יותר מעשרת אלפים ישראלים חלו בקורונה - מניין המתים עלה ל-93

משרד הבריאות עדכן כי 164 מהחולים במצב קשה, מהם 125 מונשמים - עלייה של 5%. 178 במצב בינוני. 2 קשישות שסבלו ממחלות רקע מתו בביה"ח שערי צדק. דיירת נוספת מבית האבות בב"ש מתה מהנגיף

זמן צפייה: 01:05

מגפת הקורונה: משרד הבריאות עדכן הבוקר (שישי) כי עלה ל-10,095 מניין הנדבקים ול-93 מספר המתים מנגיף הקורונה בישראל. 164 מהחולים במצב קשה, כאשר 125 מתוכם מחוברים למכונות הנשמה - זוהי עלייה של 5% בכמות המונשמים. מצבם של 178 מהנדבקים מוגדר בינוני ושל 8,600 מוגדר קל. עד כה, 1,061 ישראלים שנדבקו בקורונה החלימו ושוחררו לביתם.

בבית החולים שערי צדק מתו הלילה שתי נשים - אחת בת 84 ואחת אחרת בת 86. שתיהן סבלו ממחלות רקע רבות ומורכבות. זמן קצר לאחר מכן, בבית החולים לניאדו הלכה לעולמה אישה כבת 80 שאושפזה במחלקת הקורונה במצב קשה, עד שכאמור נקבע מותה.

אישה נוספת שנפטרה היא לאה שוורץ בת ה-85, אשר התגוררה בבית האבות משען בבאר שבע. בדיור המוגן בבאר שבע נרשמו עד כה 12 מקרי מוות - מה שהעלה ל-32 את מניין דיירי בתי אבות שמתו מקורונה בישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בדיקות מצומצמות והנחיות שגויות: כך ננטשו הקשישים בבתי האבות

עד סוף החג: נתניהו צפוי להחליט על אסטרטגיית יציאה מהמשבר

חרף עמדת משרד הבריאות: מ-7:00 ניתן לעבור מעיר לעיר

משפחות הדיירים מחוץ לבית האבות ''משען'' בבאר שבע | צילום: חדשות 13

"ביום שלישי שעבר, סבתא הועברה למרכז הגריאטרי נאות התיכון שביפו - והלילה חלה הידרדרות במצבה", סיפר נכדה רגב רטס. רטס העביר ביקורת על התנהלות בית האבות וכן על משרד הבריאות, ואמר: "מתחילת הדרך הייתה התעלמות ורשלנות במשען - כנראה לא הפרידו כמו שצריך". לדבריו, "אם בשלבים הראשונים היו מקפידים על בידוד, ומשרד הבריאות היה מגיע עם צוותים - אולי לא היינו מגיעים למצב הזה".

מבית האבות "משען" נמסר בתגובה: "ראשית, תנחומינו למשפחה. לא נתנצח עם הנכד בשעת אבלו אך נציין שהדיירת לאה שוורץ טופלה באופן מיטבי על ידי הצוות הרפואי והטיפולי. בידינו תיעוד מלא ומדוייק של הטיפול הטוב בה. ככל הנראה, הנכד לא מעודכן בפרטים".

במשען שלחו הבוקר מכתב דחוף למשרד הבריאות, ובו דרשו "לקבל הוראה ברורה בנוגע ל-130 דיירים באגף העצמאי, שהיום מסתיימת תקופת בידודם ושהם נמצאו נקיים בבדיקה שנערכה להם בתחילת החודש", לשון ההודעה. "משען דורשת לקבל עוד היום הוראה ברורה בעניין וכן את תשובות 30 הבדיקות הרנדומליות שבוצעו לפני מספר ימים".

לאה שוורץ, נפטרה מקורונה
לאה שוורץ, נפטרה מקורונה | צילום: באדיבות המשפחה

במקביל, המוסד לביטוח לאומי הודיעו כי כבר ביום ראשון הקרוב, כל משפחה תקבל את המענק שהובטח - מענק של 500 שקלים עבור כל ילד - עד הילד הרביעי, שלא עבר את גיל 18. גובה המענק הינו 1.4 מיליאד שקלים בסך הכול.

בביטוח הלאומי הבהירו כי ילדים שיוולדו עד ה-15 באפריל יהיו זכאים גם כן לקבלת המענק, אולם אלה שיוולדו מתאריך זה והלאה - לא - אלא אם יתוקן החוק. כמו כן, המענק יינתן עבור נערים שיחגגו 18 בחודש אפריל.

המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי | צילום: החדשות 13

בתוך כך, ארגון התעופה העולמי יאט"א פרסם את אומדן הנזק הכלכלי שנגרם בישראל בשל התפשטות המגפה. מהנתונים עלה כי גובה ההכנסות ירד ב-2.3 מיליארד דולרים, בערך, בין היתר מכיוון שמניין הנוסעים לישראל ומחוצה לה פחת בצורה משמעותית וירד ב-9.2 מיליון בני אדם. כמו כן, הארגון הזהיר כי 183 אלף ישראלים עלולים לאבד את עבודתם בשל המצב.

מוקדם יותר היום משרד הביטחון, מערכת הבריאות ומפא"ת הודיעו כי הם בחרו בחברת LifeCan Medical של "אלביט מערכות", שתייצר מכונת הנשמה אוטומטית על פי מודל קיים של החברה. "מכשיר ה-lifecan one הינו תחליף הנשמתי איכותי וראוי למכונות ההנשמה של בתי החולים, עד העברת המטופל למכונות ההנשמה המסורתיות", הסביר מנכ"ל החברה מיכה אסטרייך, "בכך, מכונת ההנשמה תספק זמן בו צוותי הרפואה יוכלו לווסת את העומסים העצומים הנחזים על מכונות ההנשמה במדינות רבות בעולם".

מכונת הנשמה של אלביט
מכונת הנשמה של אלביט | צילום: C-ATA

בתום דיון ועדת השרים שנערך הלילה להגדרת "אזור מוגבל", הוחלט להורות על הקלה בסגר שהוטל על העיר בני ברק, כך שהחל מהבוקר ועד ליום שלישי, התושבים יוכלו לצאת מהעיר לשם עבודה ללא צורך באישור מעבר ולפי מתכונת עבודת המשק.

תושבי העיר יוכלו לצאת לקבלת טיפול רפואי חיוני, הלוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, העברת קטין בין הורים גרושים או צורך חיוני אחר המותנה באישור מראש. החלטה בנושא לגבי העיר ירושלים צפויה להתקבל במהלך היום.

התחבורה הציבורית צפויה לשוב לפעול בהיקף מצומצם של עד 25% החל מיום ראשון הקרוב בשעות הבוקר.

התפרצות הקורונה בבני ברק
התפרצות הקורונה בבני ברק | צילום: רויטרס