות 13 עולה כי קבינט המומחים הלאומי, שקבע כי "מגמות התחלואה מטרידות", עולה כי במהלך דיון בשבוע שעבר העבירו המומחים ביקורת על נציגי הציבור, התריעו על עלייה נוספת בתחלואה והסבירו מדוע לדעתם גם סגר לא יעזור.

המומחים, בהם פרופסור רן בליצר, ד"ר שרון אלרעי ופרופסור גבי ברבש, תמכו בהפעלה מיידית של תוכנית הרמזור אותה הגה פרויקטור הקורונה הפרופסור רוני גמזו, אולם התריעו כי גם אם תיושם - היא לא תביא לירידה בתחלואה בשבועיים הקרובים. ההנחה היא, הוסיפו, כי ישראל תמשיך לרשום עלייה במספר החולים הקשים והמאושפזים.

הממונה על הקורונה פרופ' רוני גמזו
הממונה על הקורונה פרופ' רוני גמזו | צילום: חדשות 13

כמו כן, הבהירו המומחים כי תוכנית הרמזור של גמזו לבדה לא מספיקה כדי למגר את מגפת הקורונה. "תוכנית הרמזור מכילה עיקרון של דיפרנציאליות בתגובה, אולם לאור היקפי התחלואה היא לא תצלח בעת הזו לכשעצמה באם לא יושתו מגבלות תנועה באזורים האדומים, שכן אוכלוסיות מרובות תחלואה 'יעברו את הכביש' ויעבירו את התחלואה לאזורים ירוקים", נימקו.